نمایشگاه قرآن مشهد از قابِ نگاه مردم
کد خبر: 3717813
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳

نمایشگاه قرآن مشهد از قابِ نگاه مردم

گروه فعالیت‌های قرآنی - طی چند روزی که از بازگشایی نمایشگاه قرآن مشهد می‌گذرد، برخی از بازدیدکنندگان از کیفیت غرفه‌ها راضی هستند و عده‌ای هم معتقدند که محتوای قابل قبولی ارائه نشده است، عده‌ای از تغییر مکان برگزاری راضی هستند و برخی آن را مناسب نمی‌دانند، پای حرف مردم می‌نشینیم و انتظارات و پیشنهاداتشان را می‌شنویم.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، چند روزی از آغاز به کار سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد می‌گذرد و طیف‌های مختلف مردم، از کودک و نوجوان تا افراد میانسال، بازدیدکننده بخش‌های مختلف این نمایشگاه هستند. با مردم همگام می‌شویم تا نمایشگاه را از زاویه نگاه مخاطبان، بازبینی کنیم و نظر بازدیدکنندگان را در خصوص تغییر محل برگزاری نمایشگاه که پس از برپایی سال های گذشته در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد و محل دائمی نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی در باب الجواد(ع)، امسال در عرصه میدان شهدا برگزار شده و نیز درخصوص محتوای بخش‌های مختلف آن، جویا شویم.

محتوای قرآنی به شیوه بصری و درقالبی نو ارائه شود/ بخش نخبگانی نمایشگاه پررنگ تر شود / با این محتوا نمی‌توان دانشجو را ارضا کرد
حجت الاسلام سید لطف‌الله خادم که دست در دست کودک خود در نمایشگاه حضور دارد، با بیان اینکه من معمولا هر سال از نمایشگاه بازدید می‌کنم، ابراز می‌کند: محل برگزاری نمایشگاه امسال، هر چند از جهت سازه مناسب نیست ولی از جهت ایاب و ذهاب، به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر، بهتر است.
وی ضمن ابراز رضایت از محتوای نمایشگاه، مطرح می‌کند: به نظرم نمایشگاه روز به روز دارد بهتر می‌شود و به ویژه در بخش کودکان، با محتوای تدبر در قرآن و بازی‌های قرآنی، بچه‌ها به سمت قرآن سوق داده می‌شوند؛ فقط لازم است تبلیغات بهتری صورت بگیرد که معمولا هر سال این ضعف وجود دارد ‌و غرفه‌داران هم از این حیث گلایه مندند.

محتوای قرآنی به شیوه بصری و درقالبی نو ارائه شود/ بخش نخبگانی نمایشگاه پررنگ تر شود / با این محتوا نمی‌توان دانشجو را ارضا کرد
از محتوای نمایشگاه رضایت دارم
هدیه قربانی که دانش‌آموز سال هشتم است و با دوستانش بازدیدکننده نمایشگاه هستند، در گفت‌وگو با ایکنا می‌گوید: من برای نخستین بار در نمایشگاه شرکت کردم و خوب است، مکان برگزاری و محتوای غرفه‌ها هم خوب است و من غرفه میناکاری را بیشتر دوست داشتم.
فاطمه دانشی که کالسکه به دست، با کودکان خود در راهروهای نمایشگاه قدم می‌زند، اذعان می‌کند: مکان نمایشگاه از جهت‌هایی خوب شده است مانند اینکه در فضای باز است و مرکزیت دارد و مردم بهتر می‌توانند استفاده کنند.
قرآن به شکل ملموس به کودکان ارائه شود
وی بیان می‌کند: نمی‌توان گفت محتوای نمایشگاه نسبت به سال‌های قبل خیلی بهتر شده است بلکه مشابه سال‌های پیش است؛ غرفه کودکان بد نبود و برای تمام سنین کودک و نوجوان برنامه داشت. البته باید روی محتوای نمایشگاه هم بیشتر کار شود و قرآن شکل ملموس‌تر برای مردم و کودکان ارائه شود، مثلا سال گذشته برای کودکان نمایش قرآنی بود ولی امسال من ندیدم.

