بیان علت رزق کم در حدیث قدسی
کد خبر: 3674025
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴

بیان علت رزق کم در حدیث قدسی

گروه اجتماعی: کارشناس مذهبی اداره قرآن و عترت حوزه علمیه خراسان رضوی گفت: در آیات قرآن ایمان، تقوی و استغفار باعث افزایش برکت ولی اعمال نادرست، تکذیب پیامبران، اسراف، سوگند خوردن در خرید و فروش، سرقت و... از انسان برکت‌زدایی می‌کند.

حجت‌الاسلام سیدحسن حسینی، کارشناس مذهبی اداره قرآن و عترت حوزه علمیه خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی  با اشاره به اینکه در زندگانی باید به دنبال برکت در هر موضوعی باشیم زیرا برکت مختص رزق مادی نیست، گفت: برکت به معنای زیاد بودن چیزی نیست بلکه به این معناست که آن موضوع چقدر برای مردم نفع دارد و می‌توانند ازآن استفاده کنند؛ وقتی کسی کتابی می‌نویسد و هزاران نفر با خواندن آن کتاب هدایت می‌شوند، این بدان معناست که آن کتاب برکت داشته است.

وی در خصوص عوامل تأثیرگذار بر افزایش رزق و روزی افراد، افزود: سعی و تلاش انسان‌ها، شناخت و انجام امور معنوی نظیر استغفار، صله رحم، صدقه دادن، احترام به والدین، خواندن نماز اول وقت، نماز شب و شکر از عوامل تأثیرگذار بر افزایش رزق و روزی در زندگی افراد است.

کارشناس مذهبی اداره قرآن و عترت حوزه علمیه خراسان رضوی در خصوص افرادی که در زندگی‌‌شان سعی و تلاش و توکل را سرلوحه امور خود قرار می‌دهند اما باز هم رزقشان کم است، بیان کرد: در حدیثی قدسی آمده است: «بعضی بندگان من هستند که  فقط فقر می‌تواند اصلاحشان کند و با ثروت زیاد، کافر خواهند شد و بر عکس بعضی بندگان من اگر فقیر شوند، کافر می‌شوند» و این خود یکی از اسرار الهی است.

حسینی با بیان اینکه اگر در زندگی به دنبال آرامش هستیم باید یاد خداوند را همیشه در دل‌هایمان زنده نگه داریم، عنوان کرد: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند: «ارزش هر انسان به اندازه چیزی است که نیکو می‌داند»، بنابراین اگر در زندگی ارتباط با خدا را نیکو بدانیم، آرامش نصیبمان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه گناه کردن یکی از عواملی است که باعث کاهش برکت در زندگی می‌شود، بیان کرد: خواندن سوره‌های یاسین، واقعه و ذاریات برای افزایش رزق و روزی در زندگی بسیار مؤثر است.

حسینی با بیان اینکه برکت، جایگاه والایی در قرآن و روایات اسلامی دارد، اظهار کرد: واژه برکت در فرهنگ عامه و بین مسلمانان گسترش چشمگیری داشته است، اما باید توجه کنیم که برکت غیر مادی، ابعادی به مراتب بالاتر از برکت مادی دارد.

وی بیان کرد: در آیات قرآن ایمان، تقوا و استغفار باعث افزایش برکت ولی اعمال نادرست، تکذیب پیامبران، اسراف، سوگند خوردن در خرید و فروش، سرقت و... از انسان برکت‌زدایی می‌کند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه برخی مکان‌ها نیز در آنها خیر و برکت کثیر وجود دارد، ابراز کرد: کعبه، شام، بیت‌المقدس و وادی طور از جمله مکان‌ها و ماه رمضان به خصوص شب‌های قدر از جمله زمان‌هایی است که باعث نزول برکت می‌شوند.                                                                                                                

captcha