برنامه‌های موشکی برای تقویت بنیه دفاعی، حق ایران است
کد خبر: 3863949
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲

برنامه‌های موشکی برای تقویت بنیه دفاعی، حق ایران است

گروه سیاست و اقتصاد ــ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد: برنامه‌های موشکی بر اساس تقویت بنیه دفاعی کشور حق ایران است.

برنامه‌های موشکی برای تقویت بنیه دفاعی حق ایران است

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز، 23 آذرماه در اولین نشست خبری خارج از تهران خود در تبریز با اشاره به طرح مطالب واهی از سوی آمریکایی‌ها در خصوص انجام آزمایشات موشکی در ایران، گفت: آمریکایی‌ها با این گونه برنامه‌ها نمی‌توانند بر قانون‌شکنی‌های یک جانبه خود سرپوش بگذارند.

وی تصریح کرد: محور مذاکرات و تعهدات برجامی حول موضوعات هسته‌ای بوده و سوق دادن غیر اصولی آن به منع اقدامات موشکی ایران به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

موسوی، آزمایشات موشکی غیرمتعارف اخیر ایالات متحده و خروج یک جانبه این کشور از پیمان خود با روسیه را محکوم کرد و افزود: این گونه اقدامات در ایجاد تنش‌های جهانی تأثیر شدیدی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحریم‌های غذایی و دارویی آمریکا علیه ایران هم گفت: در حالیکه در آشوب‌های اخیر مقامات آن‌ها سنگ مردم ایران را به سینه میزدند اما در عمل می‌بینیم که فروش دارو به کشور را ممنوع کرده‌اند و هر گونه خرید در این زمینه با مشکلات نقل و انتقالات مالی روبه‌روست.

وی افزود: با تحریم بانک مرکزی مردم ایران را با مشکلات عدیده روبه‌رو کرده‌اند و جوسازی حمایت از اعتراضات مردمی هم بازی‌ای بیش نیست. برای مبادله همه زندانیان امنیتی آمریکا در ایران و گروگان‌های ایرانی در آمریکا آمادگی داریم. بعد از آزادی زندانی ایرانی در آمریکا، آقای ظریف پیشنهاد نقل و انتقال را در توئیت خود اعلام کرد و ما آمادگی داريم تا همه گروگان‌هایی که ما در آمریکا داریم در قالب یک پکیج مبادله کنیم.

موسوی تصریح کرد: آمریکا همیشه از ترفند فشار استفاده کرده است اما باید مصون‌سازی در مقابل فشارها را داشته باشیم و روند وزارت امور خارجه نیز همين است، به برخی کشورها اعلام کردیم که استقلال خود را حفظ کنند و درگیر فشار و موضوعات بیهوده نشوند.

وی با بیان این‌که همسایگان ایران اسلامی از اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی هستند، گفت: ۱۵ کشور همسایه داریم که همه از درجه اهمیت بالایی برخوردارند اما برخی کشورها مثل کشورهای واقع در شمال و شمال غرب ایران جایگاه ویژه‌ای دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر این‌که استان‌های مرزی ما به‌طور ویژه و خاص نقش محوری در گسترش روابط اقتصادی با سایر کشورها دارند، افزود: تبریز و در کل آذربایجان‌شرقی از یک موقعیت استراتژیک برخوردار است و می‌تواند مانند یک قطب در مراودات با کشورهای همسایه چون جمهوری آذربایجان، ترکیه و.. مورد توجه قرار گیرند. دستورکارهای مختلفی را برای این استان درنظر گرفتند که یکی گسترش صادرات و واردات از کشورهای همسایه است که به‌خوبی در حال انجام است.

وی همچنین در رابطه با رایزنی‌های صورت گرفته در مورد لغو روادید توسط جمهوری آذربایجان برای ایرانی‌ها، گفت: این موضوع از جمله مواردی است که در دستور کار و پیگیری دو دولت قرار دارد. جمهوری آذربایجان کشوری مهم در مبادلات منطقه‌ای ما بوده و مانند سایر کشورهای دوست‌ ماست و یکی از راه‌های گسترش روابط نیز کاهش موانع در سفر اتباع دو کشور به‌ویژه تجار و بازرگانان است که ما سعی کردیم این حسن نیت را از سمت خودمان نشان دهیم و روادید را نیز لغو کردیم؛ اما رایزنی‌ها برای لغو روادید از طرف آذربایجان همچنان در حال انجام بوده و صرفاً با لغو روادید برای جمهوری نخجوان انجام شده است و مذاکرات برای این‌که به‌طور کامل روادید لغو شود در حال انجام است.

موسوی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر تحولات اخیر (روی کار آمدن حزب محافظه کار) در انگلستان و آینده برجام، گفت: دخالتی در امور داخلی کشورها نداریم و مهم‌ترین موضوع برای ما نیز تعهداتی است که دولت‌ها دارند؛ دولت‌ها روی کار می‌آیند و می‌روند اما روی تعهداتشان برای ما مهم است؛ با توجه به شرایط انگلیس و تعهدات این کشور ذیل برجام، همراه با اتحادیه اروپا و کشورهای باقی مانده در برجام، انتظار داریم که بر تعهدات خود پایبند بمانند و هرچه زودتر اقدامات عملی مورد نیاز را برای بازگشت آنان به تعهداتشان انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اهمیت سفر آتی رئیس جمهور به ژاپن گفت: ژاپن کشور مهمی در آسیاست و کشور دوستی است که با حسن نیت پیشنهاد می‌دهد تا منافع همه در منطقه تضمین شود که البته اقداماتی شروع شده و ما از آن استقبال می‌کنیم. ژاپن پیشنهاداتی برای کاهش تنش داده که از روی حسن نیت بوده و امید است در سفر ریاست جمهوری برخی اقدامات رو به جلو باشد تا به نتیجه ‌مطلوب برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در مورد آخرین پیگیری‌های انجام شده در مورد اتفاقی که برای کنسولگری ایران در عراق افتاده بود، افزود: در خصوص اتفاقاتی که در مورد کنسولگری ایران در عراق توسط اشرار افتاده بود، اعتراض خود را به دولت عراق بیان کردیم و اعلام کردیم که دولت عراق به‌عنوان کشور پذیرنده هیئت دیپلمات موظف به تأمین امنیت آن نیز است که ظاهراً به دلایلی مختلف نتوانستند این کار را انجام دهند؛ پیگیری‌های حقوقی و سیاسی ما در این خصوص همچنان ادامه داد و امیدواریم دولت عراق نسبت به جبران این امر اقدامی بکند و مسببان این کار را مجازات کند. در این خصوص منتظر گزارش رسمی و نهایی از سوی دولت عراق هستیم.

موسوی، در خصوص تبادل زندانی بین کشورها، گفت: جمهوری اسلامی ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و افرادی که به دلایل مختلف در جمهوری اسلامی ایران دستگیر می‌شوند به‌ویژه جرایم امنیتی چه در داخل و چه ایرانی مقیم خارج باشند، آنان را ایرانی محسوب کرده و هرگونه دخالت دولت فرانسه یا دیگران که می‌خواهند اینان را اتباع خودشان بداند را نمی‌پذیریم، چراکه طبق قانون اتباع ایرانی هستند و طبق قانون محاکمه و مجازات خواهند شد.

انتهای پیام
captcha