15 خردادماه؛ آغاز طرح ضیافت در خراسان رضوی
کد خبر: 3502503
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷

15 خردادماه؛ آغاز طرح ضیافت در خراسان رضوی

گروه اجتماعی: مشاورعالی رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: طرح ضیافت ویژه ماه رمضان از تاریخ 15 خردادماه آغاز می‌شود و تا پایان این ماه ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در راستای تحقق شعار سال 95 «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، نشست رسانه‌ای صبح امروز، دوشنبه 10 خردادماه با حضور مدیران و مسئولان سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در محل سالن جلسات این سازمان برگزار شد.
سیدحمیدرضا جوادی، مدیر تنظیم بازار و مشاور عالی رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در خصوص طرح ضیافت ماه مبارک رمضان مطابق سنوات گذشته و به استناد ابلاغیه ستاد تنظیم بازار کشور اظهار کرد: طرح ضیافت از تاریخ 15 خردادماه، یعنی دو، سه روز زودتر از شروع ماه مبارک آغاز می‌شود و تا پایان این ماه ادامه می‌یابد.
وی با اشاره به ابلاغ آئین‌نامه مزبور به کلیه استان‌ها ابلاغ شده و مطابق این ابلاغیه، تنظیم کالاهای اساسی پروتئینی و لبنی از جمله قند و شکر، خرما، گوشت سفید و قرمز، زلوبیا و بامیه ویژه ماه مبارک رمضان دیده شده است، عنوان کرد: مردم باید در این ایام معنوی آرامش خاطر داشته باشند، پس برای این منظور در اتاق اصناف و مراکز صنفی مسئول توزیع و عرضه اقلام در استان، نشست‌هایی را به منظور تنظیم قیمت دو قلم پرمصرف نبات و آبنبات و نیز زلوبیا و بامیه هماهنگ کردیم تا سهمیه قند و شکر لازم را در اختیار این صنوف قرار دهیم.
جوادی ادامه داد: با توجه به افزایش تقاضا در این ایام، تلاش داریم تا با تنظیم و کنترل شرایط و اقلام در بازار قیمت آن‌ها را به حداقل برسانیم؛ در حال حاضر با مدیران اتحادیه نبات و آبنبات و قنادی‌ها در حال بررسی و آنالیز قیمت شکر تمام شده در بازار برای ماه مبارک رمضان امسال هستیم.
اعلام نیاز کارکنان دولت برای ماه مبارک
وی در رابطه به توزیه سهمیه برنج نیز در ماه مبارک توضیحاتی را به خبرنگاران ارائه داد: برای برنج نیز به تمام اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها برای مصرف کارکنان دولت در این ماه اعلام کردیم تا پس از اعلام نیاز، اقلام را به میزان مورد نیازشان در اختیار آن‌ها قرار دهیم.
مدیر تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه در تلاشیم تا با این سیاست‌گذاری‌ها احتمال افرایش غیر منطقی قیمت را در کالاهای اساسی، کاهش داده و این روند را منطقی و مدیریت کنیم، افزود: گوشت سفید و قرمز را نیز به اندازه کافی ذخیره‌سازی کردیم و بعد از آغاز طرح ضیافت عرضه خواهد شد.
وی با اشاره به سهمیه‌های هر یک از اقلام مورد نیاز مردم استان در این ایام ابراز کرد: در مرحله نخست، بالغ بر پنج هزار تن گوشت مرغ، 200 تن گوشت قرمز ذخیره‌سازی کردیم؛ همچنین سهمیه شکر استان نزدیک به دو هزار تن اعلام شده و میزان سهمیه برنج هنوز اعلام نشده است و در مرحله دوم به دنبال افزایش سهمیه استان هستیم.
جوادی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص بالا رفتن غیرمنطقی خرما طی چند در روز مانده به ماه رمضان، علت آن را نزدیک شدن به انتهای خرمای سال گذشته ارزیابی کرد و گفت: با این حال ستاد تنظیم بازار اعلام کرده تا استان‌هایی که ذخیره‌سازی خرما کرده‌اند، مشخص شوند تا با ارزیابی قیمت‌های مختلف خرما در کشور، آن را به میزان مورد نیاز در اختیار مردم قرار دهیم.
حرفه‌ای با ریشه‌های باستانی
علی‌اصغر داداش‌پور، سرپرست مرکز توسعه نوغانداری کشور در جریان این نشست، نوغانداری را دارای ریشه در فرهنگ باستانی ما دانست و عنوان کرد: نوغانداری در سه حوزه کشاورزی، خدمات و تجارت در حال فعالیت است، تولید پیله کرم ابریشم غایت کار ما نیست و باید محصول نهایی را دنبال کنیم.
وی تصریح کرد: ابریشم همواره یکی از تجارت‌های شیک در جهان محسوب شده و بدین جهت باید نوغانداری را به عنوان یکی از مشاغل مکمل و جایگزین در کشاورزی به حساب آورد و دنبال کرد؛ باید مجدداً چون گذشته به این حرفه رونق دهیم و مطابق برنامه پنجم توسعه، این کار در سبد کشاوزی اقصی نقاط کشور قرار بگیرد.
