حافظ خوش بودن در سختی‌ها را فخر می‌داند
کد خبر: 3928481
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۷

حافظ خوش بودن در سختی‌ها را فخر می‌داند

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینكه حافظ خوش بودن را در سختی‌ها فخر می‌داند و رنجش خاطر را كفر می‌پندارد، گفت: زیباترین و مهم‌ترین پیام حافظ به مردمان همه زمان‌ها و به ویژه این زمان در تمام جهان شادی و نشاط است كه از صبوری كردن به مصائب در وجودشان متواتر خواهد شد.

به گزارش ایكنا از فارس، صابر سهرابی،‌ مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس شامگاه شنبه،‌ 19 مهرماه در افتتاحیه ویژه برنامه‌های یادروز حافظ كه به‌صورت غیرحضوری و از شبكه فارس پخش می‌شد، گفت: وقتی عنصر زمان را برای گفتن جست‌وجو می‌كنیم در جستارهای خاص دنبال مطالبی می‌گردیم تا حالمان خوب‌تر شود و روح ما در نورانیت متعالی غرق شود و آنگاه می‌توانیم غم روزگاران را فراموش كنیم اما با جدیت می‌توان گفت هر چه بگردیم چیزی در خورتر از ادبیات و دنیای زیبای آن نخواهیم یافت تا تسلی دل سودایی ما باشد.

وی افزود: در گوشه گوشه ادبیات، جریان‌های عمیق ادبی و به دنبال آن نام‌آورانی از گذشته تاریخ، ما را به خیال‌انگیزی‌های ناب و جذاب خواهند برد و در نهایت همه راه‌ها منتج به یك نتیجه هستند و آن انسانیت و انسان كامل بودن است.

سهرابی ادامه داد: با تحقیقات و پژوهش‌هایی كه انجام شده است، می‌توان حافظ را به عنوان ادیبی دانست كه عنصر دانایی و خیال‌ا‌نگیزی ادبی را آنچنان به اوج رسانیده كه می‌تواند حس خوبی، شادی و شادكامی را القا كند؛ این نوع آگاهی تا به امروز برای همه ما ثابت شده و نشان آن كتاب‌های حافظی است كه در كنار قرآن و در منازل ما مردمان ایران زمین به ویژه فارس قرار دارد.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان كرد: از ارتباطات خیال‌انگیز مردمان عادی تا محققان و پژوهشگرانی كه از گذشته دور تا به امروز در پژوهش‌های حافظانه شریك بودند، همه به این امر واقف هستند كه دل نگرانی‌های مردم از بیماری و شرایط سخت این روزها طاقت فرسا بوده و دلگیری به همراه خواهد داشت و به یقین نشاط اجتماعی در مسیر گذران مشكلات برای مردم حرف اول از می‌زند.

وی اضافه كرد: بهترین نسخه برای آرامش مردم در این زمان ادبیات است و بس و در خاستگاه ادبیات ایران حافظ یكی از تأثیرگذارترین است كه متجلی‌تر از دیگر بزرگان برای همه دوران‌ها كلماتی دارد كه در عنصر زمان و مكان نمی‌گنجد و تا به امروز همیشه در زندگی ما مردم این كلمات جاری و نورانی هستند.

سهرابی با یادآوری اشعار حافظ درباره نگاه به زندگی گفت: اگر زمانه را با بار معنای كلمات پیوند زنیم و بخواهیم ساده و بدون در نظر گرفتن پرده‌های تودر توی عرفان كلمات حافظ گفت‌وگو كنیم، روشن‌ترین پیام را همانند بیشتر اشعار او می‌توانیم بیابیم. این نور نسخه‌ای شفابخش است برای همین زمانه سخت.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تأكید كرد: حافظ خوش بودن را در سختی‌ها فخر می‌داند و رنجش خاطر را كفر می‌پندارد، رازداری كه مهم‌ترین راه نجات است و آن را به‌عنوان راز سربسته مهربانی خداوند می‌داند، فقط با نشانه‌هایش متجلی خواهد شد و كسی كه عنصر صبر را نشانه راه بداند، در امتحان سخت الهی پیروز و سربلند خواهد بود و این خود نشانه انسان متعالی است.

وی با تأكید بر اینكه زیباترین و مهم‌ترین پیام حافظ به مردمان همه زمان‌ها و به ویژه این زمان در تمام جهان شادی و نشاط است كه از صبوری كردن به مصائب در وجودشان متواتر خواهد شد، گفت: این پیام نشاط آوری و شوق در جهان رنگ خدامحوری داشته و نشانه كلام خداوندی دارد و انسان را به آینده‌ای روشن امیدوار خواهد كرد، آینده ای كه خداوند به آن وعده داده است.

سهرابی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه امسال شیوع كرونا موجب شد تا یادروز حافظ را از طریق تلویزیون و به شیوه‌ای متفاوت برگزار كنیم، گفت: در برگزاری برنامه یادروز حافظ كه همگی به‌صورت مجازی برگزار می‌شوند، دستگاه‌های مختلف فرهنگی و هنری و در رأس آن‌ها استانداری همكاری داشته‌اند.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تصریح اینكه امسال یادروز حافظ در فضای بین‌المللی با رویكردهای تازه‌تر و رنگین‌تر اجرا می‌شود، گفت: برنامه‌های یادروز حافظ را در فضای مجازی در 7 روز سامان بخشیدیم و در این زمینه نشست‌های علمی را برگزار خواهیم كرد.

انتهای پیام
captcha