علوم انسانی بومی را معطوف به حل مشکلات کنیم
کد خبر: 3539324
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۶

علوم انسانی بومی را معطوف به حل مشکلات کنیم

گروه سیاسی: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پشتوانه تمدن سازی تولید علم است و بار تولید علم بر دوش دانشگاه ها و محافل علمی است که باید در این جهت حرکت کنیم و علوم انسانی بومی را معطوف به حل مشکلات کنیم.

به گزارش  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان، حجت‌الاسلام دکتر احمد واعظی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز، 28 مهرماه در دیدار اساتید دانشگاه های استان اظهار کرد: در دنیا مقالاتی بسیار ارزشمند است که مبنای یک تحول علمی قرار بگیرد و مشتمل بر ابتکاراتی باشد و نوآوری هایی به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت علم آموزی، افزود: تاکید بر چاپ مقالات علمی اساتید داخلی در مجلات خارج از کشور در واقع صدور مرجعیت علمی به غرب و تحویل آن با دست خود به غرب است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما نیاز داریم که مطالعات قومی خوبی داشته باشیم و هویت های قومی را بشناسیم و اصالت های خود را حفظ کنیم از بین بردن تکثر قومیتی ابدا به صلاح نیست و خلاف آیات قرآن است و تکثر قومیتی موجب داد و ستد فرهنگی است و رشد فرهنگی را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: اساسا تمدن‌ها وقتی شکل می‌گیرند که جامعه تمدن‌ساز، به یک خودآگاهی تاریخی می‌رسد و بحث چه باید کرد برای آن جامعه جدی می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی افزود: اگر ریشه های تاریخی شکل گیری و تکوین تمدن غربی را مطالعه کنیم متوجه می شویم که در قرن ۱۵ بعد از سقوط قسطنطنیه و حسب اتفاقات خاصی که در اروپای قرن ۱۴ و ۱۵ افتاد رخ داده و یک شبه بوجود نیامده است و تمامی اتفاقات دست به دست هم داد که یک خودآگاهی تاریخی شکل بگیرد.

وی گفت: خودآگاهی غرب مبدا شکل گیری نوگرایی در غرب شد و نطفه تمدن معاصر غربی زمانی منعقد شد و شروع به بالندگی کرد که در پاسخ به سوال چه باید کرد تحولی ایجاد شد.

استاد دانشگاه کمبریج لندن گفت: اندیشه های نو و ایده‌های نو در غرب مولد مدرنیزه شد و مدرنیته را ساختند و در گام بعدی نوسازی در همه بسترهای جامعه را به همراه داشت.

وی خاطرنشان کرد: قریب ۲۰۰ سال است که جوامع اسلامی با مدرنیته تماس برقرار کردند که این تماس به شکل های مختلف انجام شد که احساس عقب ماندگی در مسلمانان را به همراه داشت اما مصلحان جوامع اسلامی به این سوال رسیدند که در این زمینه چه باید کرد.

دکتر واعظی با اشاره به تاثیرات انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف، افزود: بعد از شکل گیری انقلاب اسلامی ایران زمینه پاسخ به سوال چه باید کرد، فراهم آمد و این پاسخ یک پاسخ انفعالی نبود زیرا انقلاب اسلامی ایران یک نظام معنایی مبتنی بر خودباوری، معنویت گرایی، عقلانیت وحیانی در مقابل عقلانیت سکولار و شریعت گرایی مبتنی بر اسلامی کردن را بوجود آورد.

وی افزود: ما باید با تکیه بر معنویت و ارزش های خودمان طرحی نو ایجاد کنیم و انقلاب اسلامی ایران این زمینه را برای ما فراهم کرد که ما می توانیم طرحی نو آغاز کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه علمیه قم گفت: مدنیت معاصر غربی حاصل تلاش ها و سخت کوشی های اساسی غربی ها بود و تمدن معاصر غربی از یک ویرانه ای سر برآورد و با تبعیدها و مجاهدهای فراوان به این مرحله رسیده است و هرجا که تمدنی شکل می گیرد در نتیجه بلندپروازی و آرمان گرایی بوده است.

وی اضافه کرد: توقف در ناملایمات و دشواری های چیزی جزء یاس و ناامیدی نمی آفریند و کسانی می توانند تاریخ ساز باشند که بلندنظر و دارای آرمان و ایده باشد.

دکتر واعظی عنوان کرد: پشتوانه تمدن سازی تولید علم است و بار تولید علم بر دوش دانشگاه ها و محافل علمی است که باید در این جهت حرکت کنیم و علوم انسانی بومی را معطوف به حل مشکلات کنیم.

وی افزود: باید برای ارائه راه کار درست، بافت جامعه خود را بشناسیم و زمانی می خواهیم برای برون رفت از مشکلات داخلی طرحی ارائه دهیم باید جامعه خود را بشناسیم و براساس آن توصیه هایی ارائه دهیم.

استاد دانشگاه کمبریج لندن عنوان کرد: ما باید چالش های سنت و مدرنیته را با یک پاسخ ایجابی حل کنیم و رویکرد تمدنی داشته باشیم و باید به سمت تاسیس یک تمدن اسلامی حرکت کنیم و برای برون رفت از مشکلات باید در سطح کلان به دنبال مبانی و اصول مشترکی باشیم که آن اصول مشترک مبنای همکاری با دوام ما باشد.

وی بیان کرد: جهانی سازی و تمدن جهانی به دنبال خرد کردن و اضمحلال خرده فرهنگ ها می باشند و خرده فرهنگ ها مانع هژمونی غرب است غرب و کانون های استعماری آن چاره را در اضمحلال فرهنگی خرده فرهنگ ها دیدند و در پی آن هستند که فرهنگ های خرد را از مسیر فرهنگ مدنظر غربی کنار بزنند.

دکتر واعظی اعلام کرد: این موضوع نص صریح قرآن است که تنوع فرهنگی و قومی موجب رشد فرهنگی می شود و ما از درون منابع اسلامی می توانیم خطوط و اصولی را استخراج کنیم که مبنای همکاری همه جانبه ای شود که به تمدن اسلامی جهانی منتهی شود.

وی یادآور شد: علوم انسانی اگر بیشتر از علوم تجربی و طبیعی در خدمت مدرنیته غربی ایفای نقش نکرده باشند کمتر از علوم تجربی نبوده و شاخه های مختلف و تمام عرصه ها به شدت متاثر از علوم انسانی است در علوم انسانی تولید علم و نظریه پردازی در قالب نهاد سازی اجتماعی متبلور می‌شود.

captcha