رژیم غذایی و ورزش میزان نیاز به داروی بیماران دیابتی را كاهش می‌دهد
کد خبر: 3622252
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸

رژیم غذایی و ورزش میزان نیاز به داروی بیماران دیابتی را كاهش می‌دهد

گروه اجتماعی: یك كارشناس تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: رژیم غذایی و ورزش در کنار یکدیگر می‌توانند به یک فرد مبتلا به دیابت کمک كند تا میزان نیاز او به مصرف قرص یا تزریق انسولین کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، عاطفه كهنسال، كارشناس تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشكی شیراز امروز، اول مرداد در دوره آموزشی دیابت در شیراز گفت: کاهش وزن در افراد چاق و دارای اضافه وزن و کاهش مقدار انرژی دریافتی در بیماران مبتلا به دیابت غیروابسته به انسولین در پایین آوردن قند خون بسیار موثر است.

وی ادامه داد: افراد مبتلا به دیابت باید هر روز از گروه‌های اصلی مواد غذایی شامل شیر و لبنیات کم چرب، نان و غلات سبوس‌دار، گوشت‌های سفید، قرمز، حبوبات، سبزی‌ها و میوه‌ها را به اندازه متعادل دریافت كنند.

کهنسال افزود: بیماران دیابتی باید مصرف قند، شکر، شکلات، پولکی، نبات، عسل، مربا، شربت، نوشابه، بستنی، آبمیوه‌های صنعتی، ژله‌های قندی، گز، سوهان، کیک و شیرینی‌های تر و خشک و نمک را کاهش دهند .

وی، به افراد مبتلا به دیابت توصیه کرد كه نان‌های سبوس دار (نان جو و سنگک) را جایگزین نان‌های سفید (لواش و باگت) کرده و برنج را به مقدار متعادل و به صورت سبزی پلو، کلم پلو، عدس پلو و لوبیا پلو، مصرف کنند.

این کارشناس تغذیه گفت: افراد مبتلا به دیابت باید روزانه سه تا پنج واحد سبزی (انواع سبزی برگی خام یا پخته) در برنامه غذایی خود استفاده کنند زیرا مصرف سبزی تازه، سالاد با آبلیمو یا آبغوره، کاهو، کلم، کدو، خیار، شوید، شنبلیله و سیر در پایین آوردن قند خون تاثیر زیادی دارد.

کهنسال اضافه کرد: این افراد بهتر است از خورش‌هایی مانند قورمه سبزی، بادمجان، کدو، لوبیا سبز، بامیه و کرفس استفاده و از مصرف غذاهای سرخ شده دوری کنند.

این كارشناس تغذیه خاطرنشان كرد: مبتلایان به دیابت باید استفاده از خامه، سرشیر، انواع سُس و غذاهای آماده را به شدت کاهش داده و همچنین مصرف ماهی به شكل آب‌پز، بخارپز یا كبابی و 2 تا 3 بار در هفته را فراموش نکنند.

كهنسال به بیماران دیابتی تاكید كرد كه مصرف روغن‌های مایع مانند زیتون، کلزا یا کانولا، ذرت، آفتابگردان و سویا را جایگزین روغن‌های جامد (کره گیاهی و حیوانی) كرده اما در مصرف روغن زیاده‌روی نكنند.

captcha