رکوردشکنی بودجه قرآنی 96 با کاهش 50 درصدی
کد خبر: 3558266
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳

رکوردشکنی بودجه قرآنی 96 با کاهش 50 درصدی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به وضعیت اعتبارات قرآنی، گفت: در بودجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی برای سال آینده که هم‌اکنون مراحل تصویب خود را طی می‌کند، شاهد کاهش 50 درصدی اعتبارات قرآنی هستیم که یک نوع رکوردشکنی در زمینه کاهش اعتبارات قرآنی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدمحمود مرویان‌حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، شامگاه 11 دی‌ماه در مراسم رونمایی از کتاب «هنر تجوید و مفاهیم قرآن» در مهدیه مشهد با اشاره به اهمیت و جایگاه محافل قرآنی، بیان کرد: امروز افرادی که در محافل قرآنی شرکت می‌کنند از آسیب‌های اجتماعی دور بوده و فضای زندان‌ها و کلانتری‌ها از وجود این افراد خالی است. 
وی با بیان اینکه محافل قرآنی علاوه بر گره‌زدن دل و جان ایمانی افراد و ایجاد فضای معنوی، گروه‌های ایمانی را با حضور جوانان، مردان و زنان قرآنی تشکیل می‌دهد، ادامه داد: هم‌اکنون ما بیش از پنج هزار مؤسسه و تشکل قرآنی در کشور داریم و همه به فعالیت‌های مختلف قرآنی مشغول هستند، لذا محافل و جلسات قرآن، مدخل ورودی همه این فعالیت‌ها است.
حجت‌الاسلام مرویان‌حسینی ضمن اشاره به تأثیرات فراوان جلسات قرآن در عرصه فعالیت‌های قرآنی اضافه کرد: امروز به برکت جلسات قرآن و آموزش اساتید، در زمینه‌های مختلف قرآن شاهد گسترش تعداد اساتید بین‌المللی هستیم به طوری که برخلاف دهه‌های گذشته، این اساتید قرآن ایرانی هستند که گوی سبقت را از سایر اساتید قرآن کشورهای اسلامی ربوده‌اند.
تشکیل حلقه‌های قرآنی برای گسترش اسلام توسط پیامبر(ص)
وی با بیان اینکه پیامبر(ص) نیز از حلقه‌های قرآنی برای ترویج اسلام میان مردم استفاده می‌کرد، افزود: ائمه اطهار(ع) نیز آن‌گونه که از روایات به ما رسیده است با صوت خوش قرآن را تلاوت می‌کردند به‌گونه‌ای که در برخی روایات آمده است در زمان تلاوت قرآن توسط امام سجاد(ع)، رهگذران کوچه و بازار برای شنیدین صوت زیبای ایشان مدت‌ها در جای خود ثابت می‌ماندند.
انس با قرآن، مدخل توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه
حجت‌الاسلام مرویان‌حسینی با تأکید بر ترقیب خانواده‌ها برای شرکت فرزندان خود در محافل قرآنی ادامه داد: تلاوت دروازه‌ای به سوی انس با قرآن محسوب می‌شود و انس با کلام وحی نیز مدخلی برای توسعه فرهنگ قرآنی در سطح جامعه است، زیرا این فرهنگ و اخلاق قرآنی است که در سطح جامعه نظام‌سازی قرآنی ایجاد می‌کند.
محافل قرآن مردمی، زمینه طبیعی قرآن‌گستری
وی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به محافل قرآنی مردمی، بیان کرد: ما باید توجه جدی‌تری به محافل و جلسات قرآن مردمی داشته باشیم، زیرا این جلسات بستر طبیعی نهضت قرآن‌گستری در سطح جامعه به شمار می‌روند.
آموزش قرآن باید مانند یک رشته تخصصی مورد توجه قرار گیرد
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: نهادها و سازمان‌های مختلف در جهت آموزش قرآن تلاش‌های زیادی کرده‌اند اما باید فضا به‌گونه‌ای باشد که آموزش قرآن نیز مانند سایر رشته‌ها به صورت یک تخصص مورد نظر قرار گیرد و ما شاهد این مسئله نباشیم که فرزندان ما پس از 12 سال تحصیل در مدارس، توان روخوانی صحیح عبارات قرآنی را نداشته باشند.
حجت‌الاسلام مرویان‌حسینی اضافه کرد: برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه باید اقداماتی صورت گیرد که از جمله آنها می‌توان به تجلیل و تقدیر از قهرمانان قرآنی و پخش تلاوت‌های آنان در رسانه ملی اشاره کرد، البته در مراسم‌های مذهبی و جلسات هیئات مذهبی نیز باید از تلاوت‌های ناب مجلسی این افراد استفاده شود.
چهار عنصر لازم برای فعالیت قرآنی در جامعه
وی با اشاره به چهار عنصر لازم برای فعالیت قرآنی در جامعه، اظهار کرد: ساختار، برنامه، نیروی انسانی و اعتبارات، چهار عنصر مهم در زمینه فعالیت قرآنی به شمار می‌رود که در زمینه نیروی انسانی باید اساتید قرآن به پروش نسل قرآنی همت گمارند و در جهت تربیت عناصر غیور و انقلابی تلاش کنند.
حجت‌الاسلام مرویان‌حسینی با اشاره به وضعیت اعتبارات قرآنی، ادامه داد: سال 93، حدود 200 میلیارد تومان اعتبار برای بخش‌های قرآنی در نظر گرفته شد، ولی چیزی از آن مبلغ تخصیص پیدا نکرد و در سال جاری نیز کمتر از 40 درصد اعتبارات قرآنی به مرحله اجرا رسیده است، همچنین در بودجه پیشنهادی سال آینده نیز شاهد کاهش 50 درصدی اعتبارات قرآنی هستیم.
رکوردشکنی بودجه قرآنی 96 با کاهش 50 درصدی
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه توضیح وضعیت اعتبارات قرآنی، گفت: بودجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی برای سال آینده که هم‌اکنون مراحل تصویب خود را طی می‌کند با کاهش 50 درصدی میزان اعتبارات قرآنی همراه است که این یک نوع رکورداری در زمینه کاهش اعتبارات قرآنی به حساب می‌آید.
وی با اشاره به اهمیت توجه به آثار و تألیفات قرآنی، اضافه کرد: اگر جامعه قرآنی می‌خواهیم، باید به ترویج فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه توجه داشته باشیم و در ساحت قرآن قرار بگیریم و در این مسیر تلاش کنیم تا قرآن نیز اثر خود را در جامعه و نسل ما بگذارد، البته این نکته باعث خرسندی جامعه قرآنی است که رهبر معظم انقلاب همیشه و در همه زمان، پشتیبان و مروج فعالیت‌های قرآنی در کشور هستند.
captcha