دولت به‌دنبال تحقق هر چه بیشتر اهداف اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 3539947
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱

دولت به‌دنبال تحقق هر چه بیشتر اهداف اقتصاد مقاومتی است

گروه اقتصادی: معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: یکی از برنامه‌ها و اهداف دولت تدبیر و امید ادامه تحقق هر چه بیشتر برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است، به عقیده بنده یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اقتصاد، درون‌نگر و درون‌زا بودن در عین برون‌زا و برون‌نگر بودن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور، در نشست هم‌اندیشی هم استانی‌های مقیم خارج از کشور و علاقه مندان به سرمایه گذاری در استان که شامگاه  گذشته، اول آبان‌ماه  در تالار نور هتل امیرکبیر برگزار شد با بیان اینکه استان مرکزی با وجود جغرافیای کوچکی که در سطح کشور دارد داری جمعیت کثیری از مشاهیر است گفت: خدمات مشاهیر استان مرکزی در سطح منطقه و جهان زبانزد خاص و عام است.
وی ادامه داد: در بین تمام ظرفیت‌های استان مرکزی مهمترین و شاخص‌ترین ظرفیت آن وجود مشاهیر است، این مشاهیر در تمام عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، فقهی و علوم دینی و ایدئولوژیک نام‌آور هستند، در بین این مشاهیر  نام امام خمینی(ره) بر تارک تاریخ ایران می‎درخشد.
شریعتمداری تصریح کرد: استان مرکزی و اهالی آن در تمام عرصه‌های تولید،  کسب و کار و…  نه تنها در کشور بلکه در جهان مؤثر و موفق عمل کرده است.
معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه هر ساله در دانشگاه‌های  استان مرکزی بالای 3 هزار عنوان پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دفاع می‌شود گفت: این آمار نشان از پویایی و علم محور بودن این استان دارد باید این موقعیت علمی در استان را قدر دانست زیرا مهمترین عامل  پیشرفت استان مرکزی علم محور بودن آن است.
شریعتمداری با بیان اینکه کشور ما از لحاظ نیروی انسانی دارای جایگاه مطلوبی است گفت: نیروی جوان خلاق یکی ازظرفیت‌های ایران به شمار می‌رود که به سمت علم آموزی گرایش دارند.
معاون اجرایی رئیس جمهور بیان کرد: موقعیت جغرافیای کشور ما طوری است که با 7 کشور منطقه از طریق زمینی ارتباط دارد که جمعیت این کشورها بالغ بر 430 میلیون نفر است که طی  گزارش‌های بین‌المللی افزایش 5 درصدی مصرف آنها تا سال 2035 قطعی است که چنین نیازی در اطراف ایران این امکان را فراهم می‌کند که برای فعالیت‌های گوناگون سرمایه‌گذاری مناسب و سودآوری داشته باشیم.
وی ادامه داد: کشور ما بعد از اجرای برجام فضای جدیدی را تجربه می‌کند که خوشبختانه توانستیم به حقوق واقعی  خود دست پیدا کنیم و شرایط را به سمتی جلو بریم  که کار و تولید در کشور افزایش یافته و اقتصاد مقاومتی را تحقق دهیم.  شریعتمداری با بیان اینکه یکی از برنامه‌ها و اهداف دولت ادامه تحقق هر چه بیشتر برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است گفت:  در جامعه دانشگاهی ایران درباره مشخصه‌های اقتصاد مقاومتی  سخنان فراوانی گفته می‌شود که به عقیده من  یکی از مهمترین ویژگی‌های این اقتصاد، درون نگر بودن و درون زا بودن آن در عین برون‌زا بودن و برون‌نگر بودن است.
معاون اجرایی رئیس جمهور در ادامه گفت: نقش درون‌نگری و برون‌زایی اقتصاد به این معنا است که کشور را بر مبنای تولید رقابتی بسازیم، از صادرات مواد خام جلوگیری و محصولات داخل را پردازش  کرده و ارزش افزوده بسیاری را برای کشور رقم بزنیم.
وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید تلاش دارد  با تکیه بر توان داخلی چیزی را تولید کند که قابلیت رقابت در سطح بین‌المللی را داشته باشد و این امر محقق نمی‎شود مگربا تعامل و مشارکت عموم مردم.
شریعتمداری گفت: منابع مالی و توانمندی‌های تکنولوژیک کشور در جایگاه بسیار مهم و ارزشمندی قرار دارد که باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها در کشور از توانمندی‌های ایرانیان خارج از کشور استفاده کرد که خوشبختانه هیئات دولت تاکنون در این زمینه اقدامات کارگشا و مهمی انجام داده‌اند.
معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم‌ها در سال‌های گذشته بر بسیاری از قوانین اقتصادی و روابط اقتصادی ما سایه افکنده بود گفت : باید به تدریج این سنگ‌ها را از سر راه توسعه و سرمایه‌گذاری برداریم و این امرنیازمند مساعدت کسانی است که در ایران تجربه سرمایه‌گذاری دارند، اگر بتوانیم گره‌هایی که بر سر راه توسعه اقتصادی ایران است شناسایی و آن را رفع نماییم می‌توانیم به جایگاه مطلوبی دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد : از سال 76 چنین تجربه را داشتیم و بعداز دولت سازندگی زیرساخت‌های خوبی ایجاد شد، روندی برای برداشتن مقررات زاید و مانع راه توسعه اقتصاد ایران را آغاز کردیم و نتایج چشمگیری هم به دست آمد، ولی کشوری که تحریم می‌شود بازگشت در حوزه قوانین و مقررات را شاهد خواهد بود.
شریعتمداری در پایان خاطر نشان کرد: فساد یک عامل بحران‌زا در اقتصاد کشور بود زیرا به دلیل تحریم‌ها ناچار بودیم مقررات بین‌المللی را دور زده و برخی از قوانین را نادیده بگیریم و همین امر باعث گسترش فساد در نظام اداری ایران شد و رتبه ایران را در رنکینگ جهانی به حدود 140 تنزل داد، در طول این مدت تلاش شد این میزان کاهش یابد و قصد داریم در سال 96 این رتبه به زیر 90 کاهش پیدا کند.
captcha