مردم در انتخابات بی‌توجهی به جوانان را جبران کنند
کد خبر: 3880276
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴

مردم در انتخابات بی‌توجهی به جوانان را جبران کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری طی سال های اخیر در مجموعه سیاسی کشور را نگاه بسیار عمیق به بدنه جوان دانست و گفت: مردم در جریان انتخابات نقیصه بی توجهی به جوانان را برطرف کنند و به این نیاز اصلی کشور پاسخ دهند.

مهدی هدایتی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان، در گفت وگو با ایکنا از گیلان، ملت ایران را از پیشتازان عرصه انتخابات دانست و اظهار کرد: در طول تاریخ 41 ساله انقلاب اسلامی همواره انتخابات ها از رتبه بالای مشارکت مردم برخوردار بوده است.

وی زندگی انسان را دارای دو جنبه فردی و اجتماعی دانست و افزود: در هر دو جنبه زندگی انسان یکسری الزامات و بایدها و نبایدها وجود دارد، اما برخی از الزامات حوزه فردی مانند رعایت بهداشت در حوزه اجتماعی اثرگذار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان جنبه اجتماعی انسان را تعیین کننده سازوکارهای آینده جامعه دانست و تصریح کرد: انسان باید کنش اجتماعی داشته باشند و از بی تحرکی نسبت به مسائل اجتماعی پرهیز کند، زیرا کنشگری اجتماعی یک منطق انسانی فارغ از نظام های سیاسی و اجتماعی است.

هدایتی با اشاره به ضرورت های پیش آمده طی سال های اخیر در کشور به ویژه در بخش اقتصاد، گفت: یکی از مهمترین برگ های برنده برای کنشگری در فضای امروز و آینده جامعه رجوع به آرای عمومی است، زیرا آرای عمومی سازنده مسیر چهار سال پیش رو خواهد بود.

وی توجه به گذشته را بهترین راهکار برای انتخابات آینده دانست و بیان کرد: اگر نماینده ای نتوانسته دستاوردهای ملموسی در حوزه انتخابیه خود به ارمغان آورد و چالش هایی در بخش تصمیم گیری و سیاستگذاری ایجاد شده، بهتر است در انتخابات این موضوع را مد نظر قرار دهیم و از تکرار برخی از کاندیداها براساس سوابق آنها جلوگیری کنیم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: شورای نگهبان براساس حداقل صلاحیت ها کاندیداها را معرفی می کند و این مردم هستند که باید دقت کنند و مانع از حضور مجددا برخی از کاندیداها در مجلس شوند، البته نادیده انگاشتن عملکرد نمایندگان خوب مدنظر نیست.

هدایتی یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری طی سال های اخیر در مجموعه سیاسی کشور را نگاه بسیار عمیق به بدنه جوان دانست و خاطرنشان کرد: براساس آمارهای شورای نگهبان بیش از 2500 کاندیدا بین سنین 30 تا 40 سال خودشان را برای رقابت سیاسی و حقوقی دوم اسفندماه آماده کردند، اما متاسفانه در فهرست هایی که از سوی برخی از مجموعه های سیاسی منتشر شده شاهد حضور حداقلی جوانان هستیم، در برخی از فهرست ها نیز جای جوانان خالی است.

وی از مردم خواست در جریان انتخابات نقیصه بی توجهی به جوانان را برطرف کنند و گفت: اگر مجموعه ها و جریان های سیاسی نتوانستند جوانان را وارد بدنه سیاسی کنند، مردم باید با دقت نظر به این نیاز اصلی کشور پاسخ دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان یکی از دغدغه های انتخاباتی جامعه را ارائه تعهدات دست نیافتنی دانست که در شعارهای برخی از کاندیداها دیده می شود و اظهار کرد: این تعهدات با اصل وظایف یک نماینده در مجلس در تناقض است لذا ناآگاهی بخش عمده ای از کاندیداها نسبت به وظایف خودشان به حوزه رای دهندگان نیز تسری پیدا می کند.

وی با بیان اینکه نمایندگان در حوزه اجرایی همچون ایجاد اشتغال و تقویت زیرساخت ها نقشی ندارند، عنوان کرد: کاهش سطح نمایندگی به حوزه اجرایی یکی از آسیب هایی است که توسط خود کاندیداها به جامعه منتقل می شود.

هدایتی ماموریت یک نماینده را ارتقای جایگاه منطقه ای و ملی حوزه انتخابیه خود از طریق نقش آفرینی در نظام بودجه ریزی دانست و تاکید کرد: متاسفانه برخی از نمایندگان از وظایف اصلی خود غفلت کرده و به دنبال عزل و نصب مدیران هستند لذا مردم به پیشینه عملکردی نمایندگان توجه داشته باشند.

این مدرس دانشگاه عرصه انتخابات را بهترین عرصه برای برطرف کردن آسیب ها دانست و یادآور شد: ملت فرهیخته و آگاه ایران همواره به بهترین شکل ممکن در انتخابات شرکت می کنند و همواره بهترین ها را برمی گزینند.

انتهای پیام
captcha