طراحی تی‌شرت این بار بر مبنای «فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی»
کد خبر: 3767936
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲

طراحی تی‌شرت این بار بر مبنای «فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی»

گروه جامعه ــ دبیر هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش با اعلام فراخوان هفتمین جشنواره نقش‌ تن‌پوش با محور طراحی تی‌شرت بر مبنای «فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی» گفت: در این جشنواره ورک‌شاپ‌های هدفمند برگزار می‌شود.

الهام زایجانی، دبیر هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اعلام فراخوان هفتمین جشنواره نقش تن‌پوش (با محور طراحی تی‌شرت) و آمادگی برای دریافت آثار هنرمندان و طراحان درباره تأثیر شش دوره قبل این نمایشگاه در جامعه، گفت: در دوره‌های اول این جشنواره به جنبه هنری آثار بیشتر توجه می‌شد و دیدگاهمان طراحی تی‌شرت‌ها برای تولید انبوه و استفاده در جامعه نبود، اما اخیراً هدفگذاری طراحی‌ها به سمت استفاده از آنها در جامعه بوده است. 

وی افزود: مدعی نیستیم که طرح‌های ارائه شده در جشنواره در جامعه تأثیرگذار است، ولی طرح‌های طراحانمان را بر تن مردم می‌بینیم و حتی اگر از یک طرح هم در جامعه استقبال شود، اتفاق خوبی است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی دانشگاه هنر از تأثیر برگزاری این جشنواره بر گرد هم‌ آمدن و انجام کار مشترک دانشجویان و طراحان حوزه مد و لباس سخن گفت و اظهار کرد: تعدادی از برگزیدگان و دانشجویان در سایه شرکت در این جشنواره با هم آشنا می‌شوند و گروه‌هایی را تشکیل می‌دهند و در حال طراحی و تولید محصولات خود هستند.

ورک‌شاپ‌های هدفمند حوزه مد و لباس

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا فضایی را فراهم کنیم که دانشجویان طراح دست به تولید بزنند و وابسته به صنعتگران و تولید‌کنندگان نباشند. البته هدف حذف صنعتگران و تولیدکنندگان نیست و در این دوره با توجه به تجربه‌ای که در دوره‌های قبل به دست آورده‌ایم مقرر شده ورک‌شاپ‌های هدفمند برگزار کنیم که در آنها صنعتگران نیازها و محصولات مد نظر خود را در حوزه هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی اعلام کنند و طراحان با دریافت سفارش کار آنها دست به طراحی بزنند. پس از طراحی مدیرعامل و یا تولیدکننده طرح‌های مد نظر خود را مستقیماً برای تولید انتخاب می‌کند. این ورک‌شاپ‌ها موجب می‌‌شود تأثیر جشنواره بر اجتماع بیشتر شود.

دبیر هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش در پاسخ به این سؤال که آیا این تجارب منجر به اعلام فراخوانی متفاوت در هفتمین دوره جشنواره نقش تن‌پوش شده است؟ گفت: در این دوره تلاش کرده‌ایم تمام مظاهر و مؤلفه‌های فرهنگ و تمدن ایرانی از جمله مکان‌های تاریخی و گردشگری، اعیاد ملی و مذهبی (نوروز، یلدا...)، دانشمندان، مشاهیر و اساطیر ایرانی، صنایع دستی ایران، دستاوردها و فعالیت‌های علمی، فناوری و صنعتی کشور ... در قالب محور طراحی تی‌شرت مطرح شود.

طراحان برای هر شهر تی‌شرت طراحی می‌کنند

وی با بیان اینکه گردشگران علاقه ‌دارند محصولاتی فرهنگی از کشور مقصد خود تهیه کنند که نمادهای آن کشور و شهر را داشته باشد و در بسیاری از کشوها این نمادها بر روی تی‌شرت‌ها طراحی می‌شود، گفت: بر همین اساس با سازمان میراث فرهنگی تعاملی برقرار شد و مسئولان این سازمان اعلام کردند از برگزاری ورک‌شاپ‌ها و جشنواره‌های تن‌پوش در استان‌ها حمایت می‌کنند و حتی مقرر شد طراحان گروهی به شهرهای مختلف سفر کنند تا براساس نمادهای ویژه هر شهر تی‌شرت‌های مناسب آن شهر نیز طراحی شود.

زایجانی در ادامه به کمبود‌ها و محدودیت‌های این جشنواره نیز پرداخت و اظهار کرد: جشنواره‌ بدون حمایت مالی و به پشتوانه دانشجویان، استادان و افراد علاقه‌مند برگزاری می‌شود. سعی کردیم با نداشته‌هایمان بهترین‌ را خلق کنیم، اما اگر در سال جاری وزارت ارشاد و سازمان میراث فرهنگی حمایت کنند اتفاق‌های بسیار خوبی در این حوزه رخ خواهد داد.

جمعه / طراحی تی‌شرت این بار بر مبنای «فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی»/ نگاه مردم را کم داریم

وی استقبال مردمی را خلأ موجود در جشنواره دانست و گفت: باید تلاش کنیم نمایشگاه را در محلی برگزار کنیم که مردم بیشتر آثار را ببینند؛ اگر مکان‌هایی مانند خانه هنرمندان یا اماکن عمومی‌تر در برگزاری نمایشگاه همکاری کنند نتایج عالی خواهد بود.

زایجانی اعلام کرد: البته برنامه ما این است که در دانشگاه‌های تهران به مدت دو تا سه روز تی‌شرت‌های برتر جشنواره ششم را به نمایش بگذاریم و امکان سفارش کار و دریافت آثار را نیز فراهم کنیم.

برای مشاهده فراخوان هفتمین جشنواره نقش تن‌پوش اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

captcha