معرفی آرامگاه بوذرجمهر قاینی، عارف و شاعر خراسان‌جنوبی
کد خبر: 3700831
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹

معرفی آرامگاه بوذرجمهر قاینی، عارف و شاعر خراسان‌جنوبی

گروه اجتماعی- حکیم قسیم بن ابراهیم بن منصور معروف بزرگمهر قائنی ( بوذر جمهر قاینی ) سیاستمدار ادیب و عارف و شاعر اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری قمری است که در دربار سلطان مسعود غزنوی خدمت می‌کرده است.

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، بوذرجمهر قاینی به زبان فارسی و عربی سخن می‌گفته و از وی اشعار و قصیده‌هایی به جای مانده که قصیده بهاریه او از شهرت خاصی بر خوردار است.
بوذرجمهر بعد از مرگ سلطان محمود تا زمان فروپاشی حکومت غزنویان در دربار سلطان مسعود غزنوی به سر برد و در اواخر حکومت غزنویان از غزنه که پایتخت بود به قاین آمد و پس از مدتی در گذشت.
مقبره حکیم بوذرجمهر در فاصله چهار کیلومتری جنوب غربی شهر قائنات و در دامنه کوهی موسوم به کوه ابوذر ( بزرگمهر ) قرار دارد.
بنای مقبره از بنا های قرن ششم و هفتم هجری است به فرم چلیپایی و با معماریی بسیار زیبا ساخته شده است و مصالح اصلی در ساخت بنا، سنگ گچ و آجر است.
همشهریان عزیز اداره میراث فرهنگی شهرستان قاین با همکاری اژانس هواپیمایی و گردشگری هماسیر در نظر دارد در طول ایام تعطیلات نوروز در منطقه گردشگری بوزجمهر قاین مراسم شاد و مفرح برای همشهریان فراهم سازند .
در ایام نوروز فعالیت‌های مختلفی در این مقبره از جمله؛ نصب سیاه چادر عشایری، اجرای موزیک محلی و سنتی (ساز ودهل ) رقص محلی توسط کودکان و نوجوانان و بزرگسالان با لباس محلی و عشایری، اجرای بازی‌های محلی توسط کودکان انجام می‌گیرد.
غرفه عکاسخانه و غرفه‌های اختصاصی برای صنایع دستی، غذاهای محلی و سوغات قاینات از غرفه‌هایی است که در ایامن نوروز در این مقبره برپا خواهد بود.
زهرا حمیدی
انتهای پیام

 

captcha