تشریح دلایل لغو سفر رئیس‌جمهور به اتریش/ آرزو بر منتقدان جوان عیب نیست!
کد خبر: 3486048
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
نوبخت عنوان کرد:

تشریح دلایل لغو سفر رئیس‌جمهور به اتریش/ آرزو بر منتقدان جوان عیب نیست!

گروه سیاسی: سخنگوی دولت در تشریح دلایل لغو سفر دکتر روحانی به اتریش گفت: ما تأیید نمی‌کنیم رئیس‌جمهور به کشوری برود که خاطراتی از استقبال‌های بد از رئیس جمهور ایران دارند؛ آقای رئیس جمهور، نماد جمهوریت نظام است و باید همه مسایل رعایت می‌شد، ارکان مختلف گزارش و نظر مشورتی داده‌اند و خیر در این بوده که سفر لغو شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اولین نشست خبری محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، در سال 95 امروز، سه‌شنبه 17 فروردین، با گزارش اقتصادی کشور در سال 94 آغاز شد و پس از آن نوبخت به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد. 

نوبخت درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در میانجی‌گری بین آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد و گفت: وزیر دفاع با همتایان خود در کشورهای مزبور رایزنی کرده تا جلوی آتش‌افروزی گرفته شود. هر دو کشور همسایه ما هستند و ما مایل به صلح بین طرفین هستیم.

وی درباره عدم سفر رئیس جمهور به اتریش گفت: عده‌ای قصد دارند از هر فرصتی علیه دولت استفاده کنند. مثلا درباره باز بودن سوئیفت، بانک مرکزی همه چیز را نشان داد ولی باز هم عده‌ای نوشتند نه، سوئیفت باز بود ولی فعالیت‌ها زیاد نبود. برخی نیز نوشتند 20 بازرگان چیز دیگری گفته اند. اگر سناتوری در خارج جمله‌ای بگوید برای آنها صدق و درست است. امنیت و آرامش کشور، مسئله کوچکی نیست.

نوبخت افزود: ما تأیید نمی‌کنیم رئیس‌جمهور به کشوری برود که خاطراتی از استقبال‌های بد از رئیس جمهور ایران دارند. آقای رئیس جمهور، نماد جمهوریت نظام است و باید همه مسایل رعایت می‌شد. ارکان مختلف گزارش و نظر مشورتی داده‌اند و خیر در این بوده که سفر لغو شود. البته گسترش مناسبات با اتریش و کشورهای دیگر در دستور کار دولت قرار دارد. نباید فراموش کرد اخیرا در اروپا، اتفاقات تلخی افتاد و رفتن رئیس‌جمهور نیز نیازمند تمهید مقدمات و رعایت مسایلی است و شأن ملت ایران در هر سفر مسئولان باید رعایت شود.

وی ضمن تشکر از عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، درباره توضیح در خصوص برداشته شدن تحریم‌ها گفت: آنچه از تحریم‌ها مربوط به مسایل هسته‌ای بود، برداشته شد و برخی تحریم‌ها نیز ربطی به مسایل هسته‌ای ندارد و ما در گفت‌وگوهای برجام، درباره آنها توافق خاصی نداشتیم.

سخنگوی دولت اظهار کرد: توافق ایران و قدرت‌های جهانی همه فرایندهای قانونی خود را طی کرده و سپس با تأیید مشروط و نهایی مقام معظم رهبری شکل گرفت. طبیعی است استفاده مناسب از این فرصت‌ها همواره مورد توجه مسئولان بوده است. این که عده‌ای از مطالب مقام معظم رهبری به صورت گزینشی مطلبی را دربیاورند و به تحقیر یک کار بزرگ یا تخریب دولت بپردازند، درست نیست. مقام معظم رهبری به همه یادآور شدند باید حمایت از دولت صورت گیرد.

نوبخت با اشاره به اینکه عده‌ای تلاش دارند موفقیت‌های برجام را نادیده بگیرند گفت: تلاش برای تحقیر این دستاورد بزرگ ملی کار مثبتی نیست. عده‌ای هم مسایل آشکار مانند اتصال سوئیفت را نفی می‌کنند. وقتی شما برجام را هدف قرار می‌دهید، دستاوردهای نظام و سایر قوا را زده‌اید چون دولت سهمی در این برجام داشت ولی همه قوا و کل نظام این دستاورد را به وجود آورد.

نوبخت در خصوص ابطال رای یکی از نمایندگان منتخب اصفهان گفت: وزارت کشور آرای حقوقی خود را در این باره بیان کرده و معتقد است اگر مسئله‌ای وجود دارد باید در فرآیند رسیدگی به اعتبارنامه نمایندگان، مورد رسیدگی قرار گیرد. پس از تأیید صحت انتخابات، این مجلس است که اعتبارنامه نمایندگان را تأیید می‌کند. وزارت کشور خود را موظف می‌داند نسبت به استیفای حقوق رای دهندگان و منتخبان مردم دفاع کند. باید از زحمات همکاران وزارت کشور تقدیر کرد که به نحو شایسته‌ای عمل کردند.

وی در ادامه گفت: وزارت کشور مطالعات خود را در خصوص پیش‌نویس قانون انتخابات دنبال می‌کند.

سخنگوی دولت در خصوص سخنان اوباما درباره عدم تطبیق آزمایش‌های موشکی ایران با روح برجام گفت: آقای رئیس جمهور به صراحت به وزارت دفاع و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جهت تقویت بنیه موشکی کشور دستور داده‌اند. مواضع ما صریح و روشن است.

وی درباره توافقات برجام گفت: کارگروه ویژه‌ای مسایل را رصد می‌کند و با هر اقدامی که با حقوق ایران مغایر باشد، برخورد می‌کنیم. اولویت اصلی ما توسعه مناسبات با کشورهای همسایه و اروپا است. البته از سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در داخل استفاده می‌کنیم ولی اولویت ما این کشور نیست.

نوبخت در واکنش به عدم حضور مهمانداران خانم ایرفرانس در سفر هوایی به ایران گفت: فرانسوی‌ها به مهمانداران هواپیماهای خود گفته‌اند می‌توانید بروید یا نروید. این در خدمات ارائه شده ایرفرانس مشکلی ایجاد نمی‌کند و پروازها برقرار است. امیدواریم با تجهیز خطوط هوایی با هواپیماهای لوکس خدمات بهتری به مسافران ارائه شود.

سخنگوی دولت درباره موضوع ابلاغ حکم اعدام بابک زنجانی گفت: درباره پرونده قضایی بابک زنجانی، دولت همواره تلاش خود را جهت صیانت از بیت‌المال و بازگرداندن منابع انجام می‌دهد. منتهی قوه قضاییه پیگیر بازگرداندن این اموال است و هر راهی ممکن بوده، انجام شده است.

وی درباره اظهارات منتقدان دولت درباره 4 ساله بودن دولت دکتر روحانی گفت: برخی مسایل را باید با سلام و لبخند رد شد. آرزو بر منتقدان جوان عیب نیست.

نوبخت همچنین مذاکره با عربستان و نامه به امیر کویت را تکذیب کرد.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۱/۱۷ - ۱۴:۰۹
0
0
تلاش برای تحقیر این دستاورد بزرگ ملی کار مثبتی نیست.
captcha