اعتبارات قرآنی و فرهنگی سه برابر اعتبارات سینما و بخش هنر است
کد خبر: 3557908
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰

اعتبارات قرآنی و فرهنگی سه برابر اعتبارات سینما و بخش هنر است

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رشد ۲ برابری اعتبارات این وزارتخانه در سه سال گذشته گفت: اعتبارات قرآنی و فرهنگی سه برابر اعتبارات سینما و بخش هنر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شبستان نوشت: علی اصغر کاراندیش در جمع انجمن های هنری، ادبی و قرآنی قزوین بیان کرد: 15 پروژه برای 15 استان در قالب طرح مجتمع تالار شهر آغاز شد که برخی تکمیل شدند و برخی مانند تالار شهر قزوین به مشکلاتی برخورده است.
وی ادامه داد: پروژه تالار شهر قزوین تنها 11 درصد پیشرفت داشته است، این پروژه در قزوین ابتدا ملی بوده ولی بعد استانی می شود و اختلافاتی بین مدیر و ذی حسابی موجب بازگشت پول به مرکز می شود که امسال 4 میلیارد و 700 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته که حدود یک میلیارد و 400 میلیون تومان بدهی پیمانکار است و باقی برای شروع دوباره پروژه هزینه می شود؛البته سال آینده اعتبارات بیشتری داده می شود تا پروژه تکمیل و نیاز شهرستان از این حیث مرتفع شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در تالار شهر تمام فضاهای مورد نیاز انجمن های هنری از جمله سالن تئاتر، گالری و مکان استقرار انجمن ها دیده شده و نیاز اهالی فرهنگ و هنر را مرتفع می کند.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر 47 هزار نفر در صندوق اعتباری هنر عضو هستند که برخی از سازمان یا ارگان دیگری بیمه هستند و تنها از مزایای دیگر صندوق استفاده می کنند؛ نزدیک به ١٩ هزار نفر بیمه تأمین اجتماعی هستند که بر اساس قانون، بیمه آنها پرداخت می شود و از مزایای بیمه استفاده می کنند و این افزاد تفاوتی با بیمه شدگان دیگر ندارند.
کاراندیش اعلام کرد: در سال 95-94 بودجه صندوق اعتباری هنر به 2 برابر افزایش یافت،12 هزار و 500 نفر بیمه تکمیلی شدند که مانند بیمه تکمیلی وزارتخانه هستند یعنی سقف پرداخت هزینه درمان توسط بیمه 30 میلیون تومان است، تعدادی هنرمند هم در نوبت بیمه داریم که به دلیل بدهی که در حال حاضر حدود 40 میلیارد تومان رسیده است کاری نمی توانستیم بکنیم.
وی توضیح داد: خبرنگاران به دلیل اینکه عضو بیمه صندوق هنرمندان بودند از مزایای بیمه خبرنگاری استفاده نمی کردند، اینها را جدا کردیم و اعتبار به معاونت مطبوعاتی در این خصوص داده شده است؛ اوایل بهمن خبرهای خوشی در بحث بیمه هنرمندان شنیده می شود، صندوق هنرمندان تا سقف تعیین شده هزینه درمانی بیمه شدگان را پرداخت می کند اما معاونت مدیریت توسعه و منابع وزارتخانه هزینه درمانی اهالی فرهنگ و هنر را که بیماری صعب العلاج دارند و بیمه تکمیلی آنها را تامین نمی کند را پرداخت می کند.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بیمه خبرنگاران تصریح کرد: خبرنگاران به دلیل اینکه عضو بیمه صندوق هنرمندان بودند از مزایای بیمه خبرنگاری استفاده نمی کردند که برای جدا کردن آن ها اعتباری به معاونت مطبوعاتی به منظور تأمین بیمه دادیم؛ این معاونت از اعتبار خود و اعتباری که ما به آنها تزریق کردیم موظف به بیمه خبرنگاران در قالب خود نشریات بود تا این افراد به عنوان خبرنگار بیمه شوند و از مزایای بیمه خبرنگاری استفاده کنند و نشریاتی که کمتر از ٥ خبرنگار دارند طبق قانون کار معاف از پرداخت حق بیمه شدند.
وی عنوان کرد: اعتبارات وزارتخانه در این سه سال گذشته با وجود اینکه دولت اعتبارات درآمدی ضعیفی داشت، 2 برابر کردیم در حالی که چندین سال ثابت بود؛ در سال جاری 43 میلیارد تومان اضافه کردیم که  194 میلیارد تومان و برای سال 96 به 214 میلیارد تومان افزایش یافت. کاراندیش تأکید کرد: ٢٣ هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور فعالیت می‌کنند و  اعتبارات قرآنی و فرهنگی سه برابر اعتبارات سینما و بخش هنر است.
وی خاطر نشان کرد: سه سال پیش 300 موسسه ثبت شده بود که در حال حاضر به یک هزار موسسه افزایش یافته و 200 موسسه از معاونت قرآنی خدمات می گیرد اما 2 سال است که 200 میلیارد تومان اعتباری که برای این موسسات در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده به آن تخصیص ندادند و ما هم معترض بودیم که سال جاری 25 میلیارد تومان تخصیص داده شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه یارانه کتاب در این سه سال شفاف سازی شده است، اظهار داشت: در این مدت  یارانه روزنامه دولتی قطع و این مبلغ را به روزنامه های غیر دولتی تزریق شد، همچنین یارانه مطبوعات استان های محروم سه برابر شد.
وی افزود: مجوز زیاد دادن به نشریات افتخار نیست، اما چون چند سال گذشته محدودیت هایی برای برخی افراد قائل شده بودند، در این سه سال به آنان مجوز دادیم اما اکنون سخت گیری می کنیم تا تبعات منفی آن بیشتر نشود.
کاراندیش در خصوص سینما گفت: در شش ماه اول سال 92 فروش سینما 11 میلیارد تومان بود و  در شش ماهه اول امسال  115 میلیارد تومان است که بخشی از این مبلغ به افزایش قیمت بلیط باز می گردد ولی این افزایش ١٠ برابری نشان از گرایش مردم به سینما بوده و این نشان از اقدامات خوبی است که در حوزه سینمایی شده است.
وی خاطر نشان کرد: سال گذشته جشنواره فیلم فجر برگزار شد و در سال جاری تصیمیم گرفته شده که در همه استان های کشور جشنواره فیلم فجر برگزار شود و اعتبار آن هم تأمین شده است که این کار دیگری است که در حوزه سینمایی کردیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در برگزاری جشنواره ها و مراسم ها سعی شده که به سمت واگذاری اجرای این جشنواره ها به خود اهالی مربوطه پیش برویم، از این رو سال 93 در نمایشگاه کتاب 17 میلیارد تومان هزینه کردیم، در سال دوم بخشی به ناشران واگذار شد و ما 12 میلیارد هزینه کردیم و در سال 95 هزینه ما به هفت میلیارد کاهش یافت و در سایر نمایشگاه ها هم همین اتفاق رخ داد.
وی با بیان این مطلب که با توجه به اینکه که گروه های مرجع در تهران هستند بیش از 80 درصد اعتبار ملی ما در تهران هزینه می شود، عنوان کرد: به منطور افزایش اعتبار ملی استان ها 20 درصد از بودجه معاونت های مختلف را بلوکه کردیم و از آنها خواستیم که درخواست کنند این مبلغ برای چه برنامه ای به کدام استان داده شود و با این کار بر اساس آمار تا 35 درصد از اعتبارات برخی از معاونت ها به استان ها تزریق شده که در این بین معاونت فرهنگی از همه بهتر عمل کرده است.
کاراندیش تصریح کرد: سال آینده  9 هزار و 100 میلیون تومان بودجه در لایحه دولت برای حوزه فرهنگ آمده است از این مبلغ یک هزار و 144 میلیارد تومان برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، یعنی حدود 20 درصد از اعتبار فرهنگی تعلق می گیرد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان ها تابعه که هرکدام خودشان تشکیلات گستره ای دارند و باید پاسخگوی همه باشند و مابقی بودجه دولتی به نهادهای دولتی و غیردولتی اختصاص می یابد که درمورد فعالیت شان پاسخگو نیستند.
وی اضافه کرد: این وزارت خانه حوزه گسترده دارای شش معاونت و دستگاه های تابعه مانند حج و زیارت، اوقاف، نهاد کتابخانه ها، سازمان فرهنگ و ارتباطات با 80 رایزن فرهنگی در خارج از کشور و خبرگزاری جمهوری اسلامی است.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: به نظر ما این گونه نمی شود کار فرهنگی کرد و باید از بودجه استفاده بهینه و درستی داشته باشیم؛ به گفته رهبری فرهنگ زیرساخت توسعه در تمام حوزه ها است و تعدد نهادهای فرهنگی درست نیست و باید ستادی برای هماهنگی آن ها به وجود آید.
 وی یادآور شد: بخش عمده ای از مشکلات به پراکندگی حوزه فرهنگ باز می گردد که اگر بخواهیم مسئله فرهنگ در کشور درست شود باید مرکز هماهنگی فعالیت های فرهنگی ایجاد شود.
captcha