برپایی نمایشگاه «مفاهیم نمادهای عاشورایی» در بیرجند
کد خبر: 3928282
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷

برپایی نمایشگاه «مفاهیم نمادهای عاشورایی» در بیرجند

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی از برگزاری نمایشگاه مفاهیم نمادهای عاشورایی در نگارخانه استاد اسماعیلی مود در بیرجند به منظور درک عمیق واقعه عاشورا خبر داد.

برپایی نمایشگاه «مفاهیم نمادهای عاشورایی» در بیرجندسیدعلی زمزم، معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: نمایشگاه مفاهیم نمادهای عاشورایی در نگارخانه استاد اسماعیلی مود در بیرجند برپاست.

وی افزود: این نمایشگاه توسط مؤسسه هنری محاکات خواجه نصیر و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شده که در آن 24 نماد عاشورایی توسط هنرمند بلقیس افضلیان، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در این نمایشگاه با پشت سر گذاشتن ایام سوگواری امام حسین(ع) و تاثیر این حادثه تاریخی در هنرهای تجسمی و شکل‌گیری سمبل‌های تصویری و حجمی در میان هنرمندان به بررسی نمادهای عاشورایی پرداخته شده است.

زمزم با بیان اینکه این نمادها پس از واقعه عاشورا شکل گرفته و با تغییراتی امروز در بین شیعیان رایج هستند، افزود: هنرمندان از این نمادها برای خلق آثار هنری خود استفاده می‌کنند تا عظمت‌ها و ظلم‌های بخشی از تاریخ را به تصویر بکشند.

وی تصریح کرد: کاربرد این گونه نمادها به ویژه در احجام و نقاشی‌های مکتب سقاخانه و نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای و پشت شیشه‌ای با استقبال مردم روبرو شده است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: هدف از برپایی این نمایشگاه، کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نمادها و درک عمیق در مورد واقعه عاشوراست و هنر زیباترین پدیده و ابزار برای بیان این واقعیت‌هاست.

زمزم با بیان اینکه لازم است برای عمومی شدن این جنبه‌های هنری تلاش کرد تا مفاهیم عاشورایی را بهتر به بیننده منتقل کرد، یادآور شد: این نمایشگاه تا 23 مهرماه جاری از ساعت 9 تا 11 و 17:30 تا 19:30 به روی علاقمندان باز است.

گزارش تصویری را اینجا ببینید 

انتهای پیام
captcha