ذهنیت تمدن‌ساز، مسجد را از تمام تعلقات دنیوی خالی می‌کند / مسجدمحوری؛ نیاز جامعه امروز
کد خبر: 3923032
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵

ذهنیت تمدن‌ساز، مسجد را از تمام تعلقات دنیوی خالی می‌کند / مسجدمحوری؛ نیاز جامعه امروز

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی گفت: ذهنیت تمدن‌ساز، مسجد را از همه اضافات و تعلقات دنیوی و غیرمعنوی خالی می‌کند و در عین حال با استفاده از ظرفیت تشکیلات مسجدمحور، جامعه‌ای می‌سازد که همه ارکان آن بر محور مسجد اداره شود.

ذهنیت تمدن‌ساز، مسجد را از تمام تعلقات دنیوی خالی می‌کند / مسجدمحوری؛ نیاز جامعه امروزحجت‌الاسلام روح الله نوری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مدیریت در مسجد ناظر بر مدیریت تمامی امور و مسائل مربوط به داخل مسجد است.

وی ادامه داد: بر این اساس محیط مسجد تنها محل وقف عبادت و آموزش معارف دین است که دو رکن محراب و منبر نماد آن‌ها هستند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی بیان کرد: هیچ چیز جز این دو کارکرد در ۱۴۰۰ سال گذشته بر مسجد تحمیل نشده است و از این پس نیز نباید تحمیل شود.

نوری با بیان اینکه مدیریت مسجدمحور به معنی آن نیست که همه چیز وارد مسجد شود، افزود: ذهنیت تمدن‌ساز، مسجد را از همه اضافات و تعلقات دنیوی و غیرمعنوی خالی می‌کند و در عین حال با استفاده از ظرفیت تشکیلات مسجدمحور، جامعه‌ای می‌سازد که همه ارکان آن بر محور مسجد اداره شود.

وی اظهار کرد: در مقابل ذهنیت تمدن ستیز، همه چیز از مدرسه و آشپزخانه تا پایگاه و باشگاه و فروشگاه را وارد مسجد می‌کند و این در حالی است که به فاصله چند متری پشت دیوارهای مسجد هزاران منکر و فساد جولان می‌دهد و آن مسجد به کلی از مبارزه و تاثیرگذاری بر آن‌ها عاجز است.

وی با بیان اینکه قفل ظهور انسان‌های قوی از مساجد باز می‌شود، افزود: در اوج نهاجم فرهنگی مسجدی‌‌ها به حیات خود ادامه دادند و امروز در جنگ اقتصادی نیز مسجدمحوری باید در صدر برنامه‌ها قرار گیرد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تمام نهادها در ز زمینه معرفی مسجد کوتاهی کرده‌اند، تصریح کرد: مساجد به نسبت سمن‌ها و فرهنگسراها در حوزه اجتماعی بسیار موفق عمل کرده‌اند.

نوری ادامه داد: نمی‌توانیم مسجد را حصار کنیم و تمام ارگان‌ها باید نسبت به این مکان مقدس که ذهن و روح آدمی را شکل می‌دهد، مسئولیت‌پذیر باشند.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از مکاتب به حوزه انسان ورود پیدا کرده‌اند، اما هیچ گاه نمی‌توانند هویت بخشی را که مسجد می‌تواند انجام دهد، انجام دهند، بنابراین باید نقش مسجد در جامعه اسلامی پررنگ‌‌تر از این باشد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی تصریح کرد: لازم است خادمان و امامان جماعت مساجد و تمام نهادهایی که در این حوزه می‌توانند تاثیرگذار باشند، در جذب جوانان به مسجد اثرگذار باشند تا بسترسازی برای شکل‌گیری شخصیت از این مکان آغاز شود.

نوری خاطرنشان کرد: اگر مسجد، محور تمام تصمیمات و امور قرار گیرد، خواهیم دید نگرش انسان‌ها و تصمیماتشان و تمام موارد حوزه اجتماعی و فردی با این ذهنیت تمدن‌ساز آمیخته خواهد شد و جامعه آرمانی متعالی اسلام شکل خواهد گرفت.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۲۳۰۰ مسجد در سطح استان داریم، خاطرنشان کرد: دو طرح پایش هیئت امنا و جوان‌سازی هیئت امنا از جمله برنامه‌هایی است که از سال ۹۷ در دستور کار مجموعه قرار گرفته است.

نوری یادآور شد: مسجد محل تعیین سرنوشت‌هاست و سرنوشت چه از حیث فردی، چه از نظر اجتماعی و چه از نظر خانوادگی در مسجد تعلیم داده می‌‌شود.

انتهای پیام
captcha