ازدواج اجباری استدلال عقلی و نقلی ندارد / تشویق به جای جریمه
کد خبر: 3904687
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۸

ازدواج اجباری استدلال عقلی و نقلی ندارد / تشویق به جای جریمه

مدیر حوزه علمیه ولایت شهرکرد با تاکید بر اینکه ازدواج اجباری استدلال عقلی و نقلی ندارد، بیان کرد: طرح این مسائل ممکن است به قصد حاشیه‌سازی و تضعیف جایگاه نظام و انقلاب اسلامی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل احمدی، مدیر حوزه علمیه ولایت شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری‌ با بیان اینکه طرح موضوع ازدواج اجباری نه مبنای عقلی دارد و نه مبنای شرعی، اظهار کرد: در هیچکدام از آیات قرآن کریم و روایات پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) نمی‌توان اشاره‌ای به این موضوع یافت.

وی با بیان اینکه در اسلام اصل ازدواج مستحب است، ادامه داد: البته در صورتی که فرد به دلیل عدم ازدواج ترس ارتکاب فعل حرام داشته باشد، ازدواج بر او واجب می‌شود اما این نیز به معنی اجبار در ازدواج نیست، لذا باید به تفاوت معنایی وجوب و اجبار توجه کرد. یکی از شروط عقد، رضایت قلبی طرفین است یعنی اگر دختر یا پسر قلبا˝ به این ازدواج راضی نباشند، عقد آنان باطل است.

آرامش و کمال؛ اهداف ازدواج

مدرس حوزه علمیه در استان اجبار در مسئله ازدواج را فاقد مبنای عقلی دانست و گفت: هدف از ازدواج رسیدن به آرامش و تکمیل حرکت انسان به سوی معنویت و کمال و رستگاری است، با کدام استدلال عقلی می‌توان توضیح داد که ازدواج اجباری انسان‌ها را به این اهداف می‌رساند؟

مدیر حوزه علمیه ولایت شهرکرد با تاکید بر اینکه ازدواج اجباری استدلال عقلی و نقلی ندارد، بیان کرد: طرح این مسائل شاید به قصد حاشیه‌سازی و تضعیف جایگاه نظام و انقلاب و در راستای طرح‌های پوچی مانند کشیدن دیوار میان زن و مرد در خیابان‌ها و معابر است.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اینکه موضوع ازدواج اجباری فقط در حد یک طرح در فضای مجازی برجسته‌سازی شده و مجلس شورای اسلامی آن‌را دنبال نمی‌کند، گفت: مجلسی‌ها اذعان دارند که این طرح به قصد تخریب مجلس مطرح و بزرگنمایی شده و این موضوع در مجلس مطرح نیست. با توجه به سوء استفاده دشمن و پرداختن گسترده شبکه‌های معاند خارجی به موضوع و استقبال از آن می‌توان دریافت که طرح موضوع به قصد تخریب و جوسازی صورت گرفته باشد.

حجت‌الاسلام احمدی با تاکید بر مردود بودن موضوع ازدواج اجباری، تصریح کرد: این قضیه هیچ جایگاهی در مبانی فکری و اعتقادی نظام اسلامی و نیز عرف جامعه ایرانی - اسلامی ندارد. هیچ آیه یا روایتی به سن ازدواج اشاره نکرده است بلکه شرط ازدواج، بلوغ جسمی و فکری افراد است، لذا هیچ سنی برای ازدواج مطرح نشده است چرا که افراد به لحاظ روحیات، رشد جسمی و بلوغ جنسی، رشد عقلی، شرایط محیطی اعم از محیط شهری یا زندگی سنتی و ... متفاوت هستند و نمی‌توان سن ازدواج مشخص و واحدی را برای همه افراد تجویز کرد.

حجت‌الاسلام احمدی ریشه طرح‌های بی‌پایه و اساسی مانند ازدواج اجباری را ناشی از کم‌توجهی و جهالت افراد دانست و تصریح کرد: چنین تفکراتی حاصل بی‌سوادی افراد، یا تفکری متحجرانه و یا افراطی است که هیچ جایگاهی در نظام و انقلاب اسلامی و روحانیت اسلامی و انقلابی که تابع اسلام اصیل، قانون‌مدار و حکیم است‌، ندارد.

مدیر حوزه علمیه ولایت شهرکرد بیان کرد: اگر مطرح ساختن موضوع ازدواج اجباری عامدانه بوده باشد، باید آن‌را یک طرح من‌درآوردی و افراطی دانست که هیچ نسبتی با اسلام و حوزه و روحانیت ندارد.

بسترسازی ازدواج با بسته‌های تشویقی

حجت‌الاسلام احمدی در تبیین راهکارهای موثر در حل مشکل جوانان برای ازدواج، گفت: یکی از راهکارها که چه بسا می‌تواند در مجلس تازه‌نفس یازدهم به بحث گذاشته شود، تعیین بسته‌های تشویقی و امتیازی برای ازدواج است. لذا باید با تشویق و نه با جریمه، برای ازدواج بسترسازی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه مطرح شود جوانانی که در یک مقطع سنی، مثلا از ۲۵ تا ۲۸ سالگی ازدواج کنند مبلغ خوب بلاعوض دریافت می‌کنند، یا منازلی ساخته شود و به عنوان تشویق به افرادی که ازدواج می‌کنند، تعلق گیرد. اگر منظور از ازدواج اجباری به معنی در نظر گرفتن یک امتیاز برای افراد متاهل برای برخورداری از خدمات و فرصت‌های اجتماعی باشد، قابل طرح و بحث است. در واقع ازدواج اجباری به معنی مجبور کردن فردی برای ازدواج نباشد بلکه شرایط ازدواج ایجاد و امتیازات و راه‌هایی پیش روی جوانان متاهل نهاده شود تا افراد مجرد نیز تشویق به ازدواج شوند.

مدیر حوزه علمیه ولایت شهرکرد با بیان مثالی، تصریح کرد: مثلا همانطور که داشتن مدرک دانشگاهی برای استخدام در این یا آن شغل یک امتیاز محسوب می‌شود، گواهی ازدواج نیز می‌تواند به عنوان امتیازی برای بهره‌مندی از برخی خدمات و امکانات اجتماعی لحاظ شود، به این ترتیب شاهد بسترسازی برای ازدواج خواهیم بود و جوانان به سمت ازدواج سوق می‌یابند.

حجت‌الاسلام احمدی با تاکید بر بهره‌گیری از رأفت اسلامی به جای برخوردهای سلبی و پلیسی‌، گفت: بسترسازی ازدواج با گزینه‌های تشویقی و حمایتی می‌تواند جایگزین طرح‌های غلط و پر هزینه و بی‌ثمر شود، قطعا این حرکت فرهنگی می‌تواند تحولات مثبتی را در مسئله ازدواج در جامعه ایجاد کند که همت مجلس شورای اسلامی در این خصوص راهگشا است.

انتهای پیام
captcha