خلوه؛ نامی دیرین و آشنا برای آموزش قرآن در سودان
کد خبر: 3492673
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰

خلوه؛ نامی دیرین و آشنا برای آموزش قرآن در سودان

گروه بین‌الملل: مدارس سنتی آموزش قرآن کریم در سودان با عنوان «خلوه» نقش بسزایی در آموزش قرآن کریم و علوم دینی در میان مردم این کشور دارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری آناتولی، منطقه «دارفور» سودان، علی رغم اینکه از سال 2003 میلادی تاکنون صحنه ناآرامی‌ها و جنگ‌های داخلی بوده است، اما اهتمام به آموزش و یادگیری قرآن کریم در میان مردم این منطقه هنوز پابرجاست.

در این منطقه خانواده‌ها کودکان خود را به مدارس دینی و قرآنی که «خلوه» نام دارد، می‌فرستند؛ خلوه نامی دیرین و آشنا در میان مردم سودان است و به اتاقی می‌گویند که از آن به عنوان محلی برای آموزش قرآن کریم استفاده می‌‌شود.

مردم در این مدارس صرف نظر از وجود ابتدایی‌ترین شرایط آموزشی قرآن می‌آموزند. آنان با استفاده از کمترین امکانات آیات قرآن را بر روی لوح‌های تخته‌ای شکل نوشته و سپس به یادگیری و حفظ این آیات می‌پردازند.

نظام‌ خلوه‌ به‌ گونه‌اي‌ است‌ كه‌ از كودك‌ پنج‌ساله‌ تا مرد پنجاه‌ ساله‌ مي‌تواند در آن‌ قرآن‌ بياموزد. كساني‌ كه‌ به‌ خلوه‌ مي‌آيند به‌ شرط‌ توفيق‌ در قرائت‌، تجويد و حفظ‌ كامل‌ قرآن گواهي‌نامه‌اي‌ دریافت می‌کنند كه‌ به‌ آن »شرفه‌ « مي‌گويند.

گفتنی است؛ این مدارس سنتی آموزش قرآن در بسیاری از مناطق دیگر سودان نیز وجود دارد و تنها منحصر به منطقه دارفورد نیست.
captcha