نیم‌نگاهی به عملکرد رادیو قرآن در سالی که گذشت
کد خبر: 3480098
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵

نیم‌نگاهی به عملکرد رادیو قرآن در سالی که گذشت

گروه فعالیت‌های قرآنی: شبکه رادیویی قرآن در سالی که گذشت، اکثر برنامه‌ها و رویدادهای قرآنی را طی تعامل با دستگاه‌ها و نهادها به صورت زنده پوشش داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبکه رادیویی قرآن در سال 94 نیز همانند سال‌های گذشته علاوه بر برنامه‌سازی در حوزه‌های مختلف، نسبت به پوشش و اطلاع‌رسانی محافل و مراسم قرآنی و پخش زنده محافل انس با قرآن و کرسی‌های تلاوت در طول سال اهتمام داشته است.
از جمله برنامه‌های رادیو قرآن در جهت پخش زنده محافل و مراسم در سال 94، پخش زنده کرسی‌های تلاوت اذان‌گاهی هفتگی بود که بر این اساس روزهای یکشنبه هر هفته کرسی‌های تلاوت اذانگاهی مسجد بلال، روزهای پنجشنبه، کرسی‌های تلاوت اذانگاهی مسجد جامع لویزان، روزهای دوشنبه، کرسی‌های تلاوت اذانگاهی حسینیه الزهرا(س)، چهارشنبه اول هر ماه کرسی‌های تلاوت اذانگاهی در استان‌ها را پوشش می‌داد و در مناسبت‌های خاص از جمله؛ نمایشگاه بین‌المللی کتاب، نمایشگاه بین‌المللی قرآن و برنامه شب‌های نورانی مصلای امام خمینی(ره) در ماه رمضان نیز حضور فعالی داشته و به پخش زنده محافل قرآنی پرداخته است.  
برگزاری محافل انس با قرآن و پخش زنده این محافل از رادیو قرآن از دیگر برنامه‌های سال 94 بود که علاوه بر مشارکت در ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت در آستان مقدس حرم رضوی، حرم حضرت معصومه(س)، حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، شاه‌چراغ، در محافل انس با قرآن ویژه دهه فجر در مسجد الغدیر ستاد کل نیروی دریایی، حرم حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، مجتمع امام خمینی(ره) وزارت دفاع، حرم هلال بن علی(ع) آران و بیدگل، مصلای کرج، حرم امامزاده جعفر(ع) شهرستان یزد، پادگان شهید خضرایی نیروی هوایی، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی‌(ع)، دارالقرآن زنجان، حرم رضوی(ع)، حرم شاهچراغ شیراز(ع) مشارکت داشته است.
همچنین، شبکه رادیویی قرآن در سال 94 برای نخستین‌بار پخش چندرسانه‌ای مسابقات قرآن در قالب پوشش کامل رادیویی و عکس، فیلم و برنامه‌های تحلیلی مسابقات از طریق آنتن رادیو قرآن، سایت شبکه و نرم‌افزار موبایلی «صدای قرآن» را در دستور کار خود قرار داد و بر این اساس، در اردیبهشت‌ماه سال 94 پوشش سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، در شهریورماه سال 94 پوشش مسابقات کشوری مدیحه‌سرایی، همخوانی، اذان و ابتهال و در دی‌ماه و بهمن‌ماه سال 94 پوشش سی و هشتمین دوره مسابقات کشوری قرآن را به انجام رساند.
استفاده از ظرفیت‌های نوین رسانه‌ای به عنوان مکمل آنتن رادیو قرآن در قالب پیام‌رسان تلگرام «صدای قرآن» از دیگر برنامه‌های این شبکه رادیویی در سال 94 بود که نزدیک به 50 هزار مخاطب از طریق پیام‌رسان تلگرام، مخاطب رادیو قرآن هستند.
استفاده از ظرفیت سیما با هدف هم‌افزایی و جذب مخاطب بیشتر در قالب اجرای برنامه‌های مشترک آموزشی با پخش همزمان از دو استودیو رادیویی و تلویزیونی با محوریت تولید در رادیو قرآن مانند؛ برنامه «چشمه جاری» ویژه آموزش قرائت و حفظ سوره ملک در ایام نوروز سال 1394 و برنامه آموزشی «قرآن، کتاب زندگی» با محوریت سوره یاسین با پخش هم زمان برنامه در استودیو رادیو قرآن و سیمای قرآن از دیگر برنامه‌های این شبکه رادیویی در سال 94 بود.
شبکه رادیویی قرآن در استفاده از ظرفیت‌های برون‌سازمانی برای تولید برنامه‌های قرآنی نیز گام‌هایی در سال 94 برداشته است که پوشش برنامه‌های قرآنی جامعه المصطفی(ص) العالمیه در قالب اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های قرآنی دانشگاه و استفاده از ظرفیت ترجمه چند‌زبانه در تولید برنامه‌های غیر‌فارسی رادیو قرآن از جمله این برنامه‌ها بوده است.
برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با قالب‌های رادیویی در دانشگاه جامعه المصطفی(ص) العالمیه، همکاری با مرکز بانوان قرآن‌پژوه به منظور همکاری در برگزاری همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، همكاري با موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) در زمینه پژوهشی و تبلیغ و ترویج سوره یاسین و استفاده از تحقیقات و پژوهش‌ها و انتشارات کتب در زمینه سوره مبارکه یاسین و همكاري با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به منظور برگزاری هفته‌های قرآنی در کشورهای اسلامی از دیگر برنامه‌های رادیو قرآن در حوزه ظرفیت‌های برون‌سازمانی بوده است.
عضویت در کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم و حضور پویا و فعال در این کمیسیون، ارتباط و تعامل مشترک با معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در جهت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن، آزمون‌های سراسری قرآن و عترت، جشنواره قرآنی آیات و...
مشارکت در ایجاد استودیوی قرآنی در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، عضویت در کمیته قرآن ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی، پوشش رسانه‌ای اردوی استعدادهای درخشان قرآنی و مشارکت جهت ضبط و تولید تلاوت قاریان نوجوان، استفاده از ظرفیت و توانمندی رادیو قرآن در فضای مجازی با ایجاد اپلیکیشن صدای قرآن و مدیریت اجرایی کانال رسمی ستاد عالی هماهنگی مسابقات سراسری قرآن در پیام‌رسان تلگرام، عضویت در ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن و پذیرش مسئولیت کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد و... نیز در سال 94 توسط رادیو قرآن دنبال شده است.  
انعکاس و اطلاع‌رسانی روزانه تمامی فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها از جمله؛ وزارت ارشاد، سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات، سازمان دارالقرآن، آستان قدس رضوی، شهرداری و فرهنگسراهای قرآنی، ستاد اقامه نماز، بسیج، سپاه و...، تعامل با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه مرکز قم در قالب استفاده از کارشناسان و پژوهش‌های مرکز، تعامل با مرکز تخصصی پاسخگویی به شبهات در قم در قالب تولید برنامه مشترک و همکاری با بنیاد بین‌المللی اسراء جهت دریافت جلسات تفسیر حضرت ‌آیت الله العظمی جوادی آملی از دیگر برنامه‌های مشارکتی رادیو قرآن با دیگر دستگاه‌ها بوده است.
طرح «زیباترین صلوات» نیز از برنامه‌های رادیو قرآن در سال 94 بود که این طرح اردیبهشت‌ماه 94 همزمان با مبعث حضرت رسول(ص) اجرا و با دریافت بیش از 200 اثر نفیس و انتخاب 13 اثر برگزیده دنبال شد.
برگزاری پانزدهمین دوره طرح هزاران ختم قرآن به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان(عج) از دیگر برنامه‌های رادیو قرآن در سال 94 بود که این طرح با همكاري آستان مقدس حضرت عبدالعظيم حسني(ع)، بنياد ختم قرآن مجيد و خبرگزاري ايكنا اجرا شد. نزدیک به 270 هزار نفر در این طرح مشارکت داشتند و بیش از 10 هزار ختم قرآن کریم به نيت سلامتي و تعجيل در ظهور امام زمان‌(عج) و نزدیک به 20 ميليون ختم صلوات در این طرح انجام شد.
همچنین، شبکه رادیویی قرآن طرح تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن را از مهرماه 94 در قالب پخش روزانه تلاوت آغاز کرد که به صورت روزانه تلاوت یک صفحه از قرآن با صدای استاد خلیل الحصری و ترجمه مرحوم قادرپناه، با صدای استاد منشاوی و ترجمه مرحوم قادرپناه و قاریان ایرانی از جمله؛ محمدحسین سعیدیان، محمد عباسی و عباس امام جمعه پخش می‌شد.
رونمایی از آلبوم آثار تولید شده توسط رادیو قرآن از دیگر برنامه‌های سال 94 بود که در این مراسم دو اثر هنری «فصل نیایش» و «قرآن در صحنه زندگی» رونمایی شدند و همچنین در این مراسم دو اثر تولیدی رادیو قرآن شامل؛ ترتیل کامل قرآن با صدای محمد‌رضا پورزرگری و احمد ابوالقاسمی رونمایی شد.
رونمایی از تولیدات رادیو قرآن در قالب آلبوم ترتیل‌خوانی شش قاری جوان با مشارکت سازمان دارالقرآن و رادیو قرآن و رونمایی از تولیدات جدید رادیو قرآن در قالب آلبوم صوتی برنامه «با فرزانگان» با هدف ایجاد پیش‌زمینه‌ای برای تدوین تقویم جامع قرآنی در محل باغ موزه دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های رادیو قرآن در سال 94 بوده است.
رونمایی از تولیدات رادیو قرآن در قالب آلبوم صوتی «مهر و ماه» با صدای حسن خانچی و آلبوم «فصل نیایش» شامل مجموعه قطعات تواشیح گروه محراب نیز در مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره طرح فراگیر تابستانی «قرآن کتاب زندگی» رونمایی شد.
captcha