تعهد، تخصص، شجاعت؛ سه ویژگی اصلی نماینده مجلس
کد خبر: 3877770
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲

تعهد، تخصص، شجاعت؛ سه ویژگی اصلی نماینده مجلس

رئیس بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری گفت: نماینده مجلس علاوه بر داشتن تخصص و تعهد باید شجاع باشد یعنی نسبت به دشمن هراسی نداشته باشد، ملاحظه‌کاری را از خود دور و از حقوق مردم دفاع کند.

احمدرضا بسیج، رئیس بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی نماینده مجلس قانون‌نویس نیست، اظهار کرد: نماینده مجلس باید قانون‌شناس باشد و بتواند قوانین دین را در حوزه تخصصی خود پیاده کند و بداند چه کارهایی در این حوزه می‌توان انجام داد.

وی افزود: اگر نماینده مجلس در این خصوص برنامه نداشته باشد و روش‌های اجرایی قوانین را نشناسد در واقع یک صندلی را اشغال کرده است و باید پاسخگو باشد، لذا آشنایی نماینده به قوانین دین در حوزه تخصصی خود و نیز روش‌های اجریی کردن این قوانین بسیار مهم است.

بسیج تصریح کرد: اگر یک کاندیدای نمایندگی مجلس هم قانون‌شناس و هم روش‌شناس خوبی باشد، می‌تواند برای مردم توضیح دهد که روش‌های اجرایی شدن راهکارها برای این یا آن معضل و مسئله چیست اما در صورت عدم آشنایی به این مقوله‌ها، سخنان و قول‌های او شعاری بیش نخواهد بود.

تبعات سخنان شعارگونه نامزدهای انتخاباتی

این مدرس دانشگاه با اشاره به تبعات سخنان شعارگونه نامزدهای انتخاباتی، بیان کرد: شعارها سخنانی هستند که با واقعیت تناسبی ندارند و مردم چون بر اساس اقوال و شعار یک نامزد به آنان رأی می‌دهند، در صورتی که ببینند این شعارها عملی نشده است نسبت به نظام و سایر نمایندگان بدبین می‌شوند.

بسیج تأکید کرد: سخنان شعارگونه که جامه عمل نپوشند منجر به آسیب فرهنگی برای جامعه می‌شود و دروغ‌گو بودن و خلاف واقع سخن گفتن نتیجه‌ای جز دلسردی و بدبینی مردم ندارد.

وی با بیان اینکه قصد هر کسی که برای نمایندگی مجلس اعلام آمادگی می‌کند باید عبادت باشد، افزود: نماینده مجلس نظام اسلامی جز به عبادت خداوند از طریق کار در هر موقعیتی نمی‌اندیشد لذا چنین تفکری سلامتی و پاکدستی و امانتدار بودن آنان را تضمین می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان تأکید کرد: نماینده‌ای که به قصد خدمت و عبادت وارد مجلس می‌شود، نمی‌تواند در امانت مردم خیانت کند چرا که رأی مردم را به دست آورده و امین آنان است و در صورت خیانت در امانت، مشکل فرهنگی برای جامعه ایجاد خواهد کرد.

بسیج با یادآوری اینکه افراد باید به پیشینه خود نگاهی داشته باشند و اگر امکان لغزش را در خود می‌بینند برای نمایندگی کاندید نشوند، افزود: فرصت برای کج‌دستی و خطا در این مناصب فراوان است لذا هر فرد باید نگاهی به ویژگی‌های اخلاقی و سابقه خود داشته باشد تا برای ورود به این عرصه تصمیم بهتری بگیرد.

ضرورت توجه به انتخاب کاندیدای اصلح

وی در پاسخ به این پرسش که مردم چگونه می‌توانند از سلامتی و پاکدستی کاندیدا مطمئن شوند، بیان کرد: شورای نگهبان برای تعیین و تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی به تحقیق گسترده و مبسوط می‌پردازد، مردم نیز باید در مورد گزینه‌شان به سوابق و پیشینه کارهای او نگاه دقیق داشته باشند و کاندیدای اصلح را برای رأی دادن انتخاب کنند.

رئیس بسیج اساتید استان داشتن تخصص را یکی از ملزومات مهم کاندیدا دانست و گفت: مقوله تخصص غیر از سواد است و صرف داشتن مدرک دانشگاهی در یک رشته به معنای داشتن تخصص در آن مورد نیست، متخصص کسی است که بتواند تئوری‌های ذهنی و دانشگاهی را در عمل پیاده کند.

بسیج ادامه داد: بسیاری از مشکلات کشور حاصل این تفکر است که افراد را بر مبنای داشتن مدرک در یک رشته وارد کار تخصصی کرده‌اند حال آنکه سواد و تخصص دو مقوله مجزا هستند و فرد برای اجرایی و عملیاتی کردن سواد خود باید تخصص انجام کار را داشته باشد.

وی ضرورت شجاعت برای نماینده مجلس را یادآور شد و اضافه کرد: نماینده مجلس علاوه بر داشتن تخصص و تعهد باید شجاع باشد یعنی نسبت به دشمن هراسی نداشته باشد، ملاحظه‌کاری را از خود دور و از حقوق مردم دفاع کند، لذا افرادی که طبیعتاً و به صورت نفسانی شجاع نیستند، با اما و اگرهای ذهنی درگیرند و قدرت خطرپذیری ندارند، در امر نمایندگی توفیقی کسب نخواهند کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان تصریح کرد: نماینده مجلس باید بتواند شجاعانه ساختارهای دولت را به بوته نقد بگذارد، کاستی‌ها را یادآوری کند و قدرت اعتراض و انتقاد داشته باشد.

بسیج بیان کرد: طبیعی است که یک نماینده ممکن است از سوی یک شهر یا منطقه و استان مورد حمایت ویژه قرار بگیرد و رأی بیشتری کسب کند اما باید توجه داشت که پس از راهیابی به مجلس باید نگاه منطقه‌ای و شهری را کنار بگذارد و اندیشه و مصلحت ملی را در نظر بگیرد.

انتهای پیام
captcha