رسیدن به تربیت میلیونی حافظ قرآن؛ نیازمند هدف‌گذاری کوتاه‌مدت + فیلم
کد خبر: 3911217
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
حجت‌الاسلام طباطبایی تأکید کرد:

رسیدن به تربیت میلیونی حافظ قرآن؛ نیازمند هدف‌گذاری کوتاه‌مدت + فیلم

حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری درباره تربیت 10 میلیون حافظ قرآن باید چشم‌انداز داشته باشیم، گفت: نباید از ابتدا به صورت مستقیم به بحث 10 میلیون حافظ قرآن پرداخت، بلکه می‌توان اهداف کوتاه‌مدتی را ترسیم کرد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین طباطبایی، حافظ کل قرآن کریم شب گذشته، 28 تیرماه در برنامه زنده تلویزیونی مصباح شبکه قرآن و معارف سیما با اجرای مهدی صفری، درباره وضعیت حفظ قرآن گفت: طی این سال‌ها اقبال مردم نسبت به فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی به ویژه مقوله حفظ زیاد بوده است. با توجه به اینکه مؤسسات و روش‌های مختلف برای حفظ، روخوانی و دیگر برنامه‌های قرآنی مشغول به فعالیت هستند.

قائم مقام مؤسسه جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) با تأکید بر اینکه تا آن افق متصور در فعالیت‌های قرآنی که انتظارش را داریم، فاصله داریم، درباره نقش ستاد راهبری حفظ قرآن در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن اظهار کرد: همین که این اراده وجود دارد و بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا هم از لحاظ کیفی و هم کمی، بحث آموزش‌های قرآنی را ارتقا ببخشند، عالی است. اما این کار با توجه به اتفاقاتی که شاهد هستیم و مشکلات و معضلات متعدد فرهنگی لازم است به سرعت بیشتری انجام شود.

نابغه جهان اسلام با اشاره به اینکه از توصیه و فرمایش مقام معظم رهبری درباره تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در سال 1390، 9 سال می‌گذرد، افزود: باید به دقت میزان جامه عمل پوشاندن به فرمایش ایشان را بررسی کنیم تا ببینیم طی این 9 سال، در کجا ایستاده‌ایم و از لحاظ کمی و کیفی، به چه میزان از این تعداد دست پیدا کرده‌ایم؟

طباطبایی با بیان اینکه در این موضوع جای کار آن هم با استفاده از روش‌های کارآمد، اتحاد و همدلی مسئولان و به ویژه فعالیت مدیران و مؤسسات مختلف فراهم است، اضافه کرد: تمام اینها موجب می‌شود که این کار به سرعت انجام شود و می‌توانیم برای تحقق این امر، چشم‌اندازی را برای چند سال آینده داشته باشیم و از ابتدا به صورت مستقیم در بحث 10میلیون حافظ قرآن نرویم، بلکه می‌توان اهداف کوتاه مدتی را برای آن ترسیم کرد به گونه‌ای که به سراغ آمار پایین‌تر برویم مثلا 500 هزار و یک میلیون حافظ قرآن را تربیت کنیم تا پس از اندک زمانی به آن هدف بلند مدت برسیم، بنابر این لازم است که در کنار آن هدف‌گذاری کوتاه‌مدت کرده باشیم.

قائم مقام مؤسسه جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) درباره تخصص فعالیت این مجموعه گفت: از سال 1377 که این مؤسسه تأسیس شد ابتدا هدف از فعالیتش را بر روی حفظ تخصصی گذارده بود که در همان سال‌های ابتدایی تأسیس مؤسسه، قرآن‌آموزان چه ایرانی و چه خارجی از شهرها و کشورهای مختلف حفظ قرآن را انجام دادند و حتی طی جلسه‌ای این عزیزان خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و پس از آن شعبه‌ها در زمینه بحث آموزش به خردسالان و سنین پیش از مدرسه و واحد بانوان بزرگسال، طلاب و آقایان افزایش یافت.

وی تأکید کرد: در سال 81 و 82 اولین مدرسه قرآنی وابسته به این مؤسسه به نام حضرت امام حسن مجتبی(ع) در قم تأسیس شد و در حال حاضر حدود 80 مدرسه در کل کشور وابسته به این مؤسسه فعال است. اما در مجموع باید گفت که فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف قرآنی انجام می‌شود، اما حفظ به عنوان شاخص فعالیت مؤسسه است.

طباطبایی در پاسخ به این سؤال که آیا در زمینه حفظ قرآن باید علاقه‌مندان از کلاس بهره‌مند شوند یا موضوعی فردی است، افزود: بحث فعالیت قرآنی و یادگیری قرآن در ابتدا نیازمند انگیزه، علاقه، اشتیاق و رغبت است که این امر در خردسالان به بهترین نحو انجام شود یعنی اگر در نظر است تا خردسالی از همان سنین در این موضوع کار کند، لازم است تا هم خانواده (به ویژه پدر و مادر) و هم استادها و مربیان او، علاقه به قرآن و یادگیری آن را به بهترین نحو انجام دهند. چه بسا طی این سال‌ها شاهد بودیم قرآن‌آموزان با استعدادی که به دلیل عدم توجه به این موضوعات از قرآن بازمانده‌اند، بنابر این استاد و معلم آن هم آگاه به امور فنی و علمی مؤثر است تا قرآن‌آموز را با اشتیاق کامل نسبت به الفاظ و هم معانی و مفاهیم رشد دهند.

وی درباره فعالیت مؤسسه در عرصه فضای مجازی ادامه داد:  این امر تقریباً از سال 96 با تأسیس کانال قرآن‌یاوران (ویژه مربیان، استادان و کارمندان مؤسسه) در یکی از پیام‌رسان‌ها به صورت مستمر انجام گرفت که براساس آن تمامی دوره‌های توانمندی و بازآموزی و تربیت مربی و سایر موضوعات مرتبط با روانشناسی و مکالمه عربی در این کانال آموزش داده می‌شد، البته در سال‌های گذشته آن نیز فعالیت‌هایی به صورت جست و گریخته با بهره‌مندی از نرم‌افزارهای مختلف انجام می‌شد.

طباطبایی با اشاره به اینکه پیش از آغاز موج نخست کرونا جشنواره‌ قرآنی با همت کارشناسان و استادان در مدارس مؤسسه راه‌اندازی کردیم اما مرحله دوم (کشوری) آن به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: همچنین از اسفندماه تقریبا بیش از 90 درصد شعبه‌ها به مانند دیگر مراکز آموزشی، شروع به آموزش‌های قرآنی به صورت مجازی کردند، هر چند سعی کردیم تا این امر را هر روز تقویت کنیم و در نظر داریم تا کانال آرشیو بزرگسالان با هدف تغذیه فکری به بزرگسالان راه‌اندازی شود همچنین چند وقت پیش نیز کانالی با موضوع آرشیو خردسالان راه‌اندازی شد.

وی با تأکید بر اینکه در نظر داریم تا کانال قرآن‌یاوران را برای بهره‌برداری عموم ارتقا دهیم، افزود: کلاس‌داری‌های مؤسسه از سوی مربیان با همکاری خوب والدین و قرآن‌آموزان تا این لحظه به خوبی انجام شد.  

قائم مقام مؤسسه جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) درباره نحوه ارتباط با مؤسسه گفت: از طریق پایگاه اینترنتی مؤسسه به نشانی jqk.ir امکان ثبت‌ نام و ارتباط‌گیری با مؤسسه فراهم است و حتی می‌توانند از نظر کارشناسان و متخصصان امر جهت مشورت حفظ قرآن استفاده کنند.

وی تأکید کرد: بعد از اتمام جریان کرونا، بهره‌مندی جامعةالقرآن از فضای مجازی قطع نمی‌شود، بلکه این موضوع کماکان ادامه دارد و چه بسا در سال‌های آینده با پیشرفت تکنولوژی خیلی از این کلاس‌ها به فضای مجازی برود و باید تمام نهادهای آموزشی به این سمت و سو حرکت و زیرساخت‌های آن را فراهم کنند.

انتهای پیام
captcha