استاد رنجبر از پیشگامان سبک جدید قرائت قرآن بود
کد خبر: 3666570
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
استاد بین‎المللی قرآن:

استاد رنجبر از پیشگامان سبک جدید قرائت قرآن بود

گروه فعالیت‎های قرآنی: استاد کسمایی از اساتید بین‎المللی قرآن کریم، استاد مرحوم رنجبر را از پیشگامان توسعه و اشاعه و تدریس سبک جدید قرائت قرآن در استان و به تبع در کشور دانست.

حیدر کسمایی در گفت وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، گفت: بنده متولد شهر نجف هستم و در سال 50 به عنوان رانده شده دولت بعث به ایران آمدیم و در بابل ساکن شدیم.
وی افزود: از سال 50 تا ایام انقلاب در مازندران حضور داشتم و در سال 55 اولین دوره قرآنی را در بابل طی کردم؛ پس از انقلاب و در سال 58 به همراه خانواده به قم هجرت کردیم.
وی تصریح کرد: پس ازهجرت کلاس دوم یا سوم راهنمایی بودم که در این سال اولین بار در مسابقات قرآن شرکت کردم؛ در سال 1360در دبیرستان حکیم نظامی سابق در فعالیت‎های مختلف قرآنی و بسیج شرکت فعال داشتم و بخاطر دارم که استاد حجت‎الاسلام والمسلمین شهیدی پور در آن زمان داوری مسابقات مدرسه و استان را انجام می‎داد.
استاد برجسته قرآن کریم استان قم بیان کرد: به همین مناسبت از سال 1360 فعالیت قرآنی را در مدرسه و سطح استان آغاز کردم؛ در آن زمان عطش یادگیری قرآن در وجود من شعله ور شده بود و بهترین جایی که برای قرآن آموزی و حضور در محافل قرآنی قم وجود داشت مسجد محمدیه سه راه ارم و موزه بود که کل مسجد به حسب ساخت شبستان امام خمینی(ره) حرم تخریب شد.
وی گفت: ویژگی محفل بزرگ و گسترده و کم نظیر قرآنی، مسجد محمدیه آن بود که در این مسجد استاد فقید، عباس رنجبر، شکل و سبک جدید قرائت قرآن را تدریس می کرد و در این محفل قاریان به سبک جدید که سبکی بسیار جذاب بود قرآن را قرائت می‎کردند.
کسمایی بیان کرد: البته سبک قدیم هم وجود داشت که قرآن را با لهجه فارسی می‎خواندند که به شکل لحن و صوت فاتحه‎ای(به اصطلاح) بود؛ استاد رنجبر و استاد علامی و شهیدی پورو مرحوم نصیرپور و رهبری از فعالان و زحمت کشان این محفل قرآنی بودند.
وی گفت: مسجد محمدیه مسجدی بود که در آن شور و حال عجیب قرآنی موج می‎زد و مرحوم رنجبر جمعه شب‎ها در این مسجد برنامه آموزش قرآن و محفل قرآنی داشتند؛ در آنجا بود که اولین آشنایی بنده با این مرحوم شکل گرفت و ظرف یک یا دو سال اول در سطح قم در مراکز و مسابقات قم به مقام های مختلف استانی دست یافتم و خود را به عنوان یک چهره جوان قرآنی ارایه کردم و در این زمان بود که به حسب شاگردی معاشرت بنده با استاد رنجبر شکل و گسترش یافت.
کسمایی بیان کرد: مسابقه قرآنی که که در اواخر ماه رمضان در مسجد محمدیه قم برگزار می‎شد به حدی عظیم و گسترده بود که می‎توان آن را با مسابقات ملی و سراسری قرآن کشور مقایسه کرد؛ در همان سال ها بود که به فینال رقابت‎ها راه پیدا کردم و همین حضور بنده، باعث اعتبار اولیه کاری برای قرائت بنده شد.
وی گفت: در این مسابقات نیز کسی که به مقام اول دست پیدا می‎کرد نمی ‏توانست در دوره بعدی شرکت کند؛ بنده نیز به حسب حضور چشمگیر در مسابقات و درس قرآن استاد در 15 سالگی اولین تدریس خود را در بسیج آغاز کردم.
استاد قرآن کریم بیان کرد: در آن سال ها با استاد رنجبر آشنایی بیشتری پیدا کردم؛ استاد رنجبر مجمع قاریان استان را که در ابتدا مجمع القراء نام داشت را ایجاد کرد که با نام مجمع قاریان و حافظان قرآن قم فعالیت خود را ادامه داد؛ این مجمع توانست الگوی قرائت نوین را در قم و کشور تبلیغ و نهادینه کند.
وی افزود: نکته جالب اینجا است که ایشان از جمله پیشگامان سبک جدید قرائت در کشور بود و با اینکه یک شخص روستایی بود، آن هم روستایی آن زمان که به حسب دوری از فضای رسانه با فضای علمی و شهری بیگانه بودند ولی به شدت انسان فهمیده و با دانش و روشنفکری بود؛ این روشنفکری و عمق فکری از نظر عقیدتی، سیاسی و قرآنی در وجود ایشان موج می‎زد.
کسمایی بیان کرد: ایشان شخصیتی بسیار مصمم و پیگیر بود و در انجام برنامه‏ های قرآنی تلاش وافر و غیر قابل وصفی داشت؛ ایشان در سخت ترین روزهای سال برای برگزاری جلسات قرآن از فردو و وسف به سمت قم و یا تهران برای حضور در جلسه استاد سرهنگ(بیگلری) به تهران می ‏رفت.
وی افزود: سرهنگ بیگلری از جمله کسانی بود که بیشترین تاثیر را در کار قرآنی و دانش قرآنی استاد رنجبر گذاشته بود زیرا وی نویسنده کتاب سرالبیان بود که در سال های قبل از انقلاب نوشته شده بود؛ سرهنگ بیگلری اولین کسی بود که به سبک جدید تدریس و با سبک جدید در جلسه قرائت می‎کرد و شاگردان نیز چنین سبکی را که آن را سبک مصری می‎گویند قرائت می‎کردند؛ سبک سنتی التزامی به قواعد و لحن‎ها نداشت ولی در سبک مصری باید همه این قواعد رعایت می‎شد که نقش مهمی در فهم قرآن نیز داشت.
استاد رنجبر از پیشگامان سبک جدید قرائت قرآن در کشور بود
وی تصریح کرد: سبک مصری با توجه به ظهور ضبط صوت و رادیو، سبک تازه واردی بود و نوارهای قرآنی به اشکال مختلف تهیه می‎شد؛ مثلا من در سال 57 در یک سفری که به عتبات مشرف شدم نوارهای عبدالباسط و منشاوی را به شکل آکبند و بسته بندی شده خریداری کردم؛ در ایران نیز کم کم این نوارها در حال ورود بود و در مشهد در نزدیک فلکه آب و نزدیک بازار سرشور یک نوارفروشی بود که این نوارها را عرضه می‎کرد که رهبر انقلاب نیز در خاطرات خود به آن اشاره کردند که در مشهد به چه شکلی این نوارهای قرآن خریداری می‎شد.
وی عنوان کرد: در آن زمان با جمع کردن پول توجیبی خود در قم این نوارها را از شخصی به نام آقای کبیری که مغازه کوچکی در گذرخان داشت تهیه می‎کردیم؛ در آن زمان نواری از استاد خلیل الحصری و منشاوی تهیه کردم ولی در ادامه متوجه کلاس بالای قرائت استاد منشاوی شدم و بیشتر به سمت ایشان گرایش پیدا کردم.
مدرس دانشگاه بیان کرد: استاد رنجبر در آن زمان مبلغ و مروج سبک جدید بود و البته طبیعی بود که برخی نیز با ایشان مخالفت می‎کردند ولی استاد کسی نبود که کار درست خود را به خاطر طعنه و نقدهای دیگران تعطیل کند؛ ایشان پایداری بسیاری بر حفظ و اشاعه این سبک داشت و در قم نیز بر این مساله پافشاری کرد تا موفق شد و امروز اگر کسی بداند که روزگاری برای این سبک رایج چه زحماتی کشیده شده است شاید تعجب کند.
وی گفت: در سال 64 عضو مجمعی شدم که استاد رنجبر مسئول آن بود و به همین سبب فعالیت من هم بیشتر شد؛ هشت سالی گذشت و در سال 70 مدیر مجمع شدم که ریاست مجمع با استاد رنجبر بود؛ این تشکیلات به حدی گسترش یافت که باعث شد تا در دهه هفتاد نزدیک به 50 جلسه همزمان قرآنی در استان تشکیل و اداره شود.
کسمایی بیان کرد: این جلسات قرآنی همگی به همت شاگردان استاد رنجبر تشکیل می‎شد و شجره مبارکی که در مسجد محمدیه روییده بود؛ ثمرات خود را در همه جا منتشر کرد که یکی از آن جلساتی که در آن زمان شکل گرفت همین جلسه استاد دهدشتی است که این همه برکات دارد؛ بنده نیز در آن زمان دو جلسه قرآنی در کوچه ممتاز و 45 عمار یاسر داشتم که در ماه رمضان هرشب این برنامه برگزار می‎شد.
وی گفت: در این زمان بود که آشنایی بنده با استاد رنجبر به حدی شد که همیشه در روستای فردو و قم که یک خانه کوچک در کوی نجفی داشتند به کرات به خدمت ایشان می‎رسیدم و همین زمینه آشنایی باعث درس آموزی بسیاری در زندگی و کار و فعالیت قرآنی و فرهنگی در بنده شد.
این استاد قرآن بیان کرد: استاد رنجبر نه تنها بر من بلکه بر گردن همه فعالان امروز قرآنی حق بزرگی داشته و دارد؛ زیرا ایشان با راه اندازی مجمع قرآنی این خیل عظیم را گردهم آورد و نکته دیگر اینکه ایشان بود که با سبک  جدید قرائتی که تدریس آن را نهادینه کرد این خیل عظیم را که شیفته این سبک بودند جمع کرد و پرورش داد؛ به همین جهت باید گفت که همه قاریان امروز مدیون مجاهدت ایشان در این مسیر هستند.
وی افزود: با اینکه ایشان فردی روستایی بود و در حوزه ودانشگاه درس نخوانده بود ولی انسان عالم و فهمیده‎ای بود؛ ایشان صاحب عقل و هوش خوبی بود و تعلیمات خوبی دیده و زحمت کشیده بود و از نظر علمی بسیار قوی بود و به همین خاطر کسی باور نمی کرد که ایشان تحصیلات آکادمیک را به شکل رسمی طی نکرده باشد؛ در حالی که زمان ایشان و در دهه 60 کمتر کسی مثل ایشان به معلومات تجویدی احاطه داشت.
کسمایی تصریح کرد: از جمله صفات دیگر ایشان ساده‌زیستی بسیار زیاد بود؛ همچنین یک صفت زیبای ایشان که برای ما درس بزرگی بود، کم حرفی بود و زمانی که بحثی ایجاد نمی شد و از ایشان سوالی پرسیده نمی‎شد سخنی نمی‎گفتند؛ در عین حال ایشان شخصیت بسیار روشنفکر و عاقلی بود و در عین کم صحبتی در جایی که باید از حریم دین و یک اصل درست دفاع می‎کرد، خودش پیشقدم می‎شد.

ادامه دارد...

captcha