فساد سیستماتیک مانع شکل‌گیری اقتصاد قوی است/ لزوم حمایت از کالاهای دارای مزیت نسبی
کد خبر: 3872512
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه مفید:

فساد سیستماتیک مانع شکل‌گیری اقتصاد قوی است/ لزوم حمایت از کالاهای دارای مزیت نسبی

گروه اقتصاد ــ حجت‌الاسلام یوسفی اظهار کرد: یکی از اقداماتی که برای رسیدن به اقتصاد قوی باید انجام دهیم مبارزه با فساد است؛ فساد گسترده و سیستماتیکی که امروز در اقتصاد ما وجود دارد، از موانع رشد مداوم اقتصادی و شکل‌گیری اقتصاد قوی است.

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۲۷ دی‌ماه، در خطبه‌های نماز جمعه تهران در بخشی از سخنان خود با اشاره به ضرورت قوی شدن در ابعاد مختلف به ویژه اقتصادی، تأکید کردند: این ملت عزیز و این کشور عزیز به فضل الهی قوی‌تر نیز می‌شوند، نه تنها در بعد نظامی بلکه در ابعاد اقتصادی و جهش علمی و فناوری که پشتوانه تحقق این هدف، حضور و صبر و استقامت ملت در صحنه و تلاش و کوشش بی‌وقفه مسئولان و مردم است. به فضل الهی این ملت و کشور در آینده‌ای نه چندان دور به نقطه‌ای می‌رسد که دشمنان حتی جرئت تهدید او را هم پیدا نکنند.

برای بررسی بیشتر لوازم قوی شدن اقتصاد، با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا یوسفی‌، عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید، به گفت‌وگو نشستیم. وی در ابتدا گفت: منظور از قوی شدن اقتصاد این است که بتوانیم در مرحله اول، قدرت چانه‌زنی اقتصادی خودمان را در سطح بین‌الملل بالا ببریم. امروزه در عرصه جهانی همه کشورها، چه توسعه یافته و چه در حال صعود که از مرحله در حال توسعه‌ای رها شده باشند در حال تعاملات اقتصادی با یکدیگر هستند و قدرت چانه‌زنی آنها در سطح بین‌الملل نیز افزایش پیدا کرده است.

لزوم حمایت از کالاهای دارای مزیت نسبی

وی ادامه داد: در واقع درهای اقتصاد این گونه کشورها به روی دنیا باز شده و از طرف دیگر این توانایی دارند که بتوانند کالاهای تولیدی خود را در عرصه جهانی صادر کنند اما برای موفقیت در این زمینه و تحقق این اتفاقات، مراحلی را طی کرده‌اند که یکی از مهم‌ترین این مراحل، حمایت از کالاهایی است که مزیت نسبی دارند.

حجت‌الاسلام یوسفی با اشاره به اهمیت ارتباطات گسترده جهانی، افزود: حمایت از چنین کالاهایی باعث شده تا این کشورها بعد از مدتی رو به صادرات بیاورند و در عرصه صادرات هم موفق باشند. ارتباطات گسترده اقتصادی در سطح جهانی و داد و ستد و اخذ تکنولوژی نیز از شرایط رشد مستمر در عرصه اقتصادی هستند اما متأسفانه امروزه فاقد چنین اقتصادی هستیم.

نیازمند افزایش تعاملات بین‌المللی هستیم

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره اهمیت رشد اقتصادی مستمر بیان کرد: امروزه رشد اقتصادی ما اولاً در برخی از سال‌ها منفی است و ثانیاً گاهی اوقات هم که مثبت است، به صورت مستمر نیست. لذا نیازمند آن هستیم که بتوانیم رشد اقتصادی مستمر را در کشور رقم بزنیم و در عرصه اقتصادی برای این کار مهم‌ترین عامل، اخذ دانش فنی جدید است تا بتوانیم از این دانش در عرصه‌های مختلف تولید استفاده کرده و باعث رشد این بخش‌ها شویم.

ما نیازمند یک بانک مرکزی قوی هستیم که بتواند روی همه بانک‌ها کنترل و نظارت داشته باشد. در شرایط کنونی بانک‌های ما این توانایی را دارند که از کنترل و نظارت بانک مرکزی خارج شوند و این بانک هم توانایی لازم برای مقابله با آنها نداشته باشد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه مفید تصریح کرد: برای تحقق این موضوع هم نیازمند تعاملات بین‌المللی هستیم تا به میزان بیشتر و بهتری رشد پیدا کنیم. این مسئله در یک بستر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شکل می‌گیرد. لذا اگر نتوانیم فضای مناسب کسب و کار را در کشورمان به خوبی شکل دهیم و امنیت اقتصادی در کشور را فراهم نکنیم، اخذ دانش فنی با مشکل مواجه خواهد شد و از طرفی دیگر وضعیت اشتغال هم بهبود پیدا نمی‌کند. بنابراین نیازمند فضای مناسب کسب و کار هستیم.

تبعات عدم شفافیت در سیاست و اقتصاد کشور

وی گفت: یکی دیگر از اقداماتی که برای رسیدن به یک اقتصاد قوی باید انجام دهیم مبارزه با فساد است. فساد گسترده و سیستماتیک که امروز در اقتصاد ما وجود دارد یکی از موانع رشد مدام اقتصادی و شکل‌گیری اقتصاد قوی است. بنابراین باید این فساد کاهش پیدا کند و این فساد هم وقتی کاهش پیدا می‌کند که شفافیت در عرصه سیاست به طور معنی‌داری شکل بگیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تبعات عدم شفافیت در کشور، تأکید کرد: تا وقتی این شفافیت در عرصه سیاست نباشد فساد اقتصادی هم دائماً رشد پیدا می‌‌کند و رشد فساد هم مانع شکل‌گیری اقتصاد قوی خواهد شد.

سه پیش‌نیاز شکل‌گیری اقتصاد قوی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه مفید درباره جذب تکنولوژی خارجی در شرایط تحریم نیز گفت: عملاً چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. بنابراین از برخی از امکانات هم محروم می‌شویم و در نتیجه ناچار می‌شویم بر روی منابع داخلی خودمان تکیه می‌کنیم و البته این هم سختی‌هایی را در پی دارد. لذا معتقدم در این شرایط بهبود فضای کسب‌وکار، مبارزه با فساد، شفاف‌ کردن عرصه سیاست و اقتصاد، اولویت‌های شکل‌گیری یک اقتصاد قوی هستند و بدون این موارد هم اساساً اقتصاد قوی محقق نخواهد شد.

حجت‌الاسلام یوسفی در پایان درباره وظایف نظام بانکی در شکل‌گیری اقتصاد قوی اظهار کرد: نیازمند یک بانک مرکزی قوی هستیم که بتواند روی همه بانک‌ها کنترل و نظارت داشته باشد. در شرایط کنونی بانک‌های ما این توانایی را دارند که از کنترل و نظارت بانک مرکزی خارج شوند و این بانک هم توانایی لازم برای مقابله با آنها نداشته باشد. این مشکلی مهم در اقتصاد ایران است. اگر بانک‌ها به حالت رقابتی و زیر نظارت بانک مرکزی بازگردند آنگاه شاید بتوانند به تولید کشور هم کمک کنند.

انتهای پیام
captcha