اقتصاد مقاومتی و مصرف کالای دانش‌بنیان/ تولیدکنندگان اعتمادسازی کنند
کد خبر: 3587680
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳

اقتصاد مقاومتی و مصرف کالای دانش‌بنیان/ تولیدکنندگان اعتمادسازی کنند

گروه شهرستان‌ها: فرماندار خلیل‌آباد با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی زمانی تحقق پیدا می‌کند که مصرف کالای دانش‌بنیان داخلی مورد توجه قرار گیرد، گفت: تولیدکنندگان برای رسیدن به اعتماد نزد مردم، باید به ارائه کالای با کیفیت و استاندارد توجه ویژه‌ای داشته باشند.

مجتبی شاکری، فرماندار خلیل‌آباد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را با اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که فرمان آن توسط رهبر معظم انقلاب صادر شده، قابل حل دانست.
استفاده از ظرفیت‌های مردمی در تحقق اقتصاد مقاومتی
وی با اعلام اینکه نقش مردم در زمینه خلق اقتصاد مقاومتی بسیار مهم و محوری است، عنوان کرد: اگر بتوان ظرفیت‌های مردمی را در این راه به کار بست، بسیاری از مسائل حل خواهد شد.
شاکری با اشاره به اینکه با اجرای طرح‌های اقتصادی شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه خواهیم بود، حمایت از کار و تولید ایرانی را یکی از مؤلفه‌های حیاتی در تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و اظهار کرد: یکی از راه‌های مهم در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تأکید بر تولید داخل و حمایت از سرمایه‌گذاران بخش‌های تولیدی است.
وی در ادامه با بیان اینکه با ابلاغ «سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» توسط مقام معظم رهبری و برنامه‌ریزی‌ برای اصلاح الگوی مصرف، «مصرف کالای داخلی» اهمیت دو چندانی پیدا کرده و  یکی از ابعاد مشارکت عموم مردم در پیشرفت اقتصادی در نظر گرفته شده است، گفت: حمایت از تولیدات داخلی و افزایش فرهنگ استفاده بهینه از کالاهای داخلی زمینه‌ساز اقتصاد مقاومتی است.
اقتصاد مقاومتی؛ تکیه بر ظرفیت‌ها برای رشد و توسعه کشور
فرماندار خلیل‌آباد با اشاره به اینکه زمانی می‌توانیم به توسعه پایدار برسیم که روند تولید و مصرف در کشور را با آگاهی‌بخشی و هوشیار کردن ذهن مردم درخصوص ابعاد مختلف مصرف کالای ایرانی به بهترین شکل ممکن هدایت، نظارت و مدیریت کنیم، افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای مصرف نکردن نیست بلکه تکیه بر ظرفیت‌ها و استعدادها برای رشد و توسعه کشور است.
وی با بیان اینکه سهم مردم در اقتصاد مقاومتی مصرف کالای داخلی است، اظهار کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی به مشارکت همگانی نیاز دارد؛ در این رابطه تولیدکنندگان داخلی نیز باید با ارتقای کیفیت محصولات و تولیدات خود و همچنین ارائه قیمت مناسب، رضایت خریداران و مصرف‌کنندگان را جلب کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه نیروی انسانی کارآمد و مصرف کالای ایرانی از ارکان اساسی اقتصاد مقاومتی است و کار و سرمایه از مؤلفه‌های بهره‌وری محسوب می‌شود، باید برای افزایش تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی موانع موجود برطرف شود.
فرماندار خلیل‌آباد با اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر استفاده حداکثری بر محصولات باکیفیت داخلی و استفاده از کالای دانش بنیان ایرانی تدوین شده است، گفت: ایجاد شرایط و فضای مناسب و ترویج و فرهنگ‌سازی در عرصه فضای مجازی می‌تواند برنامه‌های اقتصاد دانش‌بنیان و پیرو آن اقتصاد مقاومتی را محقق کند.
اقتصاد مقاومتی و مصرف کالای دانش‌بنیان
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی زمانی تحقق پیدا می‌کند که مصرف کالای دانش‌بنیان داخلی مورد توجه قرار گیرد، گفت: تولیدکنندگان برای رسیدن به اعتماد نزد مردم، باید به ارائه کالای با کیفیت و استاندارد توجه ویژه‌ای داشته باشند.
شاکری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی ارتباط متقابلی با تغییر الگو و سبک زندگی مردم داشته و در این رابطه زنان نقش کلیدی دارند، گفت: زنان در خانواده در زمینه تحقق سبک زندگی ایرانی و اسلامی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه کالای مصرفی خانوار و انتخاب اجناس ایرانی بر عهده زنان است که تمام این مسائل بر اقتصاد کشور تأثیر دارد، عنوان کرد: اگر از هدررفت انرژی در کشور صحبت می‌کنیم این معضل در صنایع، ادارات و خانه‌ها شکل می‌گیرد که عنصر اصلی آن افراد هستند و با مصرف بهینه می‌توانند به اقتصاد کشور کمک کنند.
ضرورت فرهنگ‌سازی برای خرید کالاهای با کیفیت ایرانی
فرماندار خلیل‌آباد بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای خرید کالاهای باکیفیت ایرانی تأکید کرد و افزود: کاهش واردات، هدایت ارز به سمت کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه، تقویت فرهنگ خودباوری، اتکا به تولیدات داخلی، کمک به  چرخه تولید، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش کیفیت کالاهای داخلی به علت رقابت در تولید از جمله مزایای مصرف کالای ایرانی است.
شاکری، افزایش زمینه استقلال اقتصادی، تقویت روحیه مقاومت در برابر دشمن، جلوگیری از ترویج کالاهای نامناسب با فرهنگ ایرانی، ‌شکوفایی زنجیره تولید از دیگر دستاوردهای مصرف کالای ایرانی دانست که به صادرات غیر نفتی نیز کمک می‌کند.
captcha