تأثیر رفتار غلط برخی دینداران تا نقش عادت به گناه در کاهش ایمان
کد خبر: 3478535
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
بررسی عوامل تقویت و تضعیف ایمان دینی/

تأثیر رفتار غلط برخی دینداران تا نقش عادت به گناه در کاهش ایمان

گروه اندیشه: مدرس مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) بیرجند گفت: عوامل متعددی را می‌توان به عنوان عوامل تأثیرگذار در موانع دینی بیان نمود، که از تأثیر رفتار غلط برخی دینداران تا نقش عادت به گناه در کاهش ایمان اشاره کرد.

حجت‌الاسلام حسین سابقی، مدرس مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: از شکاکیت مزاجی، شکاکیت استدلالی، شکاکیت استفهامی، نسبی‌گرایی و گناهان می‌توان به عنوان موانع رسیدن به ایمان حقیقی نام برد.

نقش شکاکیت مزاجی

وی اظهار کرد: در بحث شکاکیت مزاجی باید به این مطلب اشاره کرد که رفتارهای نادرست و غلط برخی دینداران موجب می‌شود که برخی از افراد دچار شبهه شده و در حقیقت مزاج آنها را نسبت به دین و دین‌داری تغییر داده است.

مدرسه مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) بیرجند بیان کرد: راه حل رفع  این نوع از شکاکیت به طور طبیعی رفتر محبت آمیز و البته به جا و همراه با معرفت و آگاهی دادن به این نوع از افراد است و باید به این آگاهی برسیم که اگر هر عیبی در برخی مسلمانان مشاهده می‌کنیم؛ ربطی به ذات و اصل اسلام ندارد.

سابقی اظهار کرد: شکاکیت استدلالی به معنای تصور تعارض بین علم و دین است و افراد بیان می‌دارند که علم سخنانی جدای از دین دارد که راه درمان این نوع از شکاکیت مطالعات جدی در باب علم و دین است که در زمینه پاسخ به این شبهات می توان به کتاب‌هایی همچون اعجاز علمی قرآن کریم  از دکتر رضایی اصفهانی مراجعه کرد.

واقع‌نگری و مسئولیت‌پذیری راه درمان شکاکیت استفهامی

وی افزود: بخش دیگری از موانع دین‌داری به شکاکیت استفهامی برمی‌گردد به این معنی که وجود یک سری مشکلات و سختی‌ها در زندگی، فرد را نسبت به خدا و دین بدبین می‌کند در حالی که نسبت به اتفاقات مختلفی که در زندگی رخ می‌دهد باید واقع نگر و مسئولیت پذیر بود.

مدرس مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) بیرجند گفت: از نسبی‌گرایی نیز می‌توان به عنوان یکی دیگر از موانع ایمان نام برد که منشاء آن به وجود اختلافات بین علماء و اندیشمندان دینی برمی‌گردد که برای برخی ایجاد شبهه کرده است.

سابقی اظهار کرد: وجود شبهه و سؤال در زمینه اختلافات بین علماء در موضوعات دینی موجب می‌شود که افراد در برخورد به دین رفتار گزینشی و سلیقه ای داشته باشند و به عبارت دیگر به برخی از  تعالیم دینی عمل کرده و به برخی دیگر بی توجهی می‌کند.

چرایی اختلافات فقهی بین علماء

وی بیان کرد: راه حل رفع این شبهه را باید در این نکته جست‌و جوکنیم که افراد باید بدانند این اختلافات به دلایلی چون توجه به مبانی روشمند اختلافات اجتهادی، اختلاف در معنای لغت‌های قرآنی و روائی، اختلاف در صحت سند روایات و مسائلی از این قبیل برمی‌گردد.

مدرس مدرسه تخصص امیرالمؤمنین(ع) بیرجند با اشاره به این نکته که گناهان نیز موانع ایمان محسوب می‌شود ادامه داد: وقتی شخصی به خوردن مال حرام عادت کرده طبیعی است ازخداوند فاصله می‌گیرد و از این جهت آیت الله جواد آملی می‌‌گویند منشاء اکثر شبهات شهوات عملی است نه شبهات علمی.

وی یادآور شد: از طرف دیگر از عوامل معرفتی و استدلالی، عمل به تکالیف شرعی و اخلاقی، توجه و تذکر فطری، توجه به نشانه‌های الهی در زندگی و زندگی در فضا و فرهنگ مناسب دینی می‌توان به عنوان عوامل تقویت ایمان اشاره کرد.

captcha