تمام اعمال انسان حساب و کتاب دارد
کد خبر: 3508314
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
امام‌جمعه بروجن:

تمام اعمال انسان حساب و کتاب دارد

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام والمسلمین رضا سعادت‌فر در نشست جمعیت بانوان فرهیخته شهرستان بروجن به شرح خطبه 82 نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: تمام اعمال انسان، از خوب و بد، حساب و کتاب دارد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ به نقل از روابط عمومی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا سعادت‌فر، امام‌جمعه بروجن در نشست جمعیت بانوان فرهیخته این شهرستان به شرح خطبه 82 نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: معنی خطبه 82 نهج‌البلاغه این است که «چگونه خانه دنیا را توصیف کنم که ابتداى آن سختى و مشقت، و پایان آن نابودى است در حلال دنیا حساب و در حرام آن عذاب است. کسى که ثروتمند شود فریب مى‏‌خورد و آن کس که نیازمند باشد اندوهناک است، و تلاش کننده دنیا به آن نرسد و به رها‌کننده آن، روى آورد. کسى که با چشم بصیرت به آن بنگرد او را آگاهى بخشد، و آن کس که چشم به دنیا دوزد کوردلش مى‌کند».
وی افزود: حضرت علی(ع) در خطبه 82 نهج‌البلاغه حدیثی با این مضمون «في حَلالِها حِسابٌ وفي حَرامِها عِقابٌ؛ حلال دنیا حساب دارد و حرامش عقاب» آمده است که نشان از حساب و کتاب دقیق اعمال انسان در این دنیا دارد.
امام‌جمعه بروجن عنوان کرد: جهت‌گیری کلی این حدیث توجه دادن به این نکته است که انسان موجودی مسئول است و اعمال و کارهای او باید بر اساس معیارهایی باشد که خالق او برایش تعیین کرده است و نمی‌تواند بی‌پروا و آزاد به هر کاری دست بزند و نیازهای خود را از هر طریقی و به هر قیمتی تأمین کند و تصور کند به خاطر اعمالش جوابگو نیست و مورد محاسبه واقع نمی‌شود.
حجت‌الاسلام سعادت‌فر خاطر گفت: انسانی که در راه کمال قرار گرفته است باید ظاهر و باطن و غذای جسم و روح او پاک و طیب باشد چراکه درآمد حرام و تغذیه از مال ناپاک مانع و سد راه تعالی و تکامل او است.
وی تصریح کرد: در مسیر کمال نه تنها درآمد حرام انسان، کیفر و مجازات دارد بلکه حتی درآمد حلال او نیز مورد حساب و کتاب قرار می‌گیرد چراکه صرف اینکه درآمدی حلال باشد موجب سلب مسئولیت از انسان نمی‌شود بلکه ادای حقوق الهی از این مال حلال مانند خمس و زکات و انفاق در راه خدا و تأمین مخارج لازم خانواده و امثال آن نیز مورد پرسش قرار می‌گیرد.
امام‌جمعه بروجن گفت: ثروت و فقر هیچ کدام فی نفسه خیر و شر نیستند، بلکه وسیله امتحان هستند و وسیله‌ای برای اتمام حجت بهانه‌جویان و همچنین وسیله‌ای برای ارتقای درجه برای کسانی که صبر می‌کنند.
وی بیان کرد: خیره شدن به دنیا انسان را کور می‌کند اما اگر در مسیر هدف از آن بهره ببریم خوب است.
captcha