حمیدرضا جعفری، حافظ کل قرآن کریم و دانشجوی فقه و مبانی حقوق اسلامی در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: عدهای مبحثی را با عنوان تکثرگرایی دینی و یا همان پلورالیزم را مطرح میکنند و بیان میدارند که به عدد نفوس مردم راه برای رسیدن به حق و آسمان وجود دارد.
وی اظهار کرد: قرآن کریم با صراحت تکثرگرایی را نفی میکند و از یک راه برای رسیدن به حقیقت نام میبرد و از این جهت بحث تکثرگرایی دینی و یا همان پلورالیزم با مبانی دینی و آیات قرآنی همخوانی و هماهنگی ندارد.
این حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: از جمله آیاتی که بر نفی تکثرگرایی دلالت دارد، آیه 153 سوره انعام است که در این آیه خداوند میفرماید: «وَأَنَّ هَـذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ و [بدانيد] اين است راه راست من پس، از آن پيروى كنيد. و از راهها [ى ديگر] كه شما را از راه وى پراكنده مىسازد پيروى مكنيد. اينهاست كه [خدا] شما را به آن سفارش كرده است، باشد كه به تقوا گراييد»
جعفری ادامه داد: در این آیه خداوند از یک راه مستقیم نام میبرد و پیروی از راههای دیگر را مایه پراکندگی و دوری از معبود میداند. البته در آیات دیگری نیز خداوند به بحث یکانگی راه حق و رسیدن به سعادت نام میبرد.
وی گفت: از دیگر آیاتی که به این معنا اشاره دارد آیه 18 سوره آل عمران است که خداوند از یک دین قابل قبول در نزد پروردگار نام میبرد و بیان میکند «إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ در حقيقت دين نزد خدا همان اسلام است»
این دانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی اظهار کرد: کسانی که دلایلی بر تکثرگرایی دینی بیان میکنند دلایلشان محکم و منطقی نیست و وقتی دو یا چند نظر مخالف وجود دارد نمیتوان گفت ممکن است هر دو حق باشد.
جعفری بیان کرد: حتی در حوزه اسلام هم نمیتوان گفت همه برداشتها حق هستند، چرا که در این صورت حتی آن داعشی نیز برداشت غلط و نادرست خود از دین را حق خواهد دانست و از این منظر در اسلام نیز یک راه درست وجود دارد.
وی یادآور شد: البته اعتقاد به حقانیت یک راه نباید باعث خدشهدار شدن وحدت بین ادیان آسمانی و مذاهب اسلامی و تفکیر کردن دیگر شود.