شرایط بد اقتصادی جشنواره «روایت» را متوقف کرد
کد خبر: 3752999
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
دریالعل خبر داد:

شرایط بد اقتصادی جشنواره «روایت» را متوقف کرد

گروه ادب ــ مدیرعامل انتشارات روایت فتح گفت: به دلیل کمبود بودجه، جشنواره «روایت» مدتی است که متوقف شده است.

شرایط اقتصادی جشنواره «روایت» را متوقف کردمحسن دریالعل، مدیرعامل انتشارات روایت فتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره جشنواره «روایت» گفت: این جشنواره، یک برنامه کارگاهی است که با هدف شناسایی و آموزش محقق و نویسنده در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی راه‌اندازی شد و اکنون به دلیل شرایط اقتصادی و کمبود بودجه این جشنواره فعلاً برگزار نمی‌شود و اطلاعیه‌ای نیز در این زمینه منتشر کردیم که برپایی این جشنواره متوقف شده است. اگرچه برگزاری آن هزینه زیادی نداشت، اما برای اجرای بهتر جشنواره نیاز به صرف هزینه، هرچند اندک بود.

وی افزود: این جشنواره در همان مرحله اول متوقف شد و مرحله اول نیز اجرا نشد؛ چرا که در این شرایط نمی‌توان جشنواره برگزار کرد و به صلاح نیست که در شرایط اقتصادی فعلی این کار انجام شود. از این رو منتظر می‌مانیم تا اوضاع قدری بهتر شود.

دریالعل در ادامه درباره وضعیت نشر کتاب‌های دفاع مقدس گفت: در حال حاضر اوضاع نشر در ایران چندان خوب نیست و وضعیت اقتصادی مردم نیز مزید بر علت شده است. البته در کشورمان اولین چیزی که از سبد خانوار حذف می‌شود، کتاب و محصولات فرهنگی است و اولین ضربه از سوی مخاطب وارد می‌شود؛ از این رو کتاب‌های دفاع مقدس نیز همانند سایر کتب با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: چند ماهی است که کتاب جدید چاپ نکرده‌ایم؛ اما شش عنوان کتاب آماده چاپ داریم و منتظریم تا بازار کاغذ و نشر به ثبات برسد و بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم.

دریالعل در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا اغلب کتاب‌های دفاع مقدس به سمت خاطرات سوق پیدا کرده و در ژانرهای دیگر مانند پژوهش، اثری نمی‌بینیم، بیان کرد: مخاطب انتشارات روایت فتح، مخاطب عام است و مخاطبان ما به داستان و رمان علاقه بیشتری دارند و آثار پژوهشی مورد توجه آن‌ها قرار نمی‌گیرد و مؤسساتی نیز در این راستا داریم که در این حوزه به صورت تخصصی کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: در دنیا اغلب این موضوعات به صورت رمان و داستان منتشر می‌شوند و کار پژوهشی محصول محققان و پژوهشگران است و اگر چند مؤسسه پژوهشی این کار را انجام دهند کافی است، اما انتشار رمان، داستان و ... با زبان هنری و ادبی مختلف که تاریخ شفاهی را دربرمی‌گیرد، می‌تواند مؤثر باشد.

مدیرعامل انتشارات «روایت فتح» در پاسخ به اینکه آیا غیر از خاطراتی که از همسران و مادران شهدا که منتشر می‌شود، در حوزه داستان هم گام‌هایی برداشته شده، آیا می‌خواهید این ژانر را با قوت بیشتری ادامه دهید، گفت: ما از تاریخ شفاهی صرف، قدری فاصله گرفتیم و به سمت رمان مستند رفته‌ایم در عین حال گونه‌های جدیدی برای غنا بخشیدن به این آثار اضافه می‌کنیم، دو قالب دیگر هم قرار است در انتشار کتاب مورد توجه انتشارات روایت فتح  قرار گیرد که با انتشار آن‌ها اطلاع‌رسانی بیشتری انجام خواهد شد.

انتهای پیام

captcha