وی، پروژه کاشت یک‌میلیون اصله نهال توت را از بهمن‌ماه امسال، یکی دیگر از اقدامات این مجموعه در جهت اهداف نوغانداری کشور اعلام و تشریح کرد: کارهای اولیه این طرح از سال گذشته آغاز شده و در استان‌های متقاضی، نهادهای کرم ابریشم توزیع خواهد شد.
سرپرست مرکز توسعه نوغانداری کشور، توجه به آموزش درست و اصولی را و توسعه موضوعات ترویجی را یکی از سیاست‌های سازمان عنوان کرد و گفت: دانشگاه گیلان رشته‌ای را با این گرایش راه‌اندازی کرده است؛ با توجه به بهره‌گیری 90 درصد ابریشم برای البسه، مصارف پزشکی، تولید کفش و کیف، بافت فرش و ...باید به سمت استفاده از ابریشم در رویکردهای جدید اقتصادی و بازارمحور برویم.
تفکر بسیجی برای احیای کشاورزی
وی همچنین با ذکر تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی، ابراز کرد: ارتباط ناگسستنی میان صنعت نوغانداری و بحث اقتصاد مقاومتی وجود دارد، در این شرایط تفکر بسیجی و گروهی برای توسعه نوغانداری می‌تواند به ما یاری رساند تا نیازهای کشور را در داخل تامین کنیم.
داداش‌پور به تلاش سازمان جهادکشاورزی در این راستا اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا به جای خرید کرم ابریشم، پیله را از خارج وارد کنیم، صنایع ابریشم‌کشی را باید فعال کرده و در این زمینه اشتغال‌زائی کنیم.
وی با بیان اینکه تلاش داریم در این حرفه مانند بسیاری از دیگر مشاغل بومی به خودکفایی برسیم و صنایع کوچک مقیاس را قوت بدهیم، اذعان کرد: برای تشویق نوغانداران کشور برای دستیابی به این هدف و ایجاد یک فضای رقابتی در این عرصه، قصد داریم تا به بهترین نوغاندار دو سهمیه اختصاص دهیم.
در بخش دیگری از این نشست خبری، سید جعفر حاجی‌مجتهدی، معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در رابطه با طرح خرید تضمینی شیر در استان عنوان کرد: با توجه به ابلاغ وزیر جهادکشاورزی، به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از کاهش شیر، از ابتدای این هفته اقدام به خرید شیر با همکاری این سازمان با اتحادیه گاورداران صنعتی استان کردیم که به ازای هر کیلو شیر هزار و 300 تومان پرداخت می‌شود.
هیچ سقف و قید زمانی نگذاشته‌ایم
وی یگی از راهبردهای این سازمان را تولید شیر خشک با زمینه صادراتی عنوان و تاکید کرد: کلیه تشکل‌ها، بدون هیچ سقف و قید زمانی و یا محدودیت در میزان تولید و عرضه می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند.
معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: طرح پایلوت توزیع شیر کامل را بدون کسر کردن هیچ نوع چربی و پروتئینی(شیر دارای 2/3 درصد چربی و با قیمت هزار و 800 تومان) به صورت رایگان در منطقه طرقبه مشهد آغاز کردیم و در حال گردآوری نظرات مردمی در باره این محصول هستیم و با اعلام نیاز مردم به درب منزلشان ارسال می‌شود.   
وی به فوائید این طرح اشاره کرد و گفت: آشتی دادن دوباره مردم برای مصرف شیر، دریافت روزانه هزینه شیر توسط دامداران و تولیدکنندگان و نیز افزایش اعتماد مصرفکننده‌گان به مصرف شیر برخی از نتایج مثبت طرح مزبور هستند.
حاجی‌مجتهدی اضافه کرد: در حال حاضر میزان تولید شیر روزانه استان به میزان 880 هزار تن بوده و سرانه تولید شیر بیش از 140 کیلو است و مازاد تولید استان را به شهرهای بزرگ کشور ارسال می‎کنیم، مقام نخست تولید گوشت قرمز کشور را مانند سال‌های گذشته در اختیار داریم؛ همچنین بیش از 150 هزار تن تولید مرغ و 198 هزار تن هم تخم‌مرغ تولید می‎کنیم.
وی، 40 قلم کالای صادراتی را یکی از موفقیت‌های استان برشمرد و با اشاره  به اینکه برخی از محصولات دامی را حتی به اروپا و چین هم صادر کرده‌ایم، افزود: بیش از 50 درصد صادرات کشور را استان ما بر عهده دارد، در ضمن استان ما مقام نخست دام سبک کشور را نیز طی سال گذشته کسب کردیم و برای 40 قلم کالای صادراتی هم به میزان 110 میلیون دلار ارزآوری داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می‌دهد.
captcha