تحولات اخیر عراق خروج آمریکا را از این کشور تسریع می‌کند / نسبت حملات آمریکا با روابط ایران و عراق
کد خبر: 3885770
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
سیدرضا صدرالحسینی:

تحولات اخیر عراق خروج آمریکا را از این کشور تسریع می‌کند / نسبت حملات آمریکا با روابط ایران و عراق

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تحولات اخیر عراق و عملیات جنایتکارانه آمریکا در خاک این کشور، گفت: اقدام آمریکا اعلام رسمی نقض حاکمیت عراق بود و آنها با این کار خود را دچار چالش‌های اساسی در این کشور کردند و فرایند خروج خود از عراق را سرعت بخشیدند.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره تحولات اخیر عراق و حملات متقابل آمریکا و برخی گروه‌های عراقی به یکدیگر گفت: قبل از ورود به بحث تحولات اخیر عراق و جنایات آمریکا باید چند نکته را مورد توجه قرار داد؛ پس از شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان آنها، اتفاقی در صحنه سیاسی، امنیتی و اجتماعی عراق رخ داد و آن این بود که موضوع حضور اشغالگرانه آمریکا در عراق و لزوم خروج نظامیان آمریکایی‌ها از این کشور به منزله پرونده و محور اصلی مورد توجه جریان‌های سیاسی و افکار عمومی قرار گرفت.

تداوم حضور در عراق؛ هدف آمریکا

وی افزود: این امر باعث شد که با یک فاصله زمانی بسیار کوتاه از عملیات جنایتکارانه آمریکا علیه فرماندهان مقاومت و با یک سرعت انقلابی قابل قبول مسئله اخراج نیروهای متجاوز آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور مطرح و تصویب شود و این آمریکایی‌ها را بسیار ناراحت کرد؛ به دلیل اینکه آمریکایی‌ها به عراق آمده بودند که بیرون نروند و همچنان نیز نظر آنها، برخلاف ادعاهای ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از منطقه، این است که با توجه به هزینه‌های گزاف و هنگفت نظامی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی و انسانی در عراق و به دست نیاوردن ما به ازای آن، در این کشور بمانند و لذا علاقه‌مند به تداوم حضور تجاوزکارانه خود هستند.

صدرالحسینی اظهار کرد: در چند وقت اخیر فراز و نشیب‌هایی در حوزه سیاسی و اجتماعی عراق رخ داد که آمریکایی‌ها را تا حدودی امیدوار کرد که شاید بتوانند از فضای آشفته عراق، به ویژه با نبود یک دولت مستقر و باثبات برای اجرای مصوبه پارلمان عراق، بهره ببرند و حضور خود را در عراق تداوم ببخشند. اما این لذت و شادمانی آمریکایی‌ها چندان طول نکشید ومشاهده کردند جریان‌های مختلف سیاسی و اجتماعی عراق در کنار پارلمان و افکار عمومی موضوع اخراج آمریکا را از دولت موجود، دولت پیشبرد امور‌ (موقت)، مطالبه می‌کنند. لذا برای فراهم ساختن تداوم حضور خود به احتمال قریب به یقین یک حمله کنترل‌شده را در پایگاه «التاجی» عراق طراحی و اجرا کردند.

نقش احتمالی آمریکا در حمله به پایگاه «التاجی»

این کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: دلیل نقش داشتن خود آمریکا در حمله به پایگاه نیروهای خودی نیز این است که وقتی پایگاه هوایی عین‌الاسد مورد حمله 13 موشک ایران قرار می‌گیرد و خسارات سنگینی به این پایگاه وارد می‌شود، آمریکایی‌ها در خصوص تلفات نظامیان خود هیچ آماری ارائه نمی‌دهند و همه چیز را کتمان می‌کنند، اما در حمله به پایگاه «التاجی» با فاصله زمانی اندک اعلام می‌کنند که 2 آمریکایی و یک انگلیسی در این حمله کشته شدند. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها می‌خواستند این اتفاق را بهانه‌ای برای حمله جنایتکارانه به نیروهای حشدالشعبی و ارتش عراق قرار دهند و در حالی که هیچ از گروه‌ها و جریانات شناخته‌شده عراقی این حمله را به عهده نگرفتند در کمتر از 48 ساعت بخش‌هایی از مراکز نظامی عراق را که اعضای حشدالشعبی در آنجا حضور داشتند بمباران کردند و در عین حال فرودگاه در حال ساخت کربلا را مورد اصابت موشک قرار داده و 6 عراقی را به شهادت رساندند.

