دوگانگی میان دین و سلامت وجود ندارد / ضرورت احیای فرهنگ حسینی
کد خبر: 3917903
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲

دوگانگی میان دین و سلامت وجود ندارد / ضرورت احیای فرهنگ حسینی

تولیت آستان قدس رضوی ضمن تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری محرم، بیان کرد: عزاداران به گونه‌ای عمل کنند تا دشمنان نگویند مسلمانان دارای عقلانیت نیستند؛ لذا دچار احساسات جاهلانه نشوید، چرا که اسلام، دین عقلانیت و منطق است.

رعایت بهداشت در مراسم عزاداری مانع ایجاد دوگانگی دین و سلامت می‌شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، شامگاه 30 مرداد ماه و در آستانه شب اول ماه محرم در مراسم اذن عزا و اهدای پرچم به هیئت‌های مذهبی در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: بار دیگر پرچم عزا، پرچم عزت و افتخار حسینی به اهتزاز در آمد، بار دیگر نام پربرکت و حیات‌بخش و عزت‌آفرین امام حسین(ع) فضای کشور ما و بسیاری از کشورها و جوامع اسلامی را عطرآگین کرد. 

وی ادامه داد: عاشورای امام حسین‌(ع) صرفاً یک حادثه و یک اتفاق تلخ نبود که در یک مقطع تاریخی به وجود آمده باشد و پایان یابد، عاشورا یک جریان زنده و جاویدان است که در طول تاریخ برای حق‌جویان الهام‌بخش و هدایتگر است. عاشورا برای مبارزان راه خدا، جهادگران و برای همه عالم بشریت که جویای سعادت ابدی و شرافت هستند، تابلوی راهنما، قطب‌نما و الگو و اسوه است.

مروی ابراز کرد: امروز اگر ارتباط قلبی و عمیق ما با حضرت اباعبدالله‌ الحسین(ع) و مکتب عاشورا برقرار است و اگر نام حضرت در عمق وجود ما نشسته و عشق به ایشان دل‌هایمان را تسخیر کرده است، مسئولیتی بس بزرگ در مقابل حفظ این میراث عظیم و گرانقدر داریم. مسئولیت ما در برابر مکتب عاشورا مراقبت از فرهنگ و معارف نورانی و حیات‌بخش عاشورایی است، لذا هیئت‌های، محافل و مجالس روضه‌خوانی باید دارای شور و شعور باشند.

احساس و معرفت‌افزایی توأمان باشد

وی تصریح کرد: در مراسم عزاداری که با نام حضرت برپا می‌شود، باید احساس و معرفت‌افزایی توأمان باشد. جهل‌زدایی، دشمن‌شناسی، جسارت و شهامت در اتخاذ تصمیمات سخت و سرنوشت‌ساز، ظلم‌ستیزی، مقاومت و ایستادگی در برابر طاغوت‌ها و امویان زمان، پیام‌ محوری نهضت حسینی است. باید مراسم عزا را با شور برگزار کنیم و هر سال باید پرشورتر از سال قبل باشد، اما نباید به احساس و شور بسنده کنیم.

مروی بیان کرد: عاشورا مکتب و دارای پیام است؛ لذا در این محافل باید انتقال‌دهنده پیام زندگی‌بخش عاشورا به نسل جدید باشیم. جامعه حسینی باید مشمول معارف حسینی باشد و عزادار امام حسین(ع)، کسی که لباس سیاه برای اباعبدالله(ع) می‌پوشد، دلش در عزای حضرت غمگین است، اشکش در عزای امام جاری است، باید فرهنگ عاشورایی در رفتار و منش او پیدا باشد.

وی تصریح کرد: در مراسم عزاداری که با نام حضرت برپا می‌شود، باید احساس و معرفت‌افزایی توأمان باشد. جهل‌زدایی، دشمن‌شناسی، جسارت و شهامت در اتخاذ تصمیمات سخت و سرنوشت‌ساز، ظلم‌ستیزی، مقاومت و ایستادگی در برابر طاغوت‌ها و امویان زمان، پیام‌محوری نهضت حسینی است. باید مراسم عزا را با شور برگزار کنیم و هر سال باید پرشورتر از سال قبل باشد، اما نباید به احساس و شور بسنده کنیم.

