لغو کنگره «عالم واقف» در لرستان
کد خبر: 3574267
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳

لغو کنگره «عالم واقف» در لرستان

گروه فرهنگی: کنگره «عالم واقف» که قرار بود یازدهم اسفندماه امسال با محوریت آیت‌الله مهدی قاضی خرم‌آبادی در لرستان برگزار ‎شود به‌دلیل مخالفت خانواده مرحوم قاضی با برگزاری این کنگره، لغو شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد عباس‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، از لغو کنگره «عالم واقف» خبر داد و گفت: این کنگره استانی عالم واقف قرار بود یازدهم اسفندماه امسال با محوریت آیت‌الله مهدی قاضی خرم‌آبادی در لرستان برگزار شود که بنا به‌دلایلی این کنگره لغو شد.
عباس‌زاده به ارسال مقالات از سراسر کشور به دبیرخانه این کنگره در اوقاف لرستان و حوزه علمیه قم اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه خانواده مرحوم قاضی با برگزاری این کنگره مخالف بودند و اعتراض خود را به سازمان اوقاف و امور خیریه منعکس کرده که به این دلیل کنگره را لغو کردیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان ضمن تقدیر از ارسال کنندگان مقالات به دبیرخانه کنگره، گفت: اوقاف لرستان هماهنگی‎های لازم برای برگزاری این کنگره استانی را داشت و طی سال‌های گذشته نیز شاهد این کنگره با محوریت‌های مختلف بودیم اما امسال در برگزاری این کنگره با مشکل مواجه شدیم و متاسفانه امسال کنگره عالم واقف را نداشتیم.
یادآور می‌شود، موضوعاتی از قبیل «وقف از دیدگاه قرآن و عترت»، «نقش وقف در رفع مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی»، «وقف و اقتصاد مقاومتی»، «خدمات برجسته عالم واقف آیت‌الله قاضی خرم‌آبادی در امورات خیر»، «خدمات ارزنده آیت‌الله قاضی قبل و بعد از انقلاب در خدمت به انقلاب»، «ارائه راهکارهای نوین با رعایت شرع و قانون در بهره‌برداری از موقوفات در سطح ملی و استانی» برای کنگره عالم واقف تعیین شده بود.
نگاهی به زندگی‎نامه آیت‌الله قاضی خرم‌آبادی
مرحوم آيت‌الله مهدی قاضی در سال 1306 هجری شمسی در خانواده‌ای مذهبی در خرم‌آباد متولد شد پدرش مرحوم آقارضا قاضی از معتمدين و افراد بسيار خير شهر خرم‌آباد بود كه كمك‌ها و مساعدت‌های ايشان در سال‌های قحطی و كمبود ارزاق به اقشار مستمند در بين معتمدين خرم‌آباد مشهور است.
وی از نخستين گروه طلاب خرم‌آباد بود كه برای فراگيری علوم دينی به حوزه علميه قم رفت. وی از شاگردان امام خمينی(ره) و مرحوم آيت‌الله كمالوند و ديگر مراجع و علمای فرزانه قم بود كه پس از اقامت در شهر قم به همراه مرحوم كمالوند به زادگاه خود بازگشت و ايشان را در تشكيل و بنيان حوزه كماليه خرم‌آباد ياری رساند.
وی پس از رحلت مرحوم كمالوند سرپرستی حوزه علميه خرم‌آباد را برعهده گرفت و منشأ خدمات فرهنگی، دينی، علمی و اجتماعی در اين ديار شد.
آيت‌الله مهدی قاضی، از ياران نزديك امام خمينی(ره) بود و در مبارزات سياسی پيش‌از انقلاب به رهبری امام راحل(ره) نقش قابل توجهی داشت به‌نحوی كه بارها مورد تعقيب ساواك قرار گرفت و مدتی در زندان به سر برد. وی در سال‌های خفقان و حكومت پليسی شاه، نماينده امام در خرم‌آباد بود، دعوت شخصيت‌های مذهبی از جمله آيت‌الله مطهری، فلسفی، خزعلی، مؤمنی، هاشمی‌نژاد، مدنی، مكارم شيرازی، جعفرسبحانی و ده‌ها شخصيت و سخنران به لرستان تنها شمه‌ای از مبارزات مذهبی ايشان به‌شمار می‌رود.
قاضی خرم‌آبادی پس از پيروزی انقلاب اسلامی به عضويت شورای عالی قضايی درآمد و به‌عنوان معاون اين شورا خدمات ارزنده‌ای به نظام جمهوری اسلامی داشت.آيت‌الله قاضی مؤسس مدرسه عالی قضايی قم بود و تا زمان رحلت رياست اين دانشگاه را عهده‌دار بود و با تربيت فضای فرهيخته خدمات ارزشمندی از خود به يادگار گذاشت.
وی در لرستان منشأ خدمات ارزنده‌ای بود كه ازجمله آنها می‌توان به ايجاد اولين كارخانه برق در خرم‌آباد، ايجاد كاركانه گچ، ايجاد كارخانه جوجه‌كشی ماشينی، احداث محله بزرگ قاضی‌آباد و ايجاد آن با اصول و ضوابط نوين شهرسازی و فراهم نمودن خانه و سرپناه برای اقشار متوسط جامعه با شرايط سهل و آسان اشاره کرد که این فعاليت‌ها زمينه ارتباط دائمی ايشان با اكثر اقشار خرم‌آباد را فراهم كرد. تأسيس دبيرستان ملی ـ مذهبی پسرانه علوی در قاضی‌آباد، تأسيس و يا كمك به تأسيس ده‌ها مسجد و كارهای عام‌المنفعه ديگر در سطح شهر خرم‌آباد و روستاهای اطراف خرم‌آباد ازجمله فعاليت‌های قبل از انقلاب ايشان است.
وی در سال 1359 با همكاری جامعه مدرسين حوزه علميه قم و به‌خصوص تأكيد آيت‌الله دكتر بهشتی و شهيد قدوسی، مبادرت به امر تأسيس مدرسه عالی قضايی و تربيتی طلاب قم همت گماشت. اين عالم برجسته سرانجام دريكم آذرماه سال 1388 هجری شمسی به علت كهولت سن و بيماری دار فانی را وداع گفت.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۱/۲۷ - ۱۳:۳۸
0
1
سلام
خب چرا از اولش به خانواده ی ایشون نگفتید
شما که نمیتونید یه کنکره برگزار کنید چرا فراخوان مفاله میدید
captcha