سنت‌شکنی در ردیف اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی با کاهش پنجاه درصدی
کد خبر: 3550830
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
لایحه بودجه 96 در بوته نقد/ 1

سنت‌شکنی در ردیف اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی با کاهش پنجاه درصدی

گروه سیاسی: لایحه بودجه سال 1396 امروز در حالی از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد که اعتبار پیش‌بینی شده برای شورای توسعه فرهنگ قرآنی نسبت به سال گذشته با کاهش پنچاه درصدی روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، لایحه بودجه 1396 امروز، یک‌شنبه، 14 آذرماه از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.
در حالی که اعتبارات مربوط به شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی سال‌های اخیر به صورت تقریبا ثابت 2000 میلیارد ریال عنوان می‌شد و از سوی نمایندگان مجلس به تصویب می‌رسید اما این ردیف امسال با کاهش پنجاه درصدی از سوی دولت روبرو شده است.
دولت ذیل اعتبارات ردیف‌های متفرقه در جدول شماره 9، به موضوع اعتبارات موضوع اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرده که مبلغ 1000.000 میلیون ریال (100 میلیارد تومان) به این ردیف اختصاص داده شده است.
از سال ۸۹ موضوع اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بودجه‌های سالیانه از سوی دولت و مجلس مطرح شده و برای اولین بار در دولت نهم موضوع نیم‌درصد از اعتبارات اجرایی کشور به موضوع اجرای شورای توسعه فرهنگ قرآنی تخصیص پیدا کرد.
پس از گذشت چند دوره، به دلیل عدم شفافیت اعتبار نیم‌درصدی، مبلغ مشخصی را برای این ردیف پیش‌بینی کردند که طبق سنت هر ساله، ۲ هزار میلیارد ریال رقمی بود که به صورت تکراری در لوایح مشاهده می‌شد. امسال دولت سنت تکرار را شکسته و ترجیح داده با کاهشی پنجاه درصدی تنوعی در این ردیف به وجود بیاورد.
اقدام قابل تقدیر دولت در این ردیف درج عبارت «از طریق صندوق توسعه فرهنگی قرآنی» است که سال‌هاست دغدغه جامعه قرآنی بوده است.
باید دید نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضای کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآن، عترت و مجلس شورای اسلامی چه واکنش نسبت به کاهش اعتبارات این خواهند داشت.
captcha