محتوای قرآنی به شیوه بصری و درقالبی نو ارائه شود/ بخش نخبگانی نمایشگاه پررنگ تر شود / با این محتوا نمی‌توان دانشجو را ارضا کرد
نیاز به نقشه نمایشگاه برای راهنمایی بازدیدکنندگان
دانشی می‌افزاید: همچنین اگر نمایشگاه راهنما و نقشه‌ای داشته باشد که بازدیدکنندگان از بخش‌های مختلف آن اطلاعات داشته باشند و غرفه‌های مورد نظر و مورد نیازشان را پیدا کنند، بهتر است.
خانواده‌ای که در حاشیه نمایشگاه، در فضای آزاد نشسته‌اند، با بیان اینکه برای اولین بار در نمایشگاه قرآن و عترت شرکت کرده‌اند، ابراز می‌کنند: محل برگزاری و محتوای غرفه های نمایشگاه خوب بود.
غرفه‌ها پراکنده بودند/ محتوای قابل قبولی ارائه نشده است
یکی دیگر از بازدیدکنندگان درگفت‌وگو با ایکنا می‌گوید: محل برگزاری نمایشگاه به خاطر اینکه چند طبقه است، حالت پراکندگی دارد، به ویژه طبقه منهای یک که تعداد بازدیدکننده کمتری دارد، از طرفی چون همه غرفه‌ها متمرکز نیستند خوب نیست و ممکن است عده‌ای محتوای مطلوب‌شان را در طبقه همکف نیابند و از بخش‌های دیگر در طبقات بالا یا پایین استفاده نکنند.
زهرا اسماعیلی، ادامه می‌دهد: فضای بیرونی نمایشگاه و بخش‌های کودکان خوب است ‌و استقبال‌کننده هم زیاد داشته، برنامه ترتیل‌خوانی در نمایشگاه هم مناسب است ولی محتوای خود نمایشگاه مانند سال‌های قبل خیلی پربار نیست و محتوای قابل قبولی ارائه نشده و شاید قرار است از شب‌های دیگر پربار شود.
وی می‌افزاید: نمایشگاه همه چیز دارد به جز قرآن. قبلا فضای قرآنی‌اش مشخص‌تر بود و الان فضا بسته است و صدای قرآن و مناجات و... پخش می‌شود و نوای قرآن چندان مشخص نیست و چندان رنگ و بوی قرآن ندارد و زیاد راضی نیستم.

محتوای قرآنی به شیوه بصری و درقالبی نو ارائه شود/ بخش نخبگانی نمایشگاه پررنگ تر شود / با این محتوا نمی‌توان دانشجو را ارضا کرد

نمایشگاه پارکینگ ندارد و محل برگزاری مناسب نیست
عصمت نیک‌‌نام، بازدیدکننده دیگر نمایشگاه اظهار می‌کند: اینکه نمایشگاه در مرکز شهر قرار گرفته خوب است ولی الزاما بدین جهت که مرکز شهر را انتخاب کرده‌اند، نمی‌توان گفت جای خوبی را انتخاب کرده اند؛ پارکینگ ندارد و مردم سردرگم هستند، از طرفی یک مرکز خرید جایگاه خوبی برای برگزاری نمایشگاه نیست؛ اینکه چند غرفه بزنند به صرف برگزاری یک نمایشگاه، در شأن قرآن و مشهد نیست.
وی ادامه می‌دهد: از لحاظ محتوایی ضعیف بود و ادارات و سازمان‌ها محتوای دم‌دستی‌شان را به نمایشگاه آورده بودند و کسی کار ابتکاری یا پژوهشی جدیدی نداشت. در بخش دانشگاهی هم فقط یک دانشگاه حضور یافته بود و انگار علم را از قرآن جدا کردند که یک نقطه ضعف بود.
ضرورت ارائه محتوای جذاب در غرفه کودکان

