«قناعت» مهمترین شاخصه سبک زندگی اسلامی است
کد خبر: 3831904
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶

«قناعت» مهمترین شاخصه سبک زندگی اسلامی است

گروه اجتماعی ــ امام‌جمعه ایرانشهر گفت: قناعت مهمترین شاخصه سبک زندگی اسلامی است؛ هرچه زوجین بیشتر به سمت قناعت و ساده‌زیستی بروند و از تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی فاصله بگیرند، زندگی‌ها شیرین‌تر می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدشجاع‌الدین ابطحی، امام‌جمعه ایرانشهر، در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌‌وبلوچستان، گفت: ازدواج در نظام الهی، چیزی فراتر از بقای نسل است؛ اسلام برای ازدواج ارزش بسیاری قائل شده و آن را مایه آرامش زوجین و همچنین کامل شدن دین آنان معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: اسلام برخلاف مسیحیت تحریف شده، به‌شدت مجرد زیستن را نکوهش می‌کند، چون زمینه‌ساز بسیاری از گناهان است. روزی زنی نزد امام باقر(ع) آمد و گفت «می‌خواهم با مجرد زیستن، کسب فضیلت کنم»، حضرت فرمود «از اين قصد برگرد؛ اگر در ازدواج نكردن فضيلت بود، ‌حضرت فاطمه(ع) از تو سزاوارتر بود».

امام‌جمعه ایرانشهر بیان کرد: از رسول اکرم(ص) نیز نقل شده است که فرمودند «خداوند مرا برای رهبانيّت نفرستاده، بلكه مرا با دينی معتدل و آسان برانگيخته است. هر كس دين فطری مرا دوست دارد، بايد به سنت و روش من عمل كند وازدواج از سنت‌های من است»، به این صورت حضرت(ص) به مقابله با رهبانیت برمی‌خاستند و امت را به ازدواج تشویق می‌کردند، چون اسلام یک دین فطری است و نیازهای غریزی بشر را مدنظر دارد.

وی افزود: متأسفانه امروزه به دلایل مختلف، جوانان از ازدواج می‌ترسند، از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و در جامعه‌ای که ازدواج کمرنگ شود، فساد و فحشا رونق می‌گیرد و این زیبنده جامعه اسلامی نیست.

ابطحی اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد از سال ۸۷ تا ۹۷، آمار ازدواج با کاهش 37 درصدی مواجه بوده است؛ در کنار آمار نگران‌کننده ازدواج، آمار طلاق روبه افزایش است و می‌طلبد که مسئولان بصورت جدی مسأله را ریشه‌یابی کنند.

وی بیان کرد: یکی از دلایل فرار جوانان از ازدواج، هزینه‌های بیجا و سنت‌های دست‌وپاگیر است؛ مراسم ازدواج جوانان باید به دور از اسراف و تشریفات و تجملات برگزار شود؛ این فرهنگ‌های غلطی که مرسوم شده، مانع ازدواج جوانان است.

امام‌جمعه ایرانشهر افزود: قناعت مهمترین شاخصه سبک زندگی اسلامی است؛ هرچه زوجین بیشتر به سمت قناعت و ساده‌زیستی بروند و از تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی فاصله بگیرند، زندگی‌ها شیرین‌تر می‌شود.

ابطحی در پایان بیان کرد: مهم‌ترین نکاتی که باید در جامعه از سوی مبلغان دینی در مباحث تبلیغی طرح شود، بیان بحث‌هایی با محوریت خانواده و نهادینه‌کردن قناعت در زندگی است.

انتهای پیام

captcha