کتاب‌های پیشنهاد شده در نشست تخصصی کتاب‌خوان شعر و ادبیات اهواز
کد خبر: 3651257
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶

کتاب‌های پیشنهاد شده در نشست تخصصی کتاب‌خوان شعر و ادبیات اهواز

گروه فرهنگی: در هشتمین نشست کتاب‌خوان شعر و ادبیات، شاعران و نویسندگان خوزستانی 7 کتاب را به علاقه‌مندان به حوزه شعر و ادبیات معرفی کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، نشست تخصصی کتاب‌خوان شعر و ادبیات با معرفی هفت کتاب و شعر خوانی ارائه دهندگان در محل سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی خوزستان با حضور شعرا، نویسندگان، کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی اهواز برگزار شد.

در آغاز این نشست، منصور کوهی رستمی سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: رشد فرهنگ در هر جامعه‌ای به میزان مطالعه و علاقه‌مندی آن‌ها به حوزه کتاب ارتباط مستقیم دارد، از آنجایی که این ارتباط باید با ظرافت‌های جذابی به مردم معرفی شود، امروز می‌توان با پیوند کتاب و شعر اثر مطلوبی در ترویج فرهنگ کتابخوانی در این دنیای مدرن گذاشت.

کوهی‌رستمی گفت: اثر گذاری شخصیت‌های برجسته همچون شاعران و نویسندگان حوزه ادبیات بر کتاب و استفاده از ابزارهای هنری و ادبی با محوریت کتاب و کتابخوانی می‌تواند دست مایه اتفاقات مؤثری در این حوزه پر اهمیت شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی هدف از تشکیل این نشست را ایجاد زمینه‌های جذب مردم به کتابخانه‌های عمومی از مسیر شعر و ادبیات دانست.

در این نشست 7 کتاب در حوزه ادبیات و شعر با حضور شعرای ملی و استانی به اشتراک گذاشته شد که بخشی از این معرفی‌ها به اختصار خواهد آمد:

کتاب اول: «اشاره»، اثر مرتضی حیدری آل کثیر، معرفی توسط دکتر فاطمه شکر دست

این کتاب مجموعه شعری است متشکل از 60 غزل در بازه زمانی سال های 88 تا 93 که در 80 صفحه توسط انتشارات فصل پنجم در پاییز 95 به چاپ رسیده است؛ شاعر کوشیده زبان را از «طبق معمول ها» رهایی بخشد و با «رستاخیز کلمات» جانی تازه در دنیایی دیگر (ادبیات) به آن ببخشد. حرکت به سمت نوآوری، سلامت زبان، هنجار گریزی و آشنایی زدایی، نزدیک شدن به زبان محاوره، خلق ترکیب‌های نو از ویژگی های زبانی شعر حیدری آل کثیر است. انواع استعاره و تشبیه و کنایه در شعر او نیاز به جستجو ندارد و بر هر بیتی که دست بگذارید یک تصویر قوی بدیع و دلنشین می یابید.

کتاب دوم : «دری که باز مانده است»، اثر حامد صافی، معرفی توسط ستاره عرفانی

این کتاب آخرین مجموعه شعر دکتر صافی است که در 52 صفحه توسط انتشارات صریر به چاپ رسیده است. شیوه پیشبرد و قرار گرفتن اشعار براساس توالی زمانی و موضوعی مشخص و منسجم است. یکی از ویژگی های مهم شعر دکتر صافی این است که انسان امروز و تجربه هاییش در شعر وی حضور دارند و زمان و مکانی که شاعر در آن زیست می کند، مشخص است. از ویژگی های زبانی این مجموعه می توان به موارد زیر اشاره کرد:استفاده از واژگان و انتخاب اصطلاحات مخصوص شعر جنگ و دفاع مقدس؛ کاربرد جغرافیای جنگ در زبان و ترکیب سازی‌های تازه.

کتاب سوم: «سفرنامه با صاد»، اثر سیدمهدی موسوی، معرفی توسط سیدعلیرضا شفیعی

سفرنامه با صاد را که شامل 40 شعر نیمایی با موضوع سفر اربعین است باید در ادامه کتاب «گنجشک و جبرئیل» دید و در واقع آقای موسوی پا جای پای مرحوم سیدحسن حسینی گذاشته است.

وجه تسمیه کتاب: حرف صاد در آیه اول سوره مریم آمده و در روایات آمده که این حرف رمزی از کلمه «صبر» است و سفرنامه با صاد که سفرنامه اربعین است به صبر حضرت زینب اشاره دارد.

روضه، حماسه، عرفان، حالات فردی زائر و «اربعین دهه 90 با همه مختصاتش» از جمله موضوعاتی است که شاعر به آن اشاره کرده است.

کتاب چهارم: «کتاب»، اثر فاضل نظری معرفی توسط مرتضی حیدری آل کثیر

به نظر می رسد فاضل نظری در شیوه بیان و دنیای شاعرانه خود هنوز اصرار می‌ورزد و نسبت به خودش هنوز نتوانسته یا نخواسته فراتر رود. با نگاهی گذرا به مجموعه شعرهای فاضل این مطلب روشن می‌شود که او از نگاه سنتی به جهان تبعیت می‌کند البته در کنار این نگاه، نوعی خلاقیت در کنار تعادل در شعر فاضل است؛ او در همین قاب سنتی مبدع است و مضمون آفرین. از نظر مضمون سازی از جهات بسیاری به شاعران سبک هندی به ویژه صائب شبیه است.

صور خیال و آرایه های ادبی در شعر او به وفور دیده می شود. شعرش مردم گراست و شاید این برجستگی از مهم ترین دلایل مقبولیت شعر او به شمار می رود.

کتاب پنجم: «بوطیقای کلاسیک»/ اثر سید مهدی زرگانی/ معرفی توسط حامد صافی

از ویژگی شاخص کتاب، تازه بودن موضوع پژوهش و زبان نگارش کتاب علمی و ساده است. در این اثر نویسنده با دیدگاه خاصی به بررسی تحلیلی وانتقادی نظریه شعردرمنابع فلسفی شرق؛عربی و ایرانی می پردازد، کتاب از این جهت جالب توجه است که نویسنده در آن به نقد نظری درباره شعر نیز پرداخته است و از آنجایی که ما کمتر به این حوزه توجه داشته ایم کتاب «بوطیقای کلاسیک» می تواند در نوع خود اثری قابل مطالعه باشد.

از نکات دیگری که در این اثر جلوه گری می‌کند این است که نویسنده برای تالیف این اثر منابع فلسفی و کلامی بسیاری را مورد توجه قرار داده است و درباره نظریه شعر نیز تحقیقات زیادی انجام داده است که به جذابیت کار می افزاید.

کتاب ششم: «از کتیبه جنوب»، اثر ‌ علی یاری، معرفی توسط داودرضا کاظمی

کتاب «از کتیبه جنوب» پژوهشی در شعر معاصر خوزستان است؛ این کتاب حاصل پنج سال پژوهش مداوم نویسنده در چند و چون شعر خوزستان از سال 1330 خورشیدی تا میانه دهه 80 است و در واقع این کتاب جریان‌شناسی شعر معاصر خوزستان به شمار می‌آید.

در بخش نخست این کتاب به طور گذرا دگرگونی‌های اجتماعی ـ فرهنگی خوزستان را در دوره معاصر و در بخش دوم نیز شعر خوزستان را از سال 1332 خورشیدی تا پیدایش جریان موج ناب بررسی کرده است؛ در بخش سوم به طور مفصل جریان شعر موج ناب از آغاز تا انجام و با شواهد و نمونه‌های شعری کافی و همین طور به دست دادن ویژگی‌های شعر موج ناب و تاثیر این جریان بر شعر خوزستان و نيز شعر امروز ایران بررسی شده است.

بخش چهارم این کتاب به بازتاب انقلاب و جنگ در شعر شاعران خوزستان نگاهی شده و ویژگی‌های شعر شاعران خوزستانی را در این عرصه به دست داده است؛ در بخش پنجم شعر خوزستان و دگرگونی‌های ادبی آن را در دهه 70 خوشیدی بررسی کرده و کوشیده‌ که نقش اثرگذار شاعران خوزستانی را در روند تکامل شعر معاصر ایران در این دهه نشان دهد.

در بخش ششم و پایانی کتاب نویسنده کوشیده است که شعر شاعران سنت‌گرای خوزستان را در دوره معاصر به شکل چکیده‌ وار بررسی کرده و ویژگی‌های شعر شاعران خوزستانی را نشان دهد. چنين کتابی برای اولین بار است که منتشر می‌‌شود و در واقع یک آغاز نامه است نه یک کار کامل. این کتاب دریچه‌ای است برای نگاه کردن به چشم‌انداز شعر امروز خوزستان.

کتاب هفتم: «مرز ما عشق است» اثر سید‌محمدمهدی شفیعی، معرفی توسط میلاد عرفان پور

کتاب «مرز ما عشق است» کتابی در منظومه ادبیات انقلاب اسلامی است؛ چرا که کتاب زندگی است؛ یعنی موضوعات متنوعی از عشق به همسر تا شهادت را در دل خود جای داده است. این اثر در حالی که اولین کتاب منتشر شده شاعر جوان است، دارای تنوع وزنی بالایی است که نشان دهنده تسلط بالای او بر فن و هنر شعر است. محتوای شعری او نیز نشان دهنده ظهور و بروز یکی از رویش های ناب انقلاب در زمینه ادبیات و شعر است.


captcha