محتوای قرآنی به شیوه بصری و درقالبی نو ارائه شود/ بخش نخبگانی نمایشگاه پررنگ تر شود / با این محتوا نمی‌توان دانشجو را ارضا کرد
وی می افزاید: به نظرم بخش کودکان باید بیشتر و بهتر بشود، اگر می‌خواهیم جامعه خوبی داشته باشیم باید از مردم شروع کنیم؛ چند بازی قرآنی خوب است اما کافی نیست و باید با کودکان با شیوه‌های مختلف صحبت کرد و حتی کودکان را در چالش گذاشت؛ مثلا کالای ایرانی و خارجی ارائه شود و برای کودکان تبیین شود که این کار باعث می‌شود پدران‌مان سرکار بروند که من چنین چیزی را در نمایشگاه ندیدم.
پدری که دست در دست پسرش به سمت بخش کودکان می‌رود خود را سید مهدی موسوی معرفی کرده و محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی مشهد را مکان مناسب تری برای برگزاری نمایشگاه می‌داند و عنوان می‌کند: آنجا از نظر پارکینگ و دسترسی به فضای باز بهتر بود، آستان قدس هم از نظر پارکینگ و تهویه خیلی مناسب نبود و اینجا چون مرکز شهر است، از جهت ترافیک مشکل وجود دارد.
پیام‌های قرآنی به شیوه بصری ارائه شود/ جای کار بسیار در بحث تفسیر
وی ادامه می‌دهد: هنوز همه غرفه‌ها را کامل بررسی نکردم اما بیشتر معرفی فعالیت‌ها بود و هنوز چیز خاصی ندیدم، با توجه به اینکه امکانات سمعی بصری و شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده، اگر معارف و پیام‌های قرآنی در قالب طرح‌های گرافیکی و جملات چند کلمه‌ای و به شیوه بصری منتقل شود، خیلی بهتر است.
وی می افزاید: در بحث تفسیر و مفاهیم هم خیلی جای کار وجود دارد، چون اکثر افراد قرآن را در ماه رمضان می‌خوانند اما به بحث تفسیر و تدبری آن کمتر می‌پردازند.

محتوای قرآنی به شیوه بصری و درقالبی نو ارائه شود/ بخش نخبگانی نمایشگاه پررنگ تر شود / با این محتوا نمی‌توان دانشجو را ارضا کرد
مکان برگزاری نمایشگاه خوب بود/ مرکز شهر، محل مناسب‌تری برای برپایی نمایشگاه
همچنین مهدی قاسمی درخصوص محل برگزاری نمایشگاه ابراز می‌کند: به نظرم میدان شهدا چون مرکزیت دارد و شناخته شده، برای برگزاری نمایشگاه مناسب‌تر است؛ من هنوز همه غرفه‌ها را ندیدم ولی به نظرم محتوای نمایشگاه خوب است و در همه زمینه‌ها ورود پیدا کرده اند.
وی می‌افزاید: البته شاید بتوان گفت که محتوای برخی غرفه‌ها با موضوع نمایشگاه سنخیت ندارند و من ارتباط بین آن‌ها با قرآن را پیدا نکردم. در بحث زمان نمایشگاه هم به نظر می‌رسد اگر زمان بازدید در کل ماه مبارک رمضان باشد بهتر است، تا اکثریت مردم بتوانند شرکت کنند.
حضور کمرنگ بخش‌ دانشگاهی در نمایشگاه
او که کارمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و با خانواده خود از نمایشگاه دیدن می‌کند، می‌گوید: به نظرم مشارکت بخش‌های علمی و دانشگاهی خیلی کم بوده است و جا دارد که حضور مؤثر‌تری داشته باشند.
گوهری که با دختر و پسر نوجوانش، برای اولین بار در نمایشگاه شرکت کرده است، می‌گوید: این مکان مناسب‌تر است، چون مرکز شهر است و مردم می‌توانند بازدید کنند. غرفه‌هایی که بازدید کردم از نظر محتوایی خوب بودند و غرفه اصلاح قرائت نماز توجهم را جلب کرد.

محتوای قرآنی به شیوه بصری و درقالبی نو ارائه شود/ بخش نخبگانی نمایشگاه پررنگ تر شود / با این محتوا نمی‌توان دانشجو را ارضا کرد
نمایشگاه قرآن، از قاب نگاه کودکان و نوجوانان
کیانا حبیبی، دخترک 6 ساله‌ای که در غرفه کودکان است، می‌گوید: نمایشگاه را دوست داشتم، روی صورتم نقاشی کشیدم و جایزه گرفتم. دوست دارم در نمایشگاه فیلم پخش کنند و نقاشی داشته باشد.
سینا رنجبر و پوریا علیزاده پسران 12 و 13 ساله ای که با دوستانش در صف بازی هدف‌زنی غرفه فرهنگسرای کودک و آینده ایستاده است، می‌گوید که برای اولین بار به نمایشگاه آمده است و ادامه می‌دهد: بازی‌های اعصاب‌سنج، ماروپله، رکورد زنی، کاردستی، نقاشی، پرتاپ حلقه، الگو بازی و دارت دارد و دوست داریم که غرفه‌های بازی بیشتری اضافه شود.
می‌گویند غرفه را دوست داشتیم و در پاسخ به این سوال که از بازی‌ها چیزی یاد گرفتی و برایت مفید بود؟ صادقانه می‌گوید: «نه!»
دختر نوجوانی که در پایه دهم متوسطه تحصیل می‌کند، با عنوان اینکه برای اولین بار است که در نمایشگاه شرکت کرده‌ام، اظهار می‌کند: به نظرم نمایشگاه خیلی مفید و خوب است ‌و مکان آن بهتر و بیشتر در دید عموم است. محتوای قرآنی نمایشگاه باید برای کودکان مفیدتر باشد و بخش مشاوره برایم خیلی خوب و مفید بود.
زهرا و مجتبی زارعی، خواهر و برادری که در غرفه کودکان هستند، می‌گویند: نقاشی کردیم، کاردستی درست کردیم، سوره قرآن یاد گرفتیم و بازی کردیم.
یکی از بازدیدکنندگان که دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد است، با بیان اینکه برای سومین بار است که در نمایشگاه قرآن مشهد شرکت می‌کنم، محل برگزاری نمایشگاه را بهتر از سال‌های گذشته می‌داند و می‌گوید: به نظرم امسال غرفه‌های کودکان، پرشورتر بودند و مخاطب زیادی را به خود جذب کردند. همچنین سه طبقه بودن نمایشگاه در تفکیک بخش‌های آن مانند انتشارات، بخش هنری، غرفه‌های حجاب و ... موثر بود و به نحوی تفکیک صورت گرفته بود.

محتوای قرآنی به شیوه بصری و درقالبی نو ارائه شود/ بخش نخبگانی نمایشگاه پررنگ تر شود / با این محتوا نمی‌توان دانشجو را ارضا کرد
بخش نخبگان نمایشگاه پررنگ‌تر شود/ با این محتوا نمی‌توان دانشجو را راضی کرد
وی ادامه می‌دهد: البته به عنوان یک دانشجو نمی‌توانم بگویم که از نمایشگاه قرآن، در این سطح رضایت دارم و قطعا انتظار بیشتری می‌رود. من به عنوان یک جوان نمایشگاه‌های معمول و مکرر را نمی‌پسندم و به دنبال آن هستم که محتوای قرآنی را با شیوه‌های جدید و در قالب‌های متفاوت و غیرمستقیم دریافت کنم، لذا لازم است بخش نخبگانی نمایشگاه پررنگ‌تر شود و گمان نکنیم که مخاطب فقط عوام‌ هستند و با این محتوا نمی‌توان دانشجو را ارضا کرد.
این دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه می‌دهد: غرفه‌هایی مانند یک هفتادوسوم با بخش سینما به مطلوب من نزدیک‌تر بود و شیوه‌ای نو داشت. همچنین نمایشگری که در کنار پله برقی طبقه همکف نصب بود و فکر می‌کنم مربوط به اوقاف بود، کلیپ‌های کوتاه و جالبی پخش می‌کرد و یا بازی‌هایی که برای نوجوانان در فضای بیرون نمایشگاه بود و به گمانم غرفه کودک و آینده بود و احادیث را در قالب بازی بیان می‌کرد، این شیوه‌های غیرمستقیم موثرتر است.

محتوای قرآنی به شیوه بصری و درقالبی نو ارائه شود/ بخش نخبگانی نمایشگاه پررنگ تر شود / با این محتوا نمی‌توان دانشجو را ارضا کرد
مشکل ایاب و ذهاب در ساعاتی که خدمات حمل ونقل عمومی نیست
وی اذعان می‌کند: نکته دیگر مشکل ایاب و ذهاب است که با توجه به اینکه ساعت بازدید تا 24 در نظر گرفته شده، خوب است که اتوبوس‌هایی از نمایشگاه به نقاط مختلف شهر باشد. در بحث برنامه‌های جانبی هم من بخشی از برنامه «در بهار جانها» را دیدم و فضای خوبی برای حضور خانواده‌ها است و امیدوارم در سال‌های بعدی بیشتر شاهد کارهای مبتکرانه و قالب‌های نو باشیم و از کلیشه فاصله بگیریم.
سیزدهمین نمایشگاه قرآن، در قیاس با دوازدهمین دوره آن چه نمره‌ای می‌گیرد؟/ سیر نمایشگاه نزولی یا صعودی؟
قطار سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد هم با تمامی نقاط قوت و ضعفی که داشت، در حال نزدیکی به ایستگاه‌های پایانی است که پس از گفت‌وگو با مردم که مخاطبان این غرفه‌ها هستند؛ این سوال در ذهن‌ باقی می‌ماند که نمایشگاه امسال چقدر با نوآوری همراه بوده است و تا چه میزان توانسته مخاطبان را به خود جذب کند؟
آیا این نمایشگاه کاری فاخر در حد پایتخت معنوی ایران ارائه داده است ؟ و آیا در تحقق هدف برگزاری خود موفق بوده؟ نمایشگاه مخاطبان خاصی را دارد و تنها قرآنیان و علاقه‌مندان به قرآن از آن بازدید کردند یا حضور افراد مختلف را به خود دیده است؟
حضور شخصیت‌های قرآنی و اساتید حوزه و دانشگاه به چه میزان بوده است و علت حضور کمرنگ برخی اقشار چیست؟ آیا بازدیدکنندگان هدفمند در نمایشگاه حاضر می‌شوند و در نهایت با دستان پر نمایشگاه را ترک می‌کنند یا بازدید افراد، سطحی و برای سرگرمی است؟
این موارد و سوالات دیگر، چیزی است که باید مورد عنایت ویژه متولیان نمایشگاه واقع شود تا بتوان در مقابل هزینه‌هایی که از «بیت‌المال» می‌شود، و «نیرو» و «زمانی» که صرف می‌شود، حرفی برای گفتن داشت. خوب است برای سا‌ل‌های آینده، از نظرات متخصصان حوزه‌های مختلف بهره گرفته شود و در قالبی نو، از قرآن سخن بگوییم... امید است از کارهایی که بوی «رفعِ تکلیف» می‌دهند، فاصله بگیریم و شاهد خروجی‌های مفید و موثر‌تری باشیم و نمایشگاهی با نام قرآن، سیر صعودی را طی کند.

انتهای پیام

captcha