یگانگی اخلاق و سیاست دلیل برجستگی نهضت امام(ره) بود
کد خبر: 3606482
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۳

یگانگی اخلاق و سیاست دلیل برجستگی نهضت امام(ره) بود

گروه اجتماعی: استاندار مرکزی گفت: آنچه امام خمینی(ره) بر آن تأکید کرد یگانگی اخلاق و سیاست است که باید در رفتار تمام مردم و ملت و مسئولان حاکم شود و این دلیل برجستگی نهضت امام راحل بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، محمود زمانی قمی، استاندار مرکزی، عصر امروز، 14 خردادماه در نشست شورای اداری مشترک استان مرکزی و خمین که در سالن اجتماعات بیت تاریخی امام خمینی(ره) در خمین  همزمان با بیست‌وهشتمین سالگرد ارتحال امام(ره) برگزار شد گفت: امام خمینی(ره) الگوهای مختلفی در تدبیر و اداره جامعه پیش روی خود داشت، اما در عمل، مدل و الگویی را انتخاب کرد که توانست تحولی را در عالم سیاست ایجاد کند.
وی افزود: امام خمینی(ره) رابطه اخلاق و سیاست را در مدل‌های مختلف مورد توجه قرار داد و مدلی را جایگزین مدل‌های مختلف مورد استفاده در قبل و بعد از اسلام کرد که بر مبنای آن سیاست نباید از دین جدا باشد.
استاندار مرکزی ادامه داد: از ابتدای تاریخ تاکنون نظریه‌های مختلف مبتنی بر سلطه یا سیاست‌های دوگانه از سوی حاکمان در سراسر دنیا  اجرا شده که هیچکدام از آنها جایی در مکتب امام نداشت؛ لذا نهضت بنیانگذار انقلاب اسلامی یک نهضت بی‌بدیل بود.
وی اظهار داشت: آنچه که امام خمینی(ره) تأیید کرد یگانگی اخلاق و سیاست است که باید در رفتار تمام مردم و ملت و مسئولان حاکم شود و این دلیل برجستگی نهضت امام راحل بود.
زمانی‌قمی با بیان اینکه امام خمینی(ره) با انقلاب خود سیاست را که در قید و بندهای بسیاری گرفتار بود رها کرد ادامه داد:  بنیانگذار انقلاب اسلامی اخلاق را بر سیاست مقدم دانست و همان ارزش‌هایی که در اخلاق فردی و یگانگی اخلاق حاکم بود را بر حاکمین حاکم کرد.
وی افزود: امام راحل بر یگانگی اخلاق و سیاست تاکید می‌کرد که بر اساس آن  اخلاق و سیاست هر دو در پی تامین سعادت انسان هستند و سیاست وسیله‌ای برای رساندن انسان به کمال و وسیله‌ای برای تحقق زندگی اخلاقی و وظیفه آن پرورش معنوی مردم است.
این مقام مسئول ادامه داد: بر اساس نظریه و دیدگاه امام حکومت نمی‌تواند در عرصه سیاست به هر عمل بی‌اخلاقی دست بزند و اخلاق و سیاست با یکدیگر رفاقت و نزدیکی دارند به طوری که سه ویژگی ساده زیستی، انتقاد پذیری و صداقت در این حکومت وجود دارد .
استاندار مرکزی تاکید کرد:  امام خمینی(ره) در سیاست بر انتقاد پذیری تاکید دارد به طوری که انتقاد را تهمت ندانند و انتقاد کنندگان را به معنای کسانی که قصد برهم ریختن کشور را دارند تصور نکنند. امام خمینی(ره) در جلد 18 صحیفه نور می‌فرماید: از انتقاد نترسید حتی اگر علیه شما باشد. 
وی افزود: در سیاست مورد تاکید امام به صداقت توجه ویژه‌ای می‌شود زیرا حاکمین راستگو با مردم با صداقت رفتار می‌کنند و ساده زیستی سر لوحه کار آنها است .
زمانی‌قمی با بیان اینکه ساده‌زیستی مورد نظر امام  آنگونه که زاهدان صوفی تاکید می‌کنند نیست خاطرنشان کرد: این ساده زیستی به دور از اشرافی گری و زهد مثبت همانگونه که امام خمینی(ره) خود را خدمتگزار مردم می‌دانست است نه ارباب و کسی که از بالا به مردم حکومت می‌کند، امام از مردم و از میان مردم بود.
وی نماد بزرگ اخلاق در سیاست را امام علی(ع) بیان کرد و گفت: آن امام بزرگوار بعد از رحلت پیامبر(ص) حاضر به افول از اخلاق نشد و زمانی که از ایشان خواستند خلیفه شود بر مبنای سنت شیخین حاضر به پذیرش آن نشد. بعد از بیعت مردم با امام علی(ع)، کارگزاران فاسد را کنار گذاشت اما از اخلاق عبور نکرد و قبل از خیانت طلحه و زبیر آنان را به بند نکشید و در جنگ صفین که آب را بر روی او و یارانش بستند تلافی نکرد.  
زمانی قمی، امام علی(ع) را شهید مسیر اخلاق بیان و خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین آنقدر مسیرهای روشنی را طی نمود که سرانجام به دلیل اخلاقی رفتار کردن به شهادت رسید.
captcha