مروی بیان کرد: عاشورا مکتب و دارای پیام است؛ لذا در این محافل باید انتقال‌دهنده پیام زندگی‌بخش عاشورا به نسل جدید باشیم. جامعه حسینی باید مشمول معارف حسینی باشد و عزادار امام حسین(ع)، کسی که لباس سیاه برای اباعبدالله(ع) می‌پوشد، دلش در عزای حضرت غمگین است، اشکش در عزای امام جاری است، باید فرهنگ عاشورایی در رفتار و منش او پیدا باشد.

جهل‌زدایی از افکار جامعه

وی اظهار کرد: اصلاح جامعه یعنی رفع جهالت، چرا که با جهل مردم بود که معاویه خلیفه شد و امام حسین(ع) را در عاشورا به شهادت رساندند و باید گفت که امویان از جهل مردم نهایت استفاده را بردند.

مروی با اشاره به حدیث امام صادق(ع) که فرمود: «امام حسین(ع) خون خود را بخشید تا مردم را از سرگردانی نجات دهد»، تصریح کرد: این معارف باید بیان شود، اینکه آیا با انقراض امویان جریان ضد دین از بین رفت یا همچنان باقی است که بدون شک همچنان باقی است، اما نماینده اسلام اموی امروز کیست؟

وی با اشاره به اینکه چرا عاشورا اتفاق افتاد، اهداف حضرت از قیام عاشورا چه بود و ما امروز  چه وظیفه‌ای داریم که حسینی باشیم؟ ابراز کرد: امسال با شرایط تلخی مواجه هستیم. محدودیتی که در زیارت اعتاب مقدسه و در هیئت‌ها و روضه‌ها به وجود آمده، حقیقتاً کام همه را تلخ کرده و هرکس که محب اهل‎بیت است، این شرایط برایش تلخ و در واقع محرم امسال، غم ما دو چندان شده است.

مروی تصریح کرد: نام امام حسین(ع) و روضه‌ها نباید کم‌رنگ شود، اما شما عزاداران به گونه‌ای عمل کنید تا دشمنان نگویند، مسلمانان دارای عقلانیت نیستند، لذا در این خصوص پروتکل‎ها را رعایت کنید و دچار احساسات جاهلانه نشوید، چرا که اسلام دین عقلانیت و منطق است. پرچم عزا را کمرنگ نکنیم، اما در این شرایط به گونه‌ای باشیم تا ضمن برگزاری مراسم با شور و هیجان، دوگانه دین و عقلانیت ایجاد نشود، چرا که عده‌ای به دنبال این هستند. عزاداری و صیانت از سلامت مردم، مهم است، لذا باید در محرم امسال، جلوه دیگری از مکتب اباعبدالله الحسین(ع) را برپا کنیم و با دستگیری از نیازمندان با توجه به اینکه در این شرایط، بسیاری از افراد آبرومند فقیر شدند، فرهنگ اباعبدالله را زنده کنیم.

وی با اشاره به حدیثی از امام حسین(ع) که می‌فرماید: «وقتی مردم به شما احتیاج پیدا می‌کنند، این نعمت خداست پس نعمت خدا را به دیگری حواله ندهید»، بیان کرد: هر تهیدستی که وارد مدینه می‎شد او را به خانه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) حواله می‎دادند و هیچ نیازمند و فقیری نبود که به این بزرگواران مراجعه کرده و دست خالی بازگردد.

مروی در پایان اظهار کرد: پهن کردن سفره‌ها در هیئت‌ها و پذیرایی از عزاداران زیبا بود، اما امسال با این شرایط و اعمال ممنوعیت‌ها، باز هم راه خیر بسته نیست و می‌توانیم همه این نذورات را عزتمندانه به نیازمندان برسانیم.

انتهای پیام
captcha