تنظیم بازار شب عید در حد شعار نباشد/ ضرورت تقویت بازارهای محلی
کد خبر: 3697750
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
ابراهیم نکو:

تنظیم بازار شب عید در حد شعار نباشد/ ضرورت تقویت بازارهای محلی

گروه اقتصاد ــ نماینده سابق مجلس تأکید کرد: دولت نباید صرفا به دنبال این باشد که تنظیم بازار شب عید و نظارت بر فروش کالا و ارائه خدمات را در حد شعار مطرح کند بلکه باید از طریق اقداماتی همانند ایجاد فروشگاه‌های موقت و تقویت بازارهای محلی بتواند نسبت به این تنظیم بازار به صورت عملی اقدام کند.

تنظیم بازار شب عید در حد شعار نباشد/ ضرورت تقویت بازارهای محلی

به گزارش ایکنا، هرساله در ایام پایانی اسفندماه و با فرارسیدن سال نو، شاهد گرانفروشی برخی از فروشندگان و سوءاستفاده آنان از نیازهای مردم هستیم. روشن است که چنین اقدامی در افزایش قیمت‌ کالاهای مورد نیاز مردم در شب عید، هم غیراخلاقی و غیرشرعی و هم غیرقانونی است؛ بنابراین لازم است مسئولان اقتصادی کشور برای آن چاره‌اندیشی کنند. در این راستا، هرساله برنامه‌ای از سوی دولت با عنوان «تنظیم بازار شب عید» اجرایی می‌شود تا از نارضایتی شهروندان جلوگیری شود که در این راستا و براساس اعلام اخیر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه، دستورات لازم برای تنظیم بازار شب عید از سوی رئیس‌جمهور صادر شده است. امیدواریم با اجرای دقیق این برنامه، مشکلی در دسترسی مردم به نیازهایشان در ایام نوروز پیش نیاید.
ضرورت نظارت نامحسوس دولت بر گرانفروشان و سودجویان
ابراهیم نکو، عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت اقدام دولت در راستای تنظیم بازار شب عید، جلوگیری از تشکیل بازار سیاه و همچنین ممانعت از گرانفروشی در این ایام اظهار کرد: واقعیت امر این است که گاهی اوقات، عدم توجه برخی مسئولان باعث می‌شود نظم را در برخی مکان‌ها، به هم ریخته ببینیم و هرچند به صورت هشدار‌آمیز، برخی نظارت‌ها در تنظیم بازار شب عید رخ می‎دهد اما از سوی دیگر هم مشاهده می‌کنیم، در بازارهای کالا و خدمات، برخی سودجویان روش‌هایی را پیدا کرده و برای مختل کردن نظم بازار اقدام کنند.
وی ادامه داد: به نظرم دولت باید بازار را در شب عید با نظارت‌های نامحسوس خود به گونه‌ای تنظیم کند که راه‌های نفوذ سوء‌استفاده‌ کنندگان گرفته شود. از سوی دیگر چون در شب عید، مصرف برخی کالاها همانند میوه، تنقلات سایر مایحتاج مردم به صورت فزاینده افزایش پیدا کند، دولت باید بتواند ضمن نظارت بر بازار، با ایجاد فروشگاه‌های قابل دسترس در مناطق مختلف کشور و توزیع مایحتاج شب عید مردم ورود پیدا کرده و بتواند این روش تنظیمی را در بازار حاکم کند.
تنظیم بازار شب عید شعاری نباشد
عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: دولت نباید صرفا به دنبال این باشد که تنظیم بازار شب عید و نظارت بر فروش کالا و ارائه خدمات را در حد شعار مطرح کند بلکه باید از طریق اقدامات جانبی همانند ایجاد فروشگاه‌های موقت بتواند به این تنظیم بازار به صورت عملی اقدام کند.
نکو درباره وضعیت تنظیم بازار شب عید در سال‌های قبل عنوان کرد: در سال‎های قبل در برخی موارد و در برخی شهرها شاهد بوده‌ایم که توزیع میوه و تنقلات لازم برای شب عید با مشکل مواجه شده و برخی فروشگاه‌ها دست به گرانفروشی زده‌اند. از سوی دیگر، در برخی مناطق کشور، بازارهای محلی وجود دارد که به علت پائین بودن اجاره مغازه‌ها و همچنین قانع بودن فروشندگان به مبلغ کم‌تر، محصولاتی با قیمت مناسب به مردم ارائه می‌‎شود اما دولت هم باید سعی کند، مشکلاتی که این فروشگاه‎ها دارند را برطرف کند.
ضرورت تقویت بازارها و فروشگاه‌های محلی
این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: در مقابل چنین بازارهایی، با مکان‌های لوکس‌تر که فروشندگان، کم‌تر قانع هستند، مواجه هستیم. از سوی دیگر، برخی محصولات فروشگاه‌هایی هم که دولت ایجاد می‌کند، کمی گرانتر از مغازه‌های محلی هستند؛ بنابراین بنده معتقدم دولت در چنین مواردی باید اقدامات هوشمندانه‌ای انجام داده و سعی داشته باشد که این بازارها را برای ارائه محصولات با کیفیت‎ و با قیمت مناسب‌تر تقویت کند.
این نماینده سابق مجلس عنوان کرد: به همین دلیل است که دولت باید بتواند در مناطق مختلف، با توجه به توان خرید مردم، فروشگاه‌هایی برای ارائه محصولات مختلف در شب عید در نظر بگیرد که بتواند افراد را بیشتر راغب کند از این مراکز خرید کند و این فروشگاه‌ها، در مقایسه با محل‌هایی که بسیار گرانتر هستند، ارزش حضور برای مردم داشته باشند.

نکو در پایان با اشاره به برخی آشفتگی‎ها در قیمت‎ها در سال‌های قبل اظهار کرد: در سال‌های قبل شاهد بودیم در توزیع اقلام مصرفی برخی بازارها و فروشگاه‌ها به جای حاکم کردن، نظم، بی‌نظمی به وجود آمد و مثلا میوه‌ها و محصولات درجه یک را عرضه نکردند اما قطعا سال گذشته نسبت به سال‌های قبل‌تر، بهتر بود و امیدواریم به مرور زمان و با نظارت کافی دولت، بر کیفیت محصولات ارائه شده در ایام عید افزوده شود.

انتهای پیام

captcha