وی با بیان اینکه اقدام آمریکا اعلام رسمی نقص حاکمیت عراق بود، گفت: آنها حتی با کمال پررویی خود را مسئول این حملات معرفی کردند. لذا به نظر می‌رسد این شروع سناریویی برای افزایش تعداد نظامیان آمریکایی در عراق و تداوم مداخله‌گری و تجاوز آمریکایی‌ها در این کشور است. اما آمریکایی‌ها با این اقدام آینده خودشان را در عراق دستخوش چالش‌ها و بحران‌های اساسی کردند. زیرا در بین برخی افراد صاحب نفوذ سیاسی و رسانه در عراق این بحث مطرح بود که در وضعیت فعلی عراق طرح خروج نظامیان آمریکا چندان به مصلحت نیست، اما این حملات آمریکا تنفر اقشار مختلف مردم عراق علیه آمریکا را تشدید کرد و به فرایند خروج آمریکا از عراق سرعت بیشتری بخشید.

صدرالحسینی یادآور شد: در واقع آمریکایی‌ها با این جنایت خودشان به دولت قانونی و ملت عراق اعلام جنگ کردند و این اقدام ضمن نقض حاکمیت ملی عراق و تجاوز آشکار نشانه این است که آمریکا شمشیرشان را برای ملت عراق از رو بسته‌ا‌ند و با این کار خود را دچار یک چالش جدی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی در خاک عراق کردند.

ناتوانی آمریکا از تضعیف روابط تاریخی ایران و عراق

صدرالحسینی درباره ارتباط این حملات آمریکایی‌ها با خنثی کردن توسعه روابط ایران و عراق، به ویژه با توجه به سفر هفته گذشته مهم دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به عراق گفت: دولت عراق یک دولت مستقل است و توانمندی همسایه بزرگ خود را مدنظر دارد. لذا اگر این حملات امریکایی‌ها به مثابه یک هشدار به دولت عراق برای عدم توسعه روابط همه‌جانبه با ایران باشد نمی‌تواند هیچ تأثیری داشته باشد.

وی در تشریح مدعای خود گفت: تجربه دو دهه گذشته عراق پس از صدام نشان داده همه دولت‌های حاکم بر این کشور به دلیل مطالبه و خواست به حق مردمشان علاقه‌مند به داشتن روابط گسترده و عمیق با جمهوری اسلامی هستند ولذا به نظر نمی‌رسد که آمریکایی‌ها آنقدر خام باشند که برای جلوگیری از گسترش روابط ایران و عراق چنین حملاتی را انجام داده باشند. زیرا آمریکایی‌ها روابط سیاسی با عراق دارند و می‌توانند پیام‌های خود را به مقامات عراقی برسانند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: دیدار آقای شمخانی با مقامات عراقی نیز بیشتر حول محور مسائل انسانی، بهداشتی و مقابله با تروریسم بود که این نه فقط خواست دو ملت است بلکه سایر ملت‌های منطقه نیز می‌توانند از منافع گسترش روابط دو کشور استفاده کنند. لذا اگر حملات آمریکایی‌ها با هدف کاهش سطح روابط دو کشور یا هشداری به دولت عراق پیرامون تبعات نزدیکی به ایران باشد، نشان‌دهنده درک نادرست آنها از وضعیت منطقه و اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و عراق است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha