بسط و محدودیت رزق در دست خداست/ تقوا موجب توسعه رزق است
کد خبر: 3706299
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
آیت‌الله هادوی تهرانی:

بسط و محدودیت رزق در دست خداست/ تقوا موجب توسعه رزق است

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: بسط و محدودیت رزق در دست خداست اما عواملی دارد که به ما مربوط است و اعمال ما در آن موثر است و از جمله مهمترین عوامل توسعه و بسط رزق، تقواست.

براساس آیات قرآن، تقوا موجب توسعه رزق است

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره زمر با اشاره به آیه 52 گفت: در ادامه آیات این سوره، خداوند فرمود که رازق همه چیز خداست و اوست که روزی افراد را تعیین می‌کند حال این روزی کم و یا زیاد باشد.

وی افزود: در آیات ابتدایی سوره طلاق نیز این مطلب با نگاه دیگری مطرح شده و خدا فرموده که «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ»؛ ما برای اهل تقوا یک راه و گریزی فراهم می‌کنیم تا از تنگناها بیرون بیایند و به آنان از جایی که گمان و تصور نمی‌کنند روزی می‌دهیم که مضمون همین آیه سوره زمر است.

استاد تفسیر حوزه علمیه بیان کرد: بسط و محدودیت رزق در دست خداست اما عواملی دارد که به ما مربوط است و اعمال ما در آن موثر است و از جمله مهم‌ترین عوامل توسعه و بسط رزق، تقواست و این روزی، «من حیث لا  یحتسب» است.

هادوی تهرانی با بیان اینکه بنده سال‌های قبل در درس لمعه این نظر را مطرح کردم که دریافت پول به صورت رهن و اجاره در برابر خانه از مصادیق رباست که امام خمینی(ره) نیز در اوائل این نظر را داشتند و بعدها عدول کردند، اظهار کرد: یکی از دوستان ما در اوائل طلبگی به این مسئله مبتلا شد و به علت تقوایی که داشت و این حکم را رعایت کرد از راهی که تصور هم نمی‌کرد برای او پولی فراهم شد و توانست با همان پول، خانه بخرد.

انتهای پیام

captcha