امام صادق(ع) وارث علوم رسالت و مایه ماندگاری نبوت بود
کد خبر: 3905459
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۳
آیت‌الله صفایی بوشهری:

امام صادق(ع) وارث علوم رسالت و مایه ماندگاری نبوت بود

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه مؤسس فقه جعفری وارث علوم رسالت و مایه ماندگاری نبوت و مبلغ دین خدا بود، گفت: امام صادق(ع) در عین اصالت همواره بر دانستن مبانی شیعه و وحدت مذاهب اسلامی سفارش می‌فرمود.

امام صادق(ع) وارث علوم رسالت و مایه ماندگاری نبوت بودبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، ۲۸ خردادماه در نشست با اصحاب رسانه ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع اظهار کرد: حضرت امام جعفر صادق(ع) احیاگر اسلام ناب محمدی(ص) و زدودن تحریف‌ها و انحراف‌ها در تاریخ اسلام است. آن حضرت مبانی تمدن اسلامی را ساختارسازی نظری کرد.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) آشکارکننده گنجینه معارف اسلامی در همه ابعاد است، اضافه کرد: ششمین پیشوای شیعیان حضرت شیخ الائمه امام صادق(ع) نشان بزرگی و زنده ماندن اسلام در تمام ابعاد فردی و اجتماعی است.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر گفت: امام صادق(ع) علم و دانش و جهاد و بصیرت را بر اساس ایمان و تقوا همواره سفارش می‌فرمود.

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه مؤسس فقه جعفری وارث علوم رسالت و مایه ماندگاری نبوت و مبلغ دین خدا بود، افزود: امام صادق(ع) در عین اصالت همواره بر دانستن مبانی شیعه و وحدت مذاهب اسلامی سفارش می‌فرمود.

معماری باطن اعتقادی انسان

امام جمعه بوشهر با اشاره به ایمان قلبی و تقوای عملی، اظهار کرد: ایمان ساختار اندیشه، اعتقاد و نوع نگرش انسان به جهان کلان خلقت هست و باطن اعتقادی انسان را معماری می‌کند و منشأ اعمال انسان در عرصه زندگی است.

آیت‌الله صفایی بوشهری در ادامه افزود: تقوا زندگی عملی و رفتاری انسان طبق موازین دین و اطاعت از دستورات الهی در تمامی عرصه‌های زندگی است. تقوا و ایمان مکمل و رشددهنده یکدیگر هستند.

وی به چگونگی تحول‌آفرینی ایمان و تقوا در زندگی انسان‌ها اشاره کرد و گفت: ایمان و تقوا زندگی انسان را در طریق عبودیت الهی قرار می‌دهد و موجب نجات و کمال انسان است.

تمدن‌آفرینی؛ محصول سبک زندگی توحیدی

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اظهار کرد: نجات و کمال انسان در زندگی فردی و اجتماعی، دنیایی و فرادنیایی و تمدن‌آفرینی محصول و نتیجه تحول ایمانی و تقوایی در سبک زندگی انسانهاست.

بهره‌های اجتماعی خمس و زکات

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر بیان کرد: خمس و زکات یکی از واجبات شرعی است که موجب تزکیه مال، حفظ دین و رفع چالش‌های اقتصادی مستمندان می‌شود.

نویسنده کتاب قرآنی «پایان دنیا در کلام خدا» گفت: همانطور که سلامت، تندرستی و آسایش، گاهی موجب غرور انسان‌های کم ظرفیت می‌شود؛ ضعف و ناتوانی و گرفتاری‌ها نیز باعث شکستن هیمنه غرور می‌شود و انسان می‌داند که هیچ نیست؛ با اندک میکروب و ویروس مریض می‌شود و با کمترین تغییرات، دچار فقر و سقوط می‌شود.

انجام فرایض دینی با حضور قلب

وی با اشاره به اینکه سومین پیشوای شیعیان حضرت امام حسین(ع) می‌فرماید «اگر این سه چیز؛ تهیدستی، بیماری و مرگ نبود هرگز انسان در مقابل چیزی سر فرود نمی‌آورد»، اضافه کرد: انجام فرایض دینی به جهت دارا بودن مصالح و آثار عالیه الهی موجب صفای باطن و رفع غرور می‌شود. با انجام فرایض دینی، انسان متوجه می‌شود که بنده است و در مقابل عظمت ذات اقدس خداوند و دیگر عابدان درگاه الهی قیمتی ندارد. انسان با به جا آوردن عبادات الهی از حیوانیت و دنیاگرایی فاصله گرفته، اوج می‌گیرد و نهاد و باطنش سرشار از انوار تقوا می‌شود.

امام جمعه بوشهر بیان کرد: پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) می‌فرماید که نماز مایه اوج و عروج انسان مؤمن از رذایل دنیایی است و بی‌گمان آن که تزکیه کند و ذاکر نام پروردگار باشد و به نماز بایستد رستگار می‌شود، ولی برخی از شما به دنبال حیات دنیوی می‌باشید.

معماری شخصیت انسان تراز اسلام با تزکیه نفس

آیت‌الله صفایی بوشهری اظهار کرد: پیراستگی باطن انسان از رذایل و آراستگی آن به فضایل، همان معماری شخصیت انسان تراز اسلام است. اگر وجود انسان ظرف پلیدی‌ها و امیال دنیاگرایانه باشد هر چه می‌کند نیز رنگ دنیا می‌گیرد. در ظرفی که پر از لجن است اگر آب زمزم هم ریخته شود لجن می‌شود. تزکیه نفس از رذایل، موجب رفع غرور می‌شود و باعث تواضع و رستگاری می‌شود.

عوامل سقوط شخصیت الهی انسان

استاد درس خارج مدرسه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان بوشهر گفت: آلودگی‌های حیوانی و امیال دنیوی باعث توقف معنوی و سقوط شخصیت الهی انسان می‌شود و تمامی اعمال خیر انسان را رنگ دنیوی زده و آثار وضعی و تربیتی و برکات اخروی آن را از بین می‌برد.

تمایلات نفسانی؛ بت بردگی انسان

وی ادامه داد: تمایلات نفسانی برای انسان بتی می‌شوند که انسان را به بردگی خود می‌کشانند. «مادر بتها بت نفس شماست -ز آن که آن بت، مار و این بت اژدهاست». همچنین اولین پیشوای شیعیان حضرت امیرالمؤمنان امام علی(ع) در تفسیر آیه ششم سوره مبارکه انفطار «يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ» فرموده است «ای انسان، چه چیز تو را به ارتکاب گناه جرأت داده و در برابر پروردگارت مغرور ساخته و چه کس تو را بر هلاکت خویشتن علاقه‌مند کرده است. آیا آن مهربانی که در حق دیگران روا می‌داری برای خودت نمی‌خواهی.»

استاد درس اخلاق حوزه‌های علمیه استان بوشهر با اشاره به اینکه خداوند قادر سبحان در آیه ۸۳ سوره مبارکه قصص می‌فرماید «آن خانه آخرت را برای کسانی قرار داده‌ایم که هرگز در زمین برتری جو و مغرور نبوده و هیچگاه فساد نمی‌کنند»، بیان کرد: انسان در عالم وجود ذره‌ای بیش نیست. اگر با خدا باشد و مرتکب گناه نشود به بزرگی می‌رسد و اگر بی‌خدا باشد و گناه انجام دهد کشتی وجودش دچار توفان و در گرداب سخت دریای دنیا غرق می‌شود.

حامد فکوری

انتهای پیام
captcha