نکته‌هایی پیرامون سلامت روان در کلام امیر
کد خبر: 3621364
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲

نکته‌هایی پیرامون سلامت روان در کلام امیر

گروه معارف: در این نوشتار به راهکارهای رسیدن به بهداشت روان و آسایش روح از نگاه مولا علی(ع) نگاهی می‌اندازیم تا شاید جرعه‌ای از آن ما را به سرمنزل سلامت برساند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، سلامتی روح یکی از موضوعات مهمی است که انسان عصر جدید آن را گم کرده است و در هیاهوی زندگی مدرن به دنبال دقایقی است که با آرامش و به دور از دغدغه‌های روح خراش بیاساید.

امام علی(ع) به عنوان تربیت شده مکتب وحی که از کودکی بر زانوان پیامبر(ص) نشست و کامش قطره قطره از دانش وحی سیراب کشت در شاهکار نهج البلاغه نکته‌های درس‌آموزی برای رسیدن انسان‌ها به سلامت روح دارد.

در این نوشتار به راهکارهای رسیدن به بهداشت روان و آسایش روح از نگاه مولا علی(ع) نگاهی می‌اندازیم تا شاید جرعه‌ای از آن ما را به سرمنزل سلامت برساند.

ارتباطات خانوادگی و خویشاوندی؛ رمز سلامتی

یکی از موضوعاتی که امام علی(ع) به آن اشاره کرده و از عوامل طول عمر و سلامتی می‌شمارد ارتباطات سالم خانوادگی و خویشاوندی است چرا که همه انسان‌ها به نوعی نیاز عاطفی دارند و می‌خواهند این نیاز در پرتو ارتباطات خانوادگی برآورده شود.

شاید همه ما این تجربه را در بین اطرافیان و خویشاوندان داشته باشیم که افراد اهل صله‌رحم و ارتباطات فامیلی و دوستانه بیش از دیگران شادند و امید به زندگی در آن ها افزون‌تر است.

امام علی(ع) در خطبه 110 کتاب شریف نهج البلاغه می‌فرماید ارتباط با خویشاوندان مرگ را به تاخیر می‌اندازد و عمر را طولانی می‌کند چرا  رابطه خانوادگی فعال و زنده عوامل بیماری را از روح و جسم آدمی دور می‌کند.

آرامش روان ثمره دل بسته نبودن به دنیا

یکی از مسائلی که موجب می‌شود انسان در زندگی از آسایش بیشتری برخوردار باشد دل نبستن به دنیای مادی است. هر چقدر انسان دل‌بستگی بیشتری به ثروت و مکنت خویش داشته باشد اضطراب و دغدغه‌اش افزون‌تر می‌شود.

همان‌طور که فقر تلخی‌هایی به همراه دارد، دل بستن به مادیات نیز به نوعی آرامش را از انسان می‌گیرد. امام علی(ع) بارها و بارها نسبت به وابستگی به دنیا هشدار داده و از جمله در حکمت 367 نهج البلاغه به این مطلب اشاره شده است.

در این حکمت ارزشمند آمده است ای مردم زندگی دنیا گیاه خشک شده و درهم کوبیده است، بنابراین از چراگاه آن دوری جویید، زیرا دل‌کندن از آن راحت‌تر است از اینکه در آن اقامت کنید و در آن آرامش یابید و آن که حرص شدید به دنیا را شعار خویش قرار دهد، دنیا دلش را از غم و غصّه پُر کند؛ و آن غم و غصّه‌ها همواره در مرکز اصلی قلبش در انقلاب و اضطراب است، گرفتار فکری که او را سرگرم می‌کند و فکری که او را اندوهناک می‌سازد.

سوء ظن و حسادت

پایبند نبودن به مسائل اخلاقی و آلوده کردن دل از سوء ظن و حسادت موجب می‌شود که آرامش از وجود انسان رخت بربندد. امام علی(ع) بارها در حکمت‌های متعدد نهج البلاغه به این مهم اشاره کرده است و رهنمون می‌کند که رمز سلامت در دوری از سوء ظن و حسادت است.

از جمله از ایشان نقل شده است حُسنُ الظنِّ راحَة القَلْبْ وَ سَلامَةُ البَدن حسن‌ظنّ ماية آرامش دل و سلامت بدن است.( شرح‌ غررالحکم، ج 3، ص 384).

 همچنین درباره تأثیر حسادت بر سلامتی نیز در حکمت 216 نهج‌البلاغه آمده است الْعَجَبُ لِغَفْلَةِ الْحُسَّادِ عَنْ سَلَامَةِ الْأَجْسَادِ  عجب است از اين كه افراد حسود از سلامتی و تندرستی غافلند. به راستی چقدر در آسایشند آنان که دل را از همه کینه‌ها و حسادت‌ها و سوء ظن ها پاک کرده‌اند.

حکیمه بهمن زاده

captcha