بی‌توجهی یا بی‌اثری کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی
کد خبر: 3860518
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
عدم برپایی شش‌ماهه جلسات یکی از کمیته‌های صندوق مشارکت/

بی‌توجهی یا بی‌اثری کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در حالی که جلسات کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، به عنوان یکی از ارکان اصلی این صندوق، شش‌ماه برگزار نشده، بیش از پنج ماه است که از داشتن رئیس نیز محروم است. آخرین رئیس این کمیته معاون سابق فرهنگی وزیر بهداشت بود که به خاطر عضویت در شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان رئیس کمیته تخصیص معرفی شده بود.

مشکلات و موانع کمیته تخصیص صندوق مشارکت / بی‌توجهی به کمیته یا بی‌اثر بودن

به گزارش ایکنا؛ «کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» یکی از ارکان پنج‌گانه این صندوق است که در اساسنامه نیز بر آن تأکید شده و وظایفی همچون پیشنهاد اصول، سیاست‌ها، آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌های اجرایی صندوق به هیئات امنا، دریافت برنامه‌های تفصیلی از کمیسیون‌های تخصصی و تصویب جدول اعتبارات، ‌ارائه گزارش تخصیص اعتبارات و ... را بر عهده دارد.

اعضای این کمیته که عمده وظیفه آن تصمیم‌گیری در مورد تخصیص بودجه قرآنی است، شامل دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دبیر کمیسیون‌های تخصصی شورای توسعه، یکی از نمایندگان مجلس عضو شورای توسعه، دو نفر صاحب‌نظر منتخب مؤسسات قرآنی ـ مردمی عضو شورای توسعه، دو نفر از اعضای حقوقی شورای توسعه و یک صاحب‌نظر قرآنی عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.

این کمیته که یکی از ارکان اصلی صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی به حساب می‌آید، بیش از شش ماه است که جلسه‌ای تشکیل نداده است تا این شائبه ایجاد شود که یا بی‌توجهی‌های عمدی از سوی شورای توسعه نسبت به آن صورت می‌گیرد یا اینکه اینقدر این کمیته بی‌اثر و بدون کارکرد شده که شورای توسعه فرهنگ قرآنی لازم ندانسته است که در مورد رفع مشکلات آن اقدامی انجام دهد.

در حالی جلسات این کمیته با گذشت بیش از شش ماه از آخرین جلسه، کماکان بر روی محور برگزار نشدن می‌چرخد که این کمیته بیش از پنج ماه است از داشتن رئیس نیز محروم شده است. آخرین و یا بهتر بگوییم تنها رئیس این کمیته از ابتدای تشکیل محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی ـ دانشجویی سابق وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود که به خاطر عضویت در شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان رئیس کمیته تخصیص معرفی شده بود.

فراهانی بیش از پنج ماه است که از وزارت بهداشت رفته است و به تبع آن، جایگاه ریاست کمیته تخصیص نیز از آن زمان تا کنون خالی مانده است؛ چراکه فراهانی به دلیل جایگاه حقوقی‌اش عضو شورای توسعه بود. بر اساس قانون، رئیس کمیته تخصیص در اولین جلسه‌ای که برگزار شود، مشخص خواهد شد.

اما این تمام مشکلات کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی نیست، در ترکیب این کمیته باید دو نفر منتخب مؤسسات قرآنی ـ مردمی که عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی هم هستند، نیز حضور داشته باشند. با توجه به پایان فعالیت دوساله اعضای مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، عضویت این اعضای حقوقی در کمیته تخصیص پایان یافته و حضور اعضای جدید منوط به مشخص شدن آنها در شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.

حسن محمدی، نایب رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد دلایل تشکیل نشدن جلسات این کمیته، گفت: تا زمانی که نمایندگان مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که به لحاظ قانونی به عضویت کمیته نیز درخواهند آمد، مشخص نشود، جلسات این کمیته تشکیل نخواهد شد.

وی در ادامه از زمان برگزاری جلسه شورای توسعه و تصمیم‌گیری در مورد اعضای مردمی این شورا اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: آخرین جلسه کمیته تخصیص خردادماه امسال برگزار شد و امیدوار هستیم هرچه زودتر در جلسه شورای توسعه در مورد اعضای مردمی این شورا تصمیم‌گیری شود تا به تبع آن جلسات کمیته نیز برقرار شود.

همچنین محمدی در مورد زمان انتخاب رئیس کمیته نیز اظهار کرد: یکی از مسائل و مشکلات همین است که باید پس از تشکیل جلسه کمیته در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

نتیجه اینکه برگزار نشدن جلسات کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، که در صورت ادامه‌دار بودن می‌تواند به رویه‌ای برای سایر ارکان صندوق و ... تبدیل شود، بیش از هر موضوعی شائبه بی‌اثر بودن چنین کمیته‌هایی را به ذهن متبادر می‌کند، کمیته‌هایی که ادامه‌دار بودن بی‌توجهی مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی به آن در آینده می‌تواند بر پررنگ شدن چنین شائبه‌هایی مهر تأیید بزند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۰۹:۵۹
0
0
همون بهتر که تشکیل نشه، کمیته ای برای حیف و میل کردن پول بیت المال و رانت خواری تعطیل بشه بهتره
captcha