چالش‌هایی که فقدان دستگاه متولی هماهنگی فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها رقم می‌‌زند
کد خبر: 3568276
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶
با رابطان استانی فراکسیون قرآن/ سعیدی مطرح کرد:

چالش‌هایی که فقدان دستگاه متولی هماهنگی فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها رقم می‌‌زند

گروه سیاسی: رابط فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس در استان آذربایجان شرقی با اشاره به نبود دستگاه هماهنگ‌کننده فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها گفت: علی‌رغم فعالیت‌های زیادی که دستگاه‌های مختلف در حوزه قرآنی انجام می‌دهند اما نبود یک دستگاه متولی هماهنگ‌کننده باعث بروز مشکلاتی شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در دور جدید فعالیت خود در مجلس دهم تلاش کرده نظارت بر فعالیت‌های قرآنی کشور و رصد مشکلات، معضلات و موانع پیش روی فعالیت‌ها و برنامه‌های این حوزه را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهد از این رو پیشنهادی مبنی بر انتخاب یکی از نمایندگان مجامع استانی به عنوان رابط این فراکسیون جهت بررسی وضعیت امور قرآنی استان‌ها مطرح و دنبال شده است.
رابطان استانی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس با معرفی مجامع استانی تعیین شده‌اند، تا در زمان حضور در حوزه‌های انتخابی خود، مأموریت‌های محول‌شده از سوی فراکسیون را پیگیری کنند.
در اهداف تعیین رابط‌های استانی این فراکسیون عنوان شده است که کثرت فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها نیاز به نگاه ویژه‌ای دارد لذا از هر استان نماینده‌ای به عنوان رابط بین فراکسیون و استان مذکور معرفی می‌شود تا مشکلات و مسائل حوزه قرآنی از نزدیک بررسی و به فراکسیون منعکس شود.
با توجه به مشکلات عدیده مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها به ویژه استان‌های محروم در حوزه فعالیت‌های قرآنی، وجود یک رابط استانی برای انعکاس مطالبات و نیازهای اساسی می‌تواند مسیر را برای بهبود وضعیت این حوزه و رضایتمندی فعالان قرآنی هموار کند، اما تحقق این موضوع زمانی میسر خواهد شد که رابطان استانی در کنار مشغله‌هایی که در حوزه‌های مختلف نمایندگی ملت بر عهده دارند بتوانند زمان مناسبی را برای رسیدگی به وضعیت فعالیت‌های قرآنی اختصاص دهند.
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با توجه به رسالت ذاتی خود، بنا دارد با گفت‌وگو با هر یک رابطان استانی اقدامات و هماهنگی‌های صورت گرفته در استان‌ها را مورد بررسی قرار دهد.
محمداسماعیل سعیدی، رابط فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس در استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایکنا در مورد مشکلات این استان در زمینه فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد: مشکل اساسی در حوزه فعالیت‌های قرآنی این است که دستگاه‌های مختلفی متولی امور هستند و یک دستگاه اصلی برای هماهنگی و ارتباط بین بخش‌های مختلف نداریم که این مشکل سراسری است و در استان ما هم این مسئله وجود دارد.
وی افزود: دستگاه‌های مختلف در حوزه قرآنی فعالیت می‌کنند منتها مجموعه‌ای که حرف آخر را بزند و یا بتواند تمامی فعالیت‌ها را هدف‌گذاری، سامان‌دهی و مدیریت کند وجود ندارد که این نقص و ضعف در حوزه قرآنی است و همین عامل باعث شده که فعالیت‌های قرآنی در طول این سال‌ها با فراز و فرودهایی روبرو شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین گفت: نکته بعدی اینکه ما در ارتباط با توسعه و تعمیم تفکر و فرهنگ قرآنی در جامعه نتوانسته‌ایم همگام با اهداف انقلاب اسلامی پیش برویم؛ اگر تفکر و فرهنگ قرآنی واقعاً نقش اصلی را در جامعه ایفا می‌کرد، بسیاری از آسیب‌ها و معضلاتی که گرفتار آن هستیم را نمی‌داشتیم.
وی اظهار کرد: دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی مثل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی هر کدام فعالیت‌های جداگانه‌ای در زمینه قرآنی انجام می‌دهند اما ما با توجه به اینکه استان آذربایجان شرقی یکی از خاستگاه‌های حکومت شیعی در ایران بوده، انتظار می‌رفت فعالیت‌های قرآنی بیش از این باشد.
رابط فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس در استان آذربایجان شرقی افزود: البته دستگاه‌ها و نهادهای مختلف تلاش خود را برای توسعه فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهند اما مشکل اصلی اعتبارات، امکانات، هزینه‌ها و پشتیبانی‌های محدودی است که در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد و همین امر باعث بروز مشکلاتی شده است.
سعیدی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور فعالان فرهنگی و قرآنی استان آذربایجان شرقی گفت: در این جلسه مدیران دستگاه‌ها صحبت کردند و مشکلات خود را مطرح کردند که بیشترین گله‌مندی آنها موضوع اعتبارات و امکانات محدود استان بود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا توزیع اعتبارات بر اساس فعالیت‌های هر استان صورت می‌گیرد؟ گفت: برای توزیع اعتبارات باید شاخص‌هایی تعریف شود و همه نسبت به آن پایبند باشند اما متأسفانه هر کسی بیشتر چانه‌زنی کند، اعتبارات بیشتری دریافت می‌کند که این مسئله روال شده و کار غلطی است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه باید توزیع اعتبارات مبنای منظمی داشته باشد، اظهار کرد: ما باید منابع را تقویت کنیم و انسجام بیشتری به نحوه توزیع اعتبارات بدهیم؛ از سوی دیگر لازم است دستگاه‌های دولتی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی به سمت تقویت مجموعه‌های مردم‌نهاد بروند و کم‌تر تصدی‌گری کنند.
وی در پایان با مثبت ارزیابی‌کردن حضور نماینده مجامع استانی در جلسات فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس، تأکید کرد: قطعا در جلسات آینده مسائل و مشکلاتی که در حوزه انتخابیه بنده در حوزه فعالیت‌های قرآنی وجود دارد را منعکس خواهم کرد.
captcha