پرداخت کمک هزینه مناسب‌سازی مسکن به ۴۸ معلول در البرز
کد خبر: 3852609
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲

پرداخت کمک هزینه مناسب‌سازی مسکن به ۴۸ معلول در البرز

گروه اجتماعی ــ مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: حوزه مناسب‌سازی مسکن و خودروی توانبخشی بهزیستی البرز در ۶ ماهه نخست سال جاری به ۴۸ نفر کمک هزینه مناسب‌سازی مسکن به مبلغ ۹۴۰ میلیون ریال پرداخت کرده است.

پرداخت کمک هزینه مناسب‌سازی مسکن به 48 معلول در البرز

اسدالله حیدری، مدیرکل بهزیستی استان البرز در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: توانبخشی مجموعه‌ای از اقدامات خاص است که با هدف پیشگیری از ایجاد یا بروز معلولیت و جلوگیری از پیشرفت آن و قادرسازی و توانمندسازی افراد معلول به‌منظور رسیدن به سطح مناسبی از عملکرد جسمی، روانی و اجتماعی انجام می‌شود.

وی افزود: از دیگر اهداف مجموعه توانبخشی، افزایش میزان آگاهی فرد معلول نسبت به توانایی‌های خود و تطبیق آن‌ها با محیط، افزایش میزان آگاهی افراد جامعه نسبت به پدیده معلولیت و برابرسازی فرصت‌ها و بازگشت فرد به جامعه از طریق اشتغال و کسب استقلال است.

این مسئول بیان کرد: حوزه توانبخشی استان البرز 30 هزار و 600 نفر معلول دچار معلولیت‌هایی از قبیل تکاملی رشدی، ذهنی و هوشی، سایکوتیک و شناختی، شنوایی و بینایی، صوت و گفتار، جسمی حرکتی با منشأ ارتوپدی و جسمی حرکتی با منشأ نورولوژی را تحت پوشش خود قرار داده است.

حیدری عنوان کرد: حوزه مناسب‌سازی مسکن و خودروی توانبخشی بهزیستی البرز در 6 ماهه نخست سال جاری به 48 نفر کمک هزینه مناسب‌سازی مسکن به مبلغ 940 میلیون ریال پرداخت و نسبت به صدور پلاک ویژه به 9 نفر اقدام کرده است.

وی افزود: پرداخت کمک هزینه موادغذایی به 74 نفر از مبتلایان به PKU، کمک هزینه ایاب و ذهاب به 160 نفر به مبلغ 166 میلیون ریال و کمک هزینه حق پرستاری به 867 معلول دچار ضایعه نخایی گردنی، سینه‌ای و کمری به‌صورت مستمر و ماهیانه از دیگر اقدامات این حوزه است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز از شناسایی 232 روستا و یک هزار و 629 معلول تاکنون خبر داد و بیان کرد: 55 جلسه کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و شدت معلولیت در نیمه نخست سال جاری تشکیل و حدود یک هزار پرونده بررسی شده است و 40 نفر نیز در کمیسیون معافیت سربازی شرکت کرده‌اند.

به گفته حیدری، 12 مرکز ذهنی، 17 مرکز اعصاب و روان، 20 مرکز سالمندان و یک مرکز جسمی حرکتی در مجموع با ظرفیت سه هزار و 616 نفر به‌صورت شبانه‌روزی در البرز فعالیت می‌کنند. پنج مرکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل معلولان، بیماران روانی مزمن و سالمندان بهره‌مند از یارانه نیز با ظرفیت 340 نفر در این استان وجود دارد.

وی عنوان کرد: طی این 6 ماه، 166 نفر از خدمات مراقبتی توانبخشی توسط مراقبان آموزش دیده در منزل و 80 نفر نیز از طرح مراقبان خانگی در مناطق محروم بهره‌مند شدند. کمک هزینه نگهداری در منزل(مستمری) عادی به 14 هزار و 975 نفر و روانی مزمن به 808 نفر پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به انجام کاشت حلزون و تعمیر قطعات برای 49 نفر به مبلغ یک میلیارد و 50 میلیون ریال اظهار کرد: 110 نفر از خدمت کاردرمانی و فیزیوتراپی و گفتار درمانی بهره‌مند شدند و به 872 نفر طی دو ماه کمک هزینه بهبود تغذیه و به 885 نفر طی دو ماه کمک هزینه ایاب و ذهاب مراکز روزانه پرداخت شده است.

انتهای پیام
captcha