نهمین نمایشگاه قرآن فارس از منظر بازدیدكنندگان
کد خبر: 3609493
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲

نهمین نمایشگاه قرآن فارس از منظر بازدیدكنندگان

گروه فعالیت‌های قرآنی: بازدیدكنندگان نهمین نمایشگاه قرآن فارس درباره نقاط قوت و ضعف و همچنین جذاب‌ترین بخش این نمایشگاه مطالبی را بیان كردند كه در این گزارش می‌خوانیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، همزمان با ایام بهار قرآن، نهمین نمایشگاه قرآن فارس با عنوان «عروةالوثقی» طی روزهای 17 تا 22 خردادماه در محل بست شهید آیت‌الله دستغیب حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز برگزار شد.

این نمایشگاه با 74 غرفه و با حضور و مشاركت نهادها و دستگاه‌های مختلف اداری و دولتی اعم از مؤسسات قرآنی، فرهنگی، اجتماعی و سازمان‌های فرهنگی، قرآنی، دانشگاهی و غیره برپا شد.

«عروةالوثقی» مسلماً مانند هر برنامه و فعالیت دیگری دارای نقاط قوت و ضعفی بود و برای اینكه بتوان نقیصه‌های آن را برطرف و نقاط قوت آن را برای سال‌های آینده تقویت كرد، این مطالب بیان شود. در گام نخست به سراغ بازدیدكنندگان این نمایشگاه می‌رویم و نظرات آنان را پیرامون این نمایشگاه می‌خوانیم.

نمایشگاه فارس اصلاً جذاب نیست

نرگس محمدی، یكی از بازدیدكنندگانی كه با عجله و نگاهی گذرا دست فرزند خود را گرفته و در لاین‌های نمایشگاه حركت می‌كرد، نخستین فرد مصاحبه شونده ما بود و اولین جمله‌ای را به زبان آورد این بود كه این نمایشگاه اصلاً جذاب نیست.

وی افزود: من هر سال از نمایشگاه قرآن تهران بازدید می‌كنم، اما امسال برای نخستین بار است كه به نمایشگاه شیراز می‌آیم و اصلاً هیچ چیز این نمایشگاه مرا جذب نمی‌كند و اصلاً قابل قیاس با نمایشگاه تهران نیست.

پوران خنجرزاده، دیگر بازدیدكننده این نمایشگاه، وقت بیشتری را برای مصاحبه و بیان نظرات خود در اختیار ما قرار داد و گفت: من هر سال از نمایشگاه قرآن فارس بازدید می‌كنم اما امسال برای نخستین بار است كه این نمایشگاه را در مكان مقدسی چون نزدیك حرم شاهچراغ(ع) برپا كرده‌اند.

این نمایشگاه بیشتر برای بچه‌ها خوب بود

وی با بیان اینكه این نمایشگاه بیشتر برای بچه‌ها خوب بود اما انتظار می‌رود كه برای بزرگترها هم كارها مناسب و با كیفیت ارائه شود، گفت:‌ جذاب‌ترین بخش نمایشگاه به نظر من فروش كتاب‌های قرآنی و مذهبی است البته برای بچه‌ها چندین غرفه در نظر گرفته شده بود كه من و فرزندانم از آن خوشمان آمد.

تنوع بیشتری به خدمات نمایشگاه داده شود

خنجرزاده پیشنهاد داد تا برای جذب بیشتر افراد به این نمایشگاه، تنوع بیشتری به ارائه خدمات و محصولات نمایشگاه داده شود تا اقشار مختلف مردم در سنین مختلف را جذب كند چرا كه این نمایشگاه قسمتی كه بزرگسالان را جذب كند، ندارد.

مصطفی رادمهر، یكی از قاریان قرآن استان فارس است كه هر سال از نمایشگاه قرآن این استان بازدید می‌كند؛ او نیز اعتقاد دارد كه این نمایشگاه آن طور كه باید دیده نشده و به آن رسیدگی نمی‌شود و اصولاً در شأن شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) نیست كه نمایشگاه قرآن آن به سادگی برگزار شود.

اهمیت حمایت فرمانداری و استانداری و نهادهای قرآنی از نمایشگاه

وی، عدم مشاركت سازمان‌های قرآنی مختلف و همچنین نهادهای اصلی استان و شهر نظیر استانداری و فرمانداری از دلایل این سادگی برشمرد و خواستار حمایت بیشتر این مراكز از نمایشگاه قرآن فارس شد.

اطلاع‌رسانی نمایشگاه بسیار ضعیف بود

رادمهر همچنین از عدم تبلیغات مناسب نمایشگاه انتقاد كرد و گفت: تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسبی از نمایشگاه در سطح شهر انجام نشد و افراد بسیاری از برپایی این نمایشگاه بی اطلاع بودند و تنها كسانی كه می‌خواستند به زیارت شاهچراغ(ع) بروند به صورت اتفاقی گذارشان به نمایشگاه می‌افتاد.

این قاری قرآن اظهار كرد: یكی دیگر از مشكلات این نمایشگاه عدم تخصیص بودجه مناسب و كافی است؛ هر ساله با شروع ما رمضان، یادمان می‌آید كه قرار است نمایشگاهی برگزار شود، درست است كه مسئولان برپایی آن بسیار زحمت می‌كشند اما باید نمایشگاه باید انسجام داشته باشد

برای برپایی نمایشگاه، مشورتی با اساتید متخصص قرآنی صورت گیرد

وی با بیان اینكه متأسفانه برای برپایی نمایشگاه از بزرگان و اساتیدی قرآنی كه در این زمینه تخصص دارند، هیچ مشورتی گرفته نمی‌شود، گفت: ای كاش یك شورای خاص قرآنی برای اجرای این برنامه در فارس تشكیل می‌شد و همگی زیر نظر این شورا برنامه‌های خود را برپا می‌كردند.

بهترین مكان برای نمایشگاه قرآن؛ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی است

رادمهر همچنین مكان برپایی نمایشگاه را مناسب ندانست و پیشنهاد داد تا این نمایشگاه همانند سایر نمایشگاه‌های بزرگ فارس، در محل دائمی نمایشگاه‌‌های بین‌المللی این استان واقع در شهرك گلستان برپا شود.

این قاری قرآن كریم استان فارس در ادامه نقاط قوت این نمایشگاه را نیز یادآور شد و گفت: یكی از نقاط قوت این نمایشگاه حضور و ارائه خدمات و زحمات مؤسسات قرآنی است كه موجب جذب افراد مختلف می‌شود.

اشاره به جذاب‌ترین بخش‌های نمایشگاه

وی، در پایان جذاب‌ترین بخش نمایشگاه را غرفه انتشارات نویدگویی كه در آن قرآن‌های نفیس به نمایش درآمده و همچنین غرفه‌های آثار هنرهای قرآنی و مشاعره قرآنی را بسیار عالی دانست.

آمنه رضایی، یكی از كارشناسان قرآنی مؤسسه مكتب‌القرآن ثارالله(ع) نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه به خبرنگار ایكنا گفت:‌ من هر ساله به نمایشگاه قرآن می‌آیم اما احساس می‌كنم تعداد بازدیدكنندگان امسال نسبت به سال‌های قبل بسیار كمتر شده است و از این نمایشگاه كمتر استقبال شده است زیرا از روز اول درب ورودی حرم شاهچراغ(ع) را به روی نمایشگاه بستند و این مسئله موجب شد حتی بسیاری از خادمان حرم مطهر هم از برپایی نمایشگاه اطلاعی نداشته باشند.

این نمایشگاه آن طور كه باید مردم را به سمت قرآن جذب نكرد

وی تأكید كرد كه نمایشگاه قرآن باید طوری باشد كه دیگران را به سمت قرآن جذب كند و هر غرفه‌ای بتواند بازگویی چیزی از قرآن باشد اما اصلاً این مسئله در این نمایشگاه دیده نمی‌شد و من احساس می‌كردم هر غرفه‌ای دارد تبلیغ كار خودش می‌كند و در این میان قرآن كم‌رنگ بود.

رضایی، جذاب‌ترین بخش نمایشگاه را غرفه مؤسسه طوبای فاطمی كه در آن طرح تفكر در قرآن و همچنین چند طرح جدید ارائه داده بود، عنوان كرد و گفت: امسال در برخی از غرفه‌ها سخنرانی برگزار می‌شد و این موجب جذب افراد در این بخش‌ها می‌شد.

captcha