حضور کم‌رنگ معلولان در جامعه گویای بیماری شهر است
کد خبر: 3861647
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
مؤمن‌سرایی تصریح کرد؛

حضور کم‌رنگ معلولان در جامعه گویای بیماری شهر است

گروه جامعه ــ رئیس دبیرخانه ستادمناسب‎سازی کشور به آسیب‌های جسمانی و روانی‌ای که نبود مناسب‌سازی شهری برای معلولان، سالمندان و خانواده‌‌های آنها ایجاد می‌کند اشاره کرد و گفت: از هر 10 نفری که در خیابان تردد می‌کنند، باید شاهد یک معلول باشیم، اما چون شهر و جامعه ما بیمار است معلولان از خانه خارج نمی‌شوند.

ابراهیم کاظمی‌مؤمن‌سرایی، رئیس دبیرخانه ستاد مناسب‎سازی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا؛ نبود مناسب‌سازی در کشور را مهم‌ترین عامل خانه‌نشینی معلولان اعلام و به تشریح تأثیرات منفی این مسئله بر معلولان و خانواده‌های آنها پرداخت و گفت: خیابان‌ها و جامعه را نگاه کنید. اینکه معلولان را در خیابان‌ها نمی‌بینیم به این معنا نیست که در جامعه ما معلول وجود ندارد.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه‌یافته تعداد زیاد معلولان در جامعه، افرادی که به این کشورها سفر می‌کنند را متعجب می‌کند و این تصور را به ذهن می‌آورد که در آن کشورها معلول زیاد است اما واقعیت این است که در کشورهای توسعه یافته فضا برای خروج معلولان از خانه فراهم است، به همین دلیل بیشتر معلولان را در جامعه می‌بینیم.  

کاظمی مؤمن‌سرایی تصریح کرد: اینکه معلولان ما از خانه خارج نمی‌شوند و کمتر آنها را در جامعه می‌بینیم به این معناست که شهر و جامعه بیمار است و شهرهای ما مشکل دارند. به صورت عادی از هر 10 نفری که در خیابان حضور دارد باید شاهد حضور یک معلول باشیم چرا که براساس آمارها 10 درصد جمعیت هر کشوری را معلولان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: از سوی دیگر به دلیل فضای محیطی نامناسب وقتی یک معلول از خانه خارج می‌شود و زمین می‌خورد یا مشکل دیگری برایش به وجود می‌آید، عزت نفس خود را از دست می‌دهد و کرامت انسانی‌اش خرد می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود دیگر از خانه خارج نشود. همین خارج نشدن از خانه هم باعث می‌شود جسمش خشک شده و دچار تحلیل عضلانی شود. از سوی دیگر خانه‌نشینی باعث افسردگی معلولان می‌شود و این مسئله به خود و خانواد‌ه‌های آنها صدمه می‌زند.

رئیس دبیرخانه ستاد مناسب‎سازی کشور تأکید کرد: مناسب‌سازی فقط برای معلولان نیست و سالمندان کشور که روزبه‌روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود نیز به فضاهای مناسب‌سازی شده نیاز دارند، گفت: سالمندی که به دلیل وجود پله‌، نبود دستگیره برای کنترل حرکت، شیب‌های بسیار زیاد، موانع حرکتی در پیاده‌روها و خیابان‌ها و ... نمی‌تواند از خانه خارج شود، در خانه می‌ماند و دچار افسردگی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نیاز است نهضت مناسب‌سازی در کشور ایجاد شود، گفت: روز گذشته تفاهم‌نامه همکاری با مدیرعامل شهر جدید پردیس برای مناسب‌سازی فضا و اماکن این شهر جدید به امضا رسید و امیدواریم شهرهای جدید با توجه به اصول مناسب‌سازی ساخته شوند و سایر شهرها نیز مناسب‌سازی اماکن و معابر خود را آغاز کنند.

کاظمی مؤمن‌سرایی در پایان گفت: نهمین جلسه ستاد مناسب‌سازی کشور با حضور وزیر راه برگزار و تمامی مسائل مربوط به مناسب‌سازی در فرودگاه‌ها، راه‌آهن، اماکن بین راهی و ... بررسی می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha