فردوسی؛ حلقه واسط فرهنگی در هویت‌یابی ایران اسلامی
کد خبر: 3599668
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰

فردوسی؛ حلقه واسط فرهنگی در هویت‌یابی ایران اسلامی

گروه فرهنگی: استاندار خراسان رضوی گفت: قضاوت نخواهد بود اگر بگوییم فردوسی بزرگ، جوهره زبان فارسی را به وجود آورد و او حلقه واسط فرهنگی در هویت‌یابی ایران اسلامی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، صبح امروز، 25 اردیبهشت‌ماه، در مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که در سالن اجتماعات دانشکده علوم، دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه با وجود فردوسی، خراسان مهد علم و ادب به شمار می‌رود، اظهار کرد: فردوسی را ممکن است برخی به حکمت و خلوص و فداکاری و استقامت بشناسند. این در حالی است که همه او را با شاهنامه‌اش می‌شناسند.
وی ادامه داد: البته ابیات فراوانی در شاهنامه وجود دارد که تلاش فردوسی در حکمت را نشان می‌دهد و عظمت ایرانیان را در تفکری پاک به نمایش می‌گذارد.
فردوسی؛ حلقه واسط فرهنگی در هویت‌یابی ایران
استاندار خراسان رضوی افزود: قضاوت نخواهد بود اگر بگوییم فردوسی بزرگ، جوهره زبان فارسی را به وجود آورد و او حلقه واسط فرهنگی در هویت‌یابی ایران اسلامی شد.
انقلاب دینی فردوسی در شاهنامه
وی با اشاره به اینکه هویت ایرانی و اسلامی ناشی از روح فردوسی است، بیان کرد: انقلاب دینی فردوسی در شاهنامه دیده می‌شود.
رشیدیان ادامه داد: در کنار سایر ارزش‌های معنوی که سینه به سینه و از گذشتگان به نسل امروز متصل شد، روح سلحشوری، ثبات، فرزانگی، مبارزه با ظلم فردوسی بود که توسط شاهنامه به نسل امروز و آینده منتقل شد.
وی با بیان اینکه امسال مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از طرف آیسسکو انتخاب شده است، بیان کرد: این موضوع موقعیت مشهد را به دیپلماسی فرهنگی و فراتر از آن تبدیل کرد.
captcha