بار دیگر آبادان؛ بار دیگر تواشیح
کد خبر: 3638026
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
گفت‌وگویی صمیمی با سرپرست گروه مصباح‌الهدی؛

بار دیگر آبادان؛ بار دیگر تواشیح

گروه مسابقات: آبادان؛ شهری که شاید همه آن را به فوتبال و به شعار «آبادان، برزیلته» بشناسند حالا بیشتر به تواشیح شناخته خواهد شد. نام این دو با هم گره خورده است انگار. شهری که دو سال قبل، فاجعه منا و گروه تواشیح «باقرالعلوم» باعث شدند تا نگاه‌ها به سمت آن معطوف شود، حالا بار دیگر نگاه‌ها را به سمت خود جذب کرده است تا برای چند صباحی نام این دیار و تواشیح آن بر سر زبان بیفتد.

تواشیح مصباح الهدی
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به ارومیه، امسال استان خوزستان در رقابت‌های تواشیح به معنای واقعی کلمه کولاک کرد. کولاکی که مطمئناً در ذهن و خاطر اهالی تواشیح ماندگار خواهد شد و سال‌های بعد از چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، از این افتخارآفرینی خوزستانی‌ها به نیکی یاد خواهد شد.
در واقع کسب چهار رتبه از پنج رتبه اول مسابقات سراسری مدیحه‌سرایی توسط گروه های خوزستانی اتفاقی خواهد بود که هر موقع نامی از مسابقات ارومیه برده شود، از این رویداد جالب نیز یاد خواهد شد و اگر شرکت‌کنندگان در این دوره بعدها بخواهند خاطره‌ای از این دوره تعریف کنند، قبل از هر چیز این نشانی را می‌دهند که «همان سالی که خوزستانی‌ها کولاک کردند». در بین چهار گروه برتر این مسابقات که همگی از خوزستان بودند، رتبه اول به اهالی آبادان رسید.
شهری که دو سال قبل، فاجعه منا و گروه تواشیح «باقرالعلوم» باعث شدند تا نگاه‌ها به سمت آن معطوف شود، حالا بار دیگر نگاه‌ها را به سمت خود جذب کرده است تا برای چند صباحی نام این دیار و تواشیح بر سر زبان بیفتد و بعد هم احتمالاً به ورطه فراموشی سپرده شود.
تا بوده حکایت همین فراموشی‌ها بوده است، حافظه تاریخی تواشیح این کشور پر است از گروه‌هایی که اول شدند و بعد هم بعد از چند سال در حد نامی از آنها اثری پیدا نشد، گویی از همان اول گروهی نبوده است. گروه باقرالعلوم(ع) را نگاه نکنیم که شهادت سه نفر از اعضای والامقامش باعث شد تا در همیشه تاریخ ثبت شوند، اگر اعضای گروه باقرالعلوم، سرنوشتی غیر از شهادت برایشان رقم می‌خورد چه بسا آنها نیز الان ساکنان کوی فراموشی بودند.
به مناسبت کسب رتبه اول گروه تواشیح مصباح الهدی آبادان در مسابقات سراسری قرآن کریم، گفت‌وگویی با سرپرست این گروه صورت گرفته است و در آن از شرایط تواشیح، تغییرات آیین‌نامه‌ای مسابقات تواشیح و صحبت شده است. صحبت از شهدای منا و سه شهید آبادانی این فاجعه نیز به میان آمد آنجا که سرپرست گروه گفت: «هر بار به جایگاه می‌روم قبل از هر چیز با شهید سعیدی‌زاده ارتباط می‌گیرم و با او صحبت می‌کنم». مشروح این گفت‌وگو که در حاشیه مراسم تجلیل از برگزیدگان رشته‌های مختلف صورت گرفته در ادامه آمده است.
در ابتدا از خودتان بگویید و از گروه مصباح الهدی.
احسان سوری هستم، مسئول گروه تواشیح مصباح‌الهدی شهرستان آبادان. گروه مصباح‌الهدی تقریباً از سال 1380 یعنی زمانی که من و یکی دو نفر از دوستان عزیزم در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کردیم، تشکیل شد.
از همان ابتدا در مسابقات مختلفی شرکت کردیم و چون از نخبگان قرآنی شهر و استان در گروه استفاده کرده بودیم، توانستیم در مسابقات مختلفی که حضور یافتیم رتبه‌های برتر را کسب کنیم.
در چه مسابقاتی حائز رتبه شده‌اید؟
در واقع ما در هر مسابقه‌ای که حضور یافته‌ایم تا رتبه اول آن را کسب نکرده‌ایم، کوتاه نیامده‌ایم. از جمله باید به مسابقات رادیو قرآن، آستان قدس رضوی و ترنم آسمانی که به همت وزارت ارشاد برگزار می‌شود، اشاره کنم. همه این مسابقات در سال‌های ابتدایی تشکل گروه برگزار شد.
حضور در مسابقات اوقاف را از چه زمانی آغاز کردید؟
حدود چهار پنج دوره است که در مسابقات کشوری حضور می‌یابیم و به جز یکسال بقیه ادوار جزء فینالیست‌های مسابقات بوده‌ایم. این حضور تا کسب رتبه اول ادامه می یافت و خدا شاکریم که امسال توانستیم مقام اول را کسب کنیم. با کسب رتبه اول این مسابقات دیگر هیچ مسابقه‌ای نبوده است که در آن شرکت کنیم و رتبه اول را به دست نیاورده باشیم.
فکر می کنید آثار شما چه ویژگی‌هایی داشت که امسال توانستید رتبه اول را کسب کنید؟
باید بخشی از این ویژگی‌ها را در تجربیات اعضا جستجو کرد، در این دوره ما تجربه پنج سال حضور در مسابقات را در چنته داشتیم، ضمن اینکه استفاده از تک‌خوانی که خود از نخبگان قرآنی کشور و قاری ممتاز خوزستان است نیز کمک زیادی به ما کرد. «عدنان مومنی» تک خوان گروه است که سابقه رتبه اول مسابقات قرآن دانش‌آموزی را دارد و اتفاقاً امسال نیز در رشته قرائت تحقیق نماینده استان خوزستان است که امیدوارم به موفقیت برسد.
بار دیگر آبادان؛ بار دیگر تواشیح
در مورد ویژگی‌های فنی‌ای که باعث شد شما رتبه اول این دوره از مسابقات را به دست بیاورید، چیزی نگفتید.
به اعتقاد من تنها 50 درصد موفقیت به خاطر بحث فنی است و 50 درصد دیگر دعای خیر دوستان و خانواده‌ها و نیز شهدای مدافع حرم و شهدای منای شهر آبادان است که پشت سر گروه بود و باعث شد تا به این موفقیت دست یابیم.
حدود یکی دو سالی می‌شود که مسابقات تواشیح دچار تغییراتی شده است، تغییراتی که بسیاری از شرکت‌کنندگان و کارشناسان مخالف آن بودند، نظر شما در مورد این تغییرات چیست؟
قبل از اینکه بخواهیم در مسابقات شرکت کنیم و زمانی که از بیرون نگاه می‌کردیم، مقداری نسبت به تغییرات بدبین بودیم اما زمانی که در بطن مسابقات قرار گرفتیم متوجه شدیم که تغییرات اعمال شده سود و منفعتی به مراتب فراتر از ضعف‌ها و زیان‌های احتمالی دارد. به اعتقاد من تغییراتی که در مسابقات صورت گرفته است باعث شده تا نقاط ضعف و کاستی‌ها برطرف شود.
یعنی شما تغییرات مسابقات تواشیح را مثبت ارزیابی می‌کنید؟
بله تغییرات در راستای کیفی‌سازی مسابقات بوده است.
برخلاف نظر شما بسیاری از گروه‌های تواشیح و حتی داوران مسابقات عقیده دارند که تغییرات به عمل آمده در مسابقات باعث تضعیف تواشیح شده و استقبال از مسابقات کاهش یافته است.
گروه‌ها و داوران ایراداتی که وارد می‌دانند در مورد نحوه حضور در مسابقات و دستورالعمل اجرایی مسابقات است و نه آیین‌نامه و محتوای فنی آن. آنها بیشتر به عدم حضور گروه‌ها در مرحله استانی اعتراض دارند.
ضمن اینکه هر بحثی که قرار است در مورد تواشیح و آسیب‌های آن صورت بگیرد باید فنی باشد و هر ایرادی که مطرح شود وارد نیست؛ چرا که هر یک از روش های فراخوان یک سری نقاط ضعف و یک سری نقاط قوت دارد.
بار دیگر آبادان؛ بار دیگر تواشیح
اگر امسال رتبه اول را کسب نمی‌کردید باز هم این نظر را داشتید و از تغییرات دفاع می‌کردید؟
بله؛ ما سال قبل نیز در فینال حضور داشتیم، اما در نهایت جزء رتبه‌های اول تا پنجم نشدیم، آیین‌نامه هم همین آیین نامه بود اما هیچ اعتراضی نداشتیم. در صورتی که تا قبل از آن بسیاری به ما می‌گفتند در مسابقات شرکت نکنید اما ما هر سال حضور می‌یافتیم.
امسال خوزستان چهار رتبه اول مسابقات را کسب کرد، نظر شما در مورد عملکرد تواشیح استان خوزستان چیست و به اعتقاد شما فاصله تواشیح استان خوزستان با سایر استان‌ها به همین ترتیب است و اگر اینگونه است، این نگران‌کننده برای استان‌های دیگر نیست؟
به اعتقاد من همین‌گونه است، اگر شما سابقه حضور ادواری که مسابقات به صورت استانی برگزار می‌شد و از هر استان یک نماینده در مرحله کشوری حضور می یافت، در بیاورید، متوجه خواهید شد که در استان خوزستان در مرحله استانی 30 گروه در مسابقات شرکت می‌کرد که خود در حد یک رقابت کشوری بود. با وجود این استقبال بسیار زیاد، خوزستان یک سهمیه داشت و استان‌های دیگر هم یک سهمیه، بنابر این یکی از آثار مثبت تغییرات این است که محدودیت استانی وجود ندارد و هر استانی که بهترین آثار را ارسال کند برای حضور در مرحله کشوری دعوت می‌شود.
موضوع دیگر این است که با توجه به اینکه در تواشیح از الحان و اشعار و موسیقی عربی استفاده می‌شود، بنابر این تواشیح با ذوق و سلیقه مردم خوزستان نزدیک‌تر است و از طرفی هم اساتیدی همچون استاد «مهدی دغاغله» که بنیانگذار تواشیح بوده و صاحب سبک هستند در استان حضور دارند و قطعاً در کاشتن بذر تواشیح در استان و پرورش چنین چهره‌هایی نقش عمده‌ای داشته‌اند.
در سال‌های آینده هم شاهد چنین حضورهایی خواهیم بود یا همه چیز بر پایه شانس بوده است؟
اصلاً شانسی نبوده، سال قبل نیز در مرحله کشوری که در استان گیلان برگزار شد سه گروه از استان خوزستان حائز رتبه‌های برتر شدند، بنابر این کسب چهار رتبه امسال شانسی نبوده و نشان‌دهنده توان این استان در بحث تواشیح است.
بار دیگر آبادان؛ بار دیگر تواشیح
پیش‌بینی کسب رتبه را کرده بودید یا خیر؟
ما واقعاً برای اول شدن آمده بودیم و حداقل رتبه‌ای که در نظر گرفته بودیم کسب رتبه سوم بود. یعنی بین خودمان گفته بودیم که در بدترین شرایط رتبه سوم را کسب خواهیم کرد.
حالا که رتبه اول را کسب کرده‌اید، چه برنامه‌ای برای آینده در نظر گرفته‌اید؟
قصد داریم آثاری که در این چند ساله ساخته شده و در استودیوها ضبط شده است به صورت تصویری در بیاوریم و در قالب لوح های فشرده و آلبوم منتشر و عرضه کنیم تا مورد استفاده فعالان این عرصه قرار بگیرد.
ضمن اینکه برای برنامه‌هایی که سازمان اوقاف و شورای عالی قرآن در نظر خواهند گرفت نیز تلاش خواهیم کرد تا با تمام توان حضور داشته باشیم تا در بحث تبلیغ بهترین نماینده برای کشورمان باشیم.
شما از شهر آبادان به این مسابقات وارد شده‌اید، کسب رتبه اول تواشیح توسط شما بار دیگر نگاه‌ها را به سمت این شهر برگرداند، شهری که دو سال قبل قرآنی‌های گرانقدری را در فاجعه منا از دست داد، می‌خواستم بپرسم شما چه میزان حضور خود در صحن این مسابقات را متعلق به آن شهدا می‌دانستید و اصلاً ارتباطاتی بین شما و گروه باقرالعلوم تا پیش از این وجود داشت یا خیر؟
بله؛ ارتباط ما بسیار صمیمی و نزدیک به هم بود. همیشه و هر زمان که آنها در صحن مسابقات بودند برای روحیه دادن به آنها سر تمریناتشان حاضر می‌شدیم، آنها نیز همینگونه عمل می‌کردند.
اینقدر ارتباط ما نزدیک بود که سال 94 که فینال مسابقات تواشیح در تهران برگزار شد، همزمان با سفر حج این دوستان شده بود، در ایام برگزاری مسابقات در آن سال به صورت مستقیم با این دوستان ارتباط داشتیم و از آنها و به خصوص شهید «سعیدی زاده» کمک می‌گرفتیم. آنها با اینکه از ما دور بودند و در سرزمین وحی حضور داشتند به ما روحیه می‌دادند و ایرادات و ضعف‌ها را یادآوری می‌کردند و با حساسیت خاصی حضور ما در مسابقات را پیگیری می‌کردند.
نکته جالب هم این است که در ایام نزدیک به سالگرد این شهدا موفق به کسب رتبه اول شدید.
بله؛ من یقین دارم با دعای خیر این شهدا موفق به کسب این رتبه شدیم، قبل از اینکه بر روی جایگاه برای اجرا حضور داشته باشم، در ذهن و دل با این سه شهید ارتباط برقرار می‌کردم و حتی در ناخودآگاه با شهید سعیدی‌زاده صحبت می‌کردم؛ چرا که با وی بسیار دوست بودم.  
ما به آیه قرآن کریم که فرموده است شهدا زنده هستند واقف هستیم و نمونه آن ارتباط ما در ایام مسابقات با این شهدای گرانقدر بود.
در پایان اگر صحبت خاصی باقی مانده است، بفرمائید.
از شما و همه همکارانتان بابت پوشش مطلوب این مسابقات قدردانی می‌کنم و همچنین از کسانی که دعای خیر خودشان را بدرقه ما کردند نیز تشکر می‌کنم. قدردان برگزارکنندگان مسابقات سراسری قرآن کریم نیز هستیم.
captcha