تأثیر فیلم‌‌ قرآنی از ساخت دارالقرآن کمتر نیست/ جشنواره فجر در خدمت آرمان‌های انقلاب باشد
کد خبر: 3787239
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴
قره‌شیخلو در گفت‌وگو با ایکنا:

تأثیر فیلم‌‌ قرآنی از ساخت دارالقرآن کمتر نیست/ جشنواره فجر در خدمت آرمان‌های انقلاب باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم با بیان اینکه هنرمندان عرصه سینما، تلویزیون، تئاتر و انیمیشن باید به عرصه قرآنی وارد شوند و داستان‌های خوب را به فیلم و سریال تبدیل کنند، افزود: ارزش ساخت فیلم تأثیرگذار از ساخت دارالقرآن و مراکز قرآنی کمتر نیست، چراکه فرهنگ باید تغییر کند و به سمت توسعه فرهنگ قرآنی پیش رود.

مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: همه افراد توانمند در حوزه‌های مختلف می‌توانند در حوزه قرآن ورود کنند. اگر هنرمندی قلم خوبی در بخش نگارش کودک و نوجوانان دارد، می‌تواند با استفاده از این هنر، کتب گران‌بهایی را ویژه کودکان و نوجوانان تألیف و در اختیار خانواده‌ها قرار دهد.
وی تصریح کرد: در حوزه تألیف کتب نوجوانان و کودکان نویسندگان خوبی فعالیت می‌کنند و باید هنرمندان عرصه سینما، تلویزیون، تئاتر و انیمیشن به این عرصه وارد شوند و داستان‌های خوب را به فیلم و سریال خوب تبدیل کنند. ساخت انیمیشن و فیلم مفید نیاز به حمایت دارد، ارزش ساخت فیلم تأثیرگذار از ساخت دارالقرآن و مراکز قرآنی کمتر نیست، چراکه فرهنگ باید تغییر کند و به سمت توسعه فرهنگ قرآنی پیش رود.
قره‌شیخلو با بیان این نکته که دانشگاه‌های امریکایی ریالی از اعتبارات دولتی استفاده نمی‌کنند و همه از کمک خیرین است، تصریح کرد: انجام خیرات و فعالیت خیرین باید به سمت کارهای علمی، پژوهش‌های علمی و قرآنی هدایت شود و باید به کمک هم این فضا را در جامعه ایجاد کنیم.

سمت و سوی دستگاه‌های حاکمیتی ارائه آمار تبلیغاتی است
قره‌شیخلو اضافه کرد: سمت و سوی دستگاه‌های حاکمیتی به دنبال کارهای شکلی، حضوری و ارائه آمار از جنس تبلیغاتی است. وقتی بررسی می‌کنیم کارهایی که انجام می‌شود جذابیت و اثرگذاری لازم برای مردم دارد یا خیر، گاه هزینه کلان می‌شود اما خروجی آن حداقل است. دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در مواقعی تغییر موضع و رویه دهند و بیشتر روی محتوا و اثرگذاری‌ها سرمایه‌گذاری کنند.
وی بیان کرد: دستگاه‌های متولی در کشور وجود دارند که مسئولیت مستقیم بر فعالیت قرآنی دارند و برای انجام این خدمات اعتبار دریافت می‌کنند، معاونت هنری ارشاد، سامانه سینمایی، حوزه هنری سازمان تبلیغات حوزه‌های تخصصی هستند که قادرند هنر را در قالب سبک و سیاق دینی با استفاده از محتوای اسلامی و قرآنی به مردم ارائه دهند.

ساخت سالانه حداقل یک فیلم فاخر قرآنی
این مقام مسئول افزود: ولی متأسفانه در این بخش هم ضعیف عمل می‌شود، ساخت سریال‌هایی همچون حضرت یوسف(ع) بُرد ملی و فراملی دارد. با وجود اینکه چندین سال از ساخت این اثر می‌گذرد، اما هنوز برای مخاطب داخلی و خارجی جذابیت دارد و پس از آن هنوز نتوانسته‌ایم فیلم خوب دیگری بسازیم. حداقل سالی یک فیلم در حوزه سینما و تلویزیون باید قرآنی باشد. بی‌شک اگر خمیرمایه فیلم‌نامه‌ها قرآنی باشد، مخاطب خود را پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: بی‌شک اگر فیلم‌نامه محتوای خوب و اثرگذار باشد، 80 درصد کار تضمین شده است. در کتب دینی به‌ ویژه قرآن داستان‌هایی وجود دارد که همه قابلیت تبدیل به فیلم، سریال، انیمیشن را دارند، اما حوزه‌های تخصصی کمتر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

برخی از فیلم‌های جشنواره فجر معارض با آرمان‌های اسلام است
قره‌شیخلو با اشاره به جشنواره فیلم فجر ادامه داد: برخی از فیلم‌های جشنواره نه تنها در خدمت آرمان‌ها، خدمت به اسلام، نظام و کشور نیست، بلکه در حال برعکس عمل کردن هستند، اما به راحتی از آنها حمایت می‌شود و پروانه تولید می‌گیرند و حتی بودجه‌ای هم ممکن است تخصیص یابد و در پرده سینما اکران شود که مضرات خود را دارد. چرا همین رفتار در مورد هنرمندان فعال در حوزه قرآن اعمال نمی‌شود؟ گاه فیلم‌نامه‌ها و محتواهای خوبی وجود دارد که برای تولید نیاز به حمایت دارند.
وی اضافه کرد: تخصص ما در دارالقرآن فیلم‌سازی نیست، اگر قرار باشد که این اتفاق بیفتد، می‌توانیم با استفاده از کارشناسان در اختیار مشاوره محتوایی خوبی به نویسندگان و فیلم‌سازان بدهیم، ولی حوزه تخصصی سازمان سینمایی و معاونت هنری ارشاد و حوزه هنری تبلیغات اسلامی همین است و می‌توانند در این حوزه فعالیت جدی کنند.
رئیس دارالقرآن‌الکریم کشور گفت: تأسف می‌خورم که فیلم سینمایی، سریال و انیمیشن قرآنی تولید نمی‌شود؛ حتی سالی 20 کلیپ دو دقیقه‌ای قرآنی را شاهد نیستیم که در رسانه ملی و فواصل برنامه‌های مختلف پخش شود و مردم را برای مراجعه به قرآن ترغیب کند. ساخت کلیپ در عین اینکه هزینه زیادی ندارد اثرگذاری بسیاری دارد؛ لذا دستگاه‌های متولی باید در این زمینه پاسخگو باشند.
انتهای پیام

captcha