توسعه محلی؛ عامل پایداری توسعه ملی
کد خبر: 3527009
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
رضوی مطرح کرد:

توسعه محلی؛ عامل پایداری توسعه ملی

گروه اجتماعی: معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: توسعه محلی شروع خوب توسعه ملی و منطقه‌ای است کمااینکه عامل پایداری در توسعه ملی نیز در توسعه محلی نهفته است

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در جلسه «بررسی راهکارهای عملی توسعه روستایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی» که امروز پنج‌شنبه، یازدهم شهریورماه در استانداری لرستان برگزار شد، با بیان این‌که توسعه اقسام مختلف از جمله توسعه محلی، منطقه‌ای و ملی دارد و توسعه محلی نسبت به توسعه منطقه‌ای و ملی دشوارتر است، گفت: در توسعه منطقه‌ای و ملی یافتن و پیدا کردن امکانات و پتانسیل‌ها برای وسیع شدن و پیشرفت بیشتر است و ضعف‌ها در توسعه ملی و منطقه‌ای نسبت به توسعه محلی کمتر نمایان است.
وی با بیان این‌که توسعه محلی نشانه عدالت‌محور بودن برنامه‌ریزان است، افزود: کشور ایران از نظر وسعت، جمعیت، ذخائر نفتی و معدنی و صنایع دستی در جایگاه خوبی قرار دارد اما متاسفانه با این وجود شاهدیم کشور ما نسبت به برخی کشورهای کوچک هم از پیشرفت چندانی برخوردار نیست.
رضوی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما پنج دهک فقیر جامعه از گرفتن وام و تسهیلات بانکی بهره‌ای نبرده‌اند و این در حالی است که وام‌های بانکی اخذ شده در کشور ما به کمتر از یک دهک جامعه تعلق دارد و 90 درصد از وام‌های اخذ شده بانک‌ها در کشور از آن دهک پول‌دار جامعه است و آن 10 درصد هم از آن چهار دهک نسبتاً برخوردار و دارای امکانات است.
وی با اشاره به این‌که 40 درصد از خانوارهای روستایی دارای فقر چندبُعدی هستند و 17 درصد از خانوارهای شهری نیز دارای این نوع از فقر هستند، ادامه داد: در کشور عده‌ای هستند که مخالف پرداخت وام به روستائیان هستند و می‌گویند مگر اشتغال با وام است که این یک نظر نادرست است و نیاز است در پرداخت وام روستائیان و عشایر نیز مورد توجه باشند.
رضوی با تاکید بر این‌که برای رسیدن به توسعه باید روستائیان را خودباور کنیم که می‌توانند دارای شغل‌های پایداری باشند، گفت: اگر در کارهایمان برنامه نداشته باشیم و تعیین اولویت نکنیم راه به جایی نخواهیم برد لذا می‌طلبد تعیین اولویت و عمل به اولویت مدنظر باشد.
معاون توسعه مناطق روستایی و محروم کشور با تاکید بر این‌که همان‌گونه که همه مردم را در مسائل سیاسی و انتخابات شرکت می‌دهیم باید آنها را نیز در فعالیت‌های اقتصادی دخالت دهیم، به کاهش نرخ تورم در کشور اشاره کرد و افزود: در توسعه محلی نیاز است بخشدار، فرماندار و رئیس اداره هر شهرستان وارد عمل شوند و علاوه‌بر این باید مشارکت مردم نیز مورد توجه قرار بگیرد.
وی گفت: توسعه روستایی زمانی امکان‌پذیر است که بخشدار و فرماندار به مردم امید و اطمینان بدهند و در صحنه باشند و علاوه‌بر این مردم نیز مشارکت داشته باشند.
رضوی اضافه کرد: توسعه محلی شروع خوب توسعه ملی و منطقه‌ای است کمااینکه عامل پایداری در توسعه ملی نیز در توسعه محلی نهفته است لذا می‌طلبد آموزش روستائیان مورد توجه جهاد کشاورزی و صنایع دستی قرار بگیرد.
captcha