نعت حضرت علی(ع) در نمایشگاه خوشنویسی «مشق تولّی»
کد خبر: 3529388
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸

نعت حضرت علی(ع) در نمایشگاه خوشنویسی «مشق تولّی»

گروه هنر: نمایشگاه خوشنویسی «مشق تولی» از ولایت جستن می‌آید و به‌گونه‌ای نعت حضرت علی(ع) را با زبان هنرمندانه قلم روایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نمایشگاه خوشنویسی «مشق تولّی» به‌گونه‌ای نعت حضرت علی(ع) را با زبان هنرمندانه قلم روایت می‌کند.
وقتی وارد نگارخانه رضوان می‌شوی، در همین ابتدای ورود، موسیقی سنتی که در حال پخش است، توجهت را به خودش جلب می‌کند در این جا بی‌درنگ لشکری هنری را شاهد خواهی بود که در میانشان پرچم‌هائی از آیات و روایات علم شده است و هر روایت رجزی می‌خواند و تو در این رویارویی خیالی، هم‌آوردی نمی‌بینی.
خط‌های معطر از غدیر
وقتی قاب عکس‌های خطاطی در قاب چشم‌هایت نقش می‌بندد دیگر لحظه عاشقی است و شاید سخت‌ترین کار ممکن در این لحظات، پلک زدن باشد پلکی که شاید تو را از سکانسی عاشقانه محروم کند. در بحبوحه‌ی تماشای تابلوها احساس می‌کنی در گلستانی از هنر قرار گرفته‌ای و گل‌های این باغ هنری دیگر زیر سقف نگارخانه جا نمی‌شوند، آری بوی عطر غدیر می‌آید، نه از برکه غدیر بلکه از تابلوهای ناطق غدیر.
قدم به قدم با تابلوها اگر پیش بروی درد و دل خط‌های آرام گرفته در جان کاغذ را خواهی شنید که از چه حکایت می‌کنند از موسیقی آرامش‌بخش که بگذریم، اشکال مختلفی از خط را مشاهده خواهیم کرد که در ابعاد مختلف بر روی دیوار نگارخانه نقش بسته‌اند، خط‌هایی که از خود آرامش ساطع می‌کنند.
به هر طرف که نگاه می‌کنی چند نفر را غرق در تماشای تابلو‌ها می‌بینی. در گوشه دیگر نگارخانه اساتید به سوالات بازدیدکنندگان پاسخ می‌دهند. هر چه از شروع نمایشگاه «مشق تولی» می‌گذرد بر خیل مشتریان این ویترین زیبا افزوده می‌شود، یکی عکس می‌گیرد، دیگری در عمق خطی فرو رفته، کسی در حال پرسش از صاحب اثر است.
خط‌های معطر از غدیر
حسین صالحی یکی از خوشنویسانی است که آثارش در نمایشگاه «مشق تولی» به نمایش درآمده، در رابطه با نام‌گذاری نمایشگاه به نام «مشق تولی» این طور توضیح می‌دهد: تولی از ولایت جستن می‌آید و چون این نمایشگاه مزین به نام حضرت علی(ع) است و از طرف دیگر چون در آستانه عید غدیر برگزار می‌شود، با هدف بزرگداشت نام آن خوشنویس بزرگ این نام را انتخاب کردیم.
نعت حضرت علی(ع)
صالحی ادامه داد: حضرت علی (ع) سرسلسله خوشنویسان جهان اسلام  و صاحب قلم و تعلیم بودند، چون در نهج‌البلاغه بابی هست در تعلیم خوشنویسی و ما خوشنویسان خودمان را وابسته به صفات حضرتش می‌دانیم، به همین جهت موضوعات این نمایشگاه بیشتر در «نعت» حضرت علی(ع) است.
وی گفت: امکان ندارد یک خوشنویس اثری را خلق کند که ربطی به دین نداشته باشد چون دین فراگیرتر از آن چیزی است که ما خیال می‌کنیم و اثر مثبتی که در افکار تولید می‌شود، شامل معانی دینی نیز هست، ما وقتی می‌گوئیم «لسان‌الغیب حافظ»، خوب این شعر از کجاست، طبیعتا از قرآن است که خود او می‌گوید «هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم».
خط‌های معطر از غدیر
این هنرمند مشهدی اضافه کرد: نهایتا ما شعر حافظ یا مولانا را که می‌نویسیم باز هم انعکاس همین معانی دینی است و به همین دلیل است که می‎گویند خوشنویسی هنری مقدس است.
بدون وضو دست به قلم نمی‌شویم
صالحی ادامه داد: بیشتر خوشنویسان ما از یک مرحله‌ای که عبور می‌کنند بدون وضو دست به قلم نمی‌زنند.
یادآور می‌شود، در نمایشگاه «مشق تولی» 50 اثر از بیست هنرمند خوشنویس مشهدی در خط‌های مختلف، نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث، نسخ، محقق و کوفی در قالب موضوعات مرتبط با قربان و غدیر عرضه شده است.
captcha