نگاهی به کمیته نظرسنجی نمایشگاه قرآن و عترت مشهد
کد خبر: 3507108
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶

نگاهی به کمیته نظرسنجی نمایشگاه قرآن و عترت مشهد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول کمیته نظرسنجی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد ابراز کرد: در تمام هشت شب برگزاری نمایشگاه قرآن از بازدیدکنندگان و غرفه‌داران نظرسنجی در زمینه محتوایی و اجرایی به عمل می‌آید.

راضیه آذرنیا، مسئول کمیته نظرسنجی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی در مورد فعالیت این کمیته در نمایشگاه یازدهم قرآن مشهد ابراز کرد: امسال این مرکز در حوزه نظرسنجی از بازدیدکنندگان و غرفه‌داران فعالیت خواهد کرد.
وی با بیان اینکه سال گذشته این نظرسنجی با مسئولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی صورت گرفته است، عنوان کرد: امسال با هماهنگی و درخواست ارشاد خراسان رضوی، مسئولیت نظرسنجی به مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی خراسان رضوی واگذار شده است.
مدیر مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: این نظرسنجی در دو بخش غرفه‌داران و بازدیدکنندگان صورت می‌گیرد از همین رو نمایشگاه از نظر ساختار اجرایی و فیزیکی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه خروجی نظرسنجی سال گذشته و پرسشنامه‌ها به ویژه قسمت انتقادات و پیشنهادات را مشاهده و ملاحظات آن در نظرسنجی امسال لحاظ شده است، اظهار کرد: بر اساس آنچه در سال قبل انجام گرفته است، تلاش داریم تا بررسی دقیق‌تری داشته باشیم.
50 نفر؛ حجم نمونه نظرسنجی بازدیدکنندگان در هر شب نمایشگاه
آذر‌نیا تصریح کرد: در این راستا حجم نمونه‌ای که برای هر یک از شب‌های نمایشگاه ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است، 50 نفر در هر شب خواهد بود که در مجموع کل شب‌های برپایی نمایشگاه بین 500 الی 600 فرم نظرسنجی تکمیل می‌شود.
وی در این رابطه اضافه کرد: این میزان نظرسنجی در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد بستگی به میزان حضور مخاطبان در نمایشگاه دارد بنابراین هر چقدر استقبال بیشتر باشد، حجم نمونه‌گیری افزایش می‌یابد.
مسئول کمیته نظرسنجی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد با بیان اینکه در بخش غرفه‌داران نیز در کل از 200 غرفه‌دار نظرسنجی به عمل خواهد آمد، گفت: در همین راستا پرسش‌نامه مخاطبان و غرفه‌داران به صورت جداگانه تهیه شده است.
فعالیت غرفه افکارسنجی در یازدهمین نمایشگاه قرآن مشهد
وی با بیان اینکه در زمان برپایی نمایشگاه قرآن مشهد، غرفه افکارسنجی جهاددانشگاهی خراسان رضوی دایر و فعال است، ادامه داد: در هر هشت شب برگزاری نمایشگاه همکاران نظرسنجی در محل حضور دارند و با معرفی مرکز افکارسنجی کار نظرسنجی را هم انجام می‌دهند.   
آذر‌نیا با بیان اینکه پرسشنامه‌ها معمولا دو صفحه‌ای تهیه می‌شود زیرا نباید طولانی باشد، گفت: همچنین سعی شده تا سؤالات نظرسنجی حوزه‌های مختلف ساختار اجرایی، فیزیکی و عملکردی را مورد توجه، بررسی و پرسش قرار دهد، علاوه بر آن قسمت‌‌های محتوایی هم مورد نظر جدی است.
اختصاص سؤالات ویژه برای غرفه‌داران و بازدیدکنندگان
وی افزود: در این زمینه در بخش بازدیدکنندگان، محتوای محصولات ارائه شده، میزان عملکرد و راهنمایی غرفه‌داران، وضعیت غرفه‌ها و برنامه‌های جانبی بررسی می‌شود، از طرفی از مخاطب خواسته می‌شود تا مقایسه‌ای هم نسبت به سال قبل انجام دهد.
مدیر مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه تعداد سؤالات غرفه‌داران کمتر است، گفت: در بخش نظرسنجی از غرفه‌داران، سؤالاتی از ساختار اجرایی، فیزیکی و اینکه هدف غرفه‌دار از حضور در نمایشگاه محقق شده یا نه مورد پرسش قرار می‌گیرد.
مسئول کمیته نظرسنجی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد اضافه کرد: یک گزینه هم در پرسش‌نامه بازدیدکنندگان با عنوان سؤال باز به بیان انتقادات و پیشنهادات اختصاص پیدا کرده است که این مورد برای نمایشگاه‌های آینده بسیار راهگشا است.
وی گفت: در این هشت شب، دو نفر از پرسشگران هر شب در تمام بازه زمانی یعنی 18 تا 23 در نمایشگاه حضور دارند و انجام نظرسنجی را قبل و بعد از اذان مغرب و عشاء از 50 درصد آقا و 50 درصد بانوی بازدیدکننده انجام می‌دهند، البته مخاطبانی که مورد نظرسنجی قرار می‌گیرند باید بالای 17 سال سن بوده تا قابلیت ارزیابی داشته باشند